VW Polo 1.2 TSI Highline - Nadal potrafi zaskoczyć?
Piąta generacja Polo, która zadebiutowała na rynku w 2009 r. najbardziej upodobniła się do „większego brata” - VW Golfa. Teraz w modelu po liftingu, widać to jeszcze bardziej. Choć trzeba przyznać, że naprawdę dostrzeżenie zmian w wyglądzie auta, wymaga wytężenia wzroku. Nowe elementy wprowadzone w Golfie i odświeżonym Scirocco, znalazły teraz zastosowanie w Polo. Przednia część nadwozia, dzięki nowemu kształtowi zderzaka i większemu dolnemu wlotowi powietrza, stała się bardziej wyrazista. Całości dopełnia chromowana listwa łącząca reflektory przeciwmgłowe. Ponadto nowością są diodowe reflektory LED dostępne w wersjach Comfortline, Highline i GTI. W tylnej części pojazdu retuszom poddano klosze lamp a światła odblaskowe, przeniesiono na zderzak.
Po zajęciu miejsca za kierownicą natychmiast dostrzeżemy nowy wystrój wnętrza. Przede wszystkim zegary umieszczono w tubach, z Golfa przeniesiono trójramienną kierownicę podobnie, jak i system multimedialny (z 5- lub 6,5-calowym.ekranem dotykowym). Na nowo zaprojektowano centralną konsolę. Nie można mieć zastrzeżeń do obsługi poszczególnych funkcji – choć może niezbyt trafionym pomysłem było umieszczenie dżojstika ustawiania lusterek zewnętrznych na górnej części uchwytu drzwi. Nie jest to wygodne rozwiązanie. Wyskalowanie natomiast prędkościomierza do 240 km/h, wydaje się nieco przesadzone. Docenić należy dobrą jakość materiałów i wykończenia a także ilość przydatnych schowków. Wnętrze jest dość przestronne, choć nie polecamy dłuższych podróży w piątkę. Polo nie zmieniło swojego charakteru i nadal pozostaje autem miejskim. Znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą ułatwia szeroki zakres regulacji fotela, jak i kolumny kierownicy. Funkcjonalnie zaprojektowano bagażnik (280 litrów). Samochód nie jest jednak rekordzistą w tej „dyscyplinie”. Większym przedziałem bagażowym może się pochwalić Seat Ibiza – 292 l., czy Citroen C3 – 300 l. Przydatnym rozwiązaniem w Polo jest podwójna podłoga. Po jej demontażu uzyskamy równą powierzchnię i maksymalnie 952 l. pojemności po złożeniu tylnych siedzeń.
W odświeżonym Polo debiutuje nowa gama jednostek napędowych, które spełniają normę emisji spalin EU 6 i są dostępne z systemem Start-Stop i funkcją rekuperacji (seryjnie od 90-konnego silnika). Wśród silników benzynowych występują jednostki 3- i 4-cylindrowe o mocy od 60 KM (wtrysk pośredni/MPI) do 110 KM (TSI). W ciągu roku pojawi się także wersja BlueGT z silnikiem benzynowym i funkcją odłączania cylindrów (ACT/system aktywnego zarządzania pracą cylindrów). Model ten będzie dysponował mocą 150 KM (zamiast 140 KM). W przypadku Polo GTI, moc zostanie podwyższona ze 180 do 192 KM. Nowe są także silniki wysokoprężne. Są to trzy 3-cylindrowe jednostki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI) o poj. 1.4 (wcześniej 1.2 i 1.6). Bez zmian natomiast pozostał zakres mocy wynoszący od 75 do 105 KM.
W przypadku testowego auta do napędu posłużył benzynowy silnik 1.2 TSI o mocy 110 KM (wcześniej 105 KM). Jednostka ta zapewnia dobrą dynamikę (poprawiono osiągi) i jest dość oszczędna. W warunkach miejskich można uzyskać zużycie ok. 6,5 l/100 km. Właściwie zestopniowano 6-biegową, manualną przekładnię, która pracuje bardzo precyzyjnie.
Dobrze należy ocenić układ jezdny, skutecznie tłumiący nierówności. Samochód prowadzi się pewnie bez żadnych niespodzianek. Sprężyście zestrojone zawieszenie zapewnia jednocześnie odpowiedni komfort. Kolejnym mocnym punktem Polo jest bezpośredni układ kierowniczy oraz hamulce. Warto również dodać, że VW po raz pierwszy oferuje w Polo elektronicznie regulowane amortyzatory (opcjonalne zawieszenie Sport Select). Po wciśnięciu przycisku Sport (w górnej części konsoli środkowej), kierowca aktywuje elektromechaniczny zawór w amortyzatorach i zmienia charakterystykę podstawową na bardziej sportową. Kolejną nowością jest automatyczny tempomat ACC, wykorzystujący czujnik radarowy znajdujący się z przodu nadwozia. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa także system obserwacji otoczenia Front Assist (zwracający uwagę kierowcy na konieczność reakcji i kontrolujący siłę hamowania w celu uniknięcia kolizji). System ten ma dodatkową funkcję awaryjnego hamowania w mieście (pracuje poniżej 30 km/h). Na liście wyposażenia Polo znalazł się również hamulec multikolizyjny (automatycznie przyhamowujący samochód w celu uniknięcia kolizji). Przydatny podczas długich podróży może się okazać system rozpoznający zmęczenie kierowcy.
Producent przygotował sześć nowych (z łącznie dziesięciu) obręczy ze stopu metali lekkich. Z 15 lakierów, 8 jest nowych: biały Pure, szary Urano, niebieski Silk metalik (dotychczas kolor dostępny wyłącznie dla Polo BlueGT), czerwony Sunset metalik, niebieski Cornflower, niebieski Clear Water metalik (specjalny lakier dla Polo BlueMotion) oraz pomarańczowy Honey metalik i beżowy Titanium metalik. Samochód na polskim rynku występuje w wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Fresh i Highline (5-drzwiowy model również w wersji Cross).
Polo to nowoczesny samochód, wykonany na wysokim poziomie, z dość przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem, którego zalety docenią bardziej konserwatywni nabywcy. Ceny auta zaczynają się od 47 290 zł (wersja 3-drzwiowa z silnikiem 1.0).
Norbert Szwarc Foto: autorWyposażenie standardowe: ABS, ESP, EBD, ASR, MSR, przednie i boczne airbagi, elektrycznie sterowane szyby (przód), fotel kierowcy z regulacją wysokości, światła do jazdy dziennej, 14-calowe obręcze kół (stalowe), dzielona tylna kanapa, podwójna podłoga w bagażniku, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek z pilotem, wskaźnik ciśnienia w oponach.
Podstawowe parametry techniczne VW Polo 1.2 TSI Highline: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 3972 / 1682 / 1453 mm Silnik: benzynowy, 4-cylindrowy Pojemność: 1197 cm3 Moc maksymalna: 110 KM przy 5000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 175 Nm przy 1500 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 9,3 s. Prędkość maksymalna: 196 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 6,2/4,1/4,9 l/100 km Pojemność bagażnika: 280-952 l Pojemność zbiornika paliwa: 45 l Cena od: 48 420 zł (wersja 1.0 60 KM Trendline) Cena auta testowego: 64 820 zł [gallery ids="45882,45875,45874,45881,45873,45880,45879,45872,45871,45878,45877,45870,45876,45869"]Zobacz podobne artykuły:
CUPRA Born - Połączenie ekologii i miejskiego charakteru
Testy / Pierwsza jazda
2022.08.19
Ford Mustang GT - Ostatni Mohikanin
Testy / Pierwsza jazda
2018.08.08
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST- Line - Debiut z opóźnieniem
Testy / Pierwsza jazda
2018.06.15
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12
SUV Mercedes-AMG wyjechał na drogi
Prezentacje / Nowości
2024.12.12