Majówka 2024 – raport drogowy
Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Tegoroczny weekend majowy to, tak jak w roku ubiegłym, szansa na aż 9 dni wypoczynku. Wystarczy, że weźmiemy 3 dni urlopu. Tradycyjnie więc należy spodziewać się wzmożonego ruchu na drogach wylotowych z dużych miast w dni otwierające i zamykające długi weekend.
NaviExpert analizuje na bieżąco sytuację na drogach zarówno pod kątem ruchu pojazdów na poszczególnych odcinkach, jak i zdarzeń drogowych takich jak patrole policji czy wypadki. Co zatem mówią dane pochodzące z ubiegłorocznej majówki? - W zeszłym roku największy ruch odnotowano w sobotę, 29.04 w godzinach 9.00 -16.30 (peak 12.00-13.00) oraz w środę - 3.05 w godzinach 10:30-18:30. Co może sugerować, że decydowaliśmy się jednak na wzięcie jednego, a nie trzech dni wolnych - mówi Katarzyna Przybylska, z Telematics Technologies. I dodaje: - Na bazie zeszłorocznych danych widzimy też, że w Święto Konstytucji ruch rozkłada się bardziej równomiernie i zaczyna oraz kończy później w przeciwieństwie do 29 kwietnia - gdzie większą dynamikę zaobserwować można w godzinach porannych.
Kontrole drogowe – majówkowe TOP10
Przepisowej jazdy na drogach pilnują nie tylko urządzenia CANARD-u, ale także patrole drogówki, których w weekend majowy jest więcej niż zwykle. Najlepszym potwierdzeniem są dane pochodzące od użytkowników NaviExpert, według których w pierwsze dni majowego weekendu, czyli piątek i sobotę, liczba kontroli wzrasta odpowiednio o 13 i 20 proc, względem zwykłych kwietniowych, odpowiedników tych dni.
TOP10 najczęściej kontrolowanych odcinków – majówka 2023:
1. S8 w woj. mazowieckim
2. DK2 w mazowieckim
3. DK7 w woj. małopolskim
4. DK7 w woj. mazowieckim
5. S7 w woj. mazowieckim
6. DK1 w woj. śląskim
7. DK14 w woj. łódzkim
8. A2 w woj. łódzkim
9. A4 w woj. małopolskim
10. DK94 w woj. małopolskim
Maj w pierwszej piątce najbardziej wypadkowych miesięcy
Według raportu policji, w 2023 r. doszło do 20 936 wypadków - w porównaniu z 2021 to mniej o 8,2 proc, z 2022 już tylko o 1,8 proc. W ich wyniku 1 893 osoby poniosły śmierć, a 24 125 zostało rannych. Jak się okazuje, do największej liczby wypadków dochodzi w piątki (17 proc.) w godzinach 15:00-18:00, w obszarze zabudowanym, na prostych odcinkach drogi, przy dobrych warunkach atmosferycznych. Pod względem wypadkowych miesięcy prym wiedzie wrzesień (10,7 proc.), potem czerwiec (10,1 proc.), sierpień (10 proc.) i lipiec (9,9 proc.). Maj jest miesiącem, który zamyka pierwszą piątkę (9,3 proc.). Planując weekendowy wypad warto o tym pamiętać.
Które z dróg okazały się najbardziej wypadkowe podczas ubiegłorocznej majówki. Oto TOP 10:
1. S8 w woj. mazowieckim
2. A1 w łódzkim
3. DK7 w woj. mazowieckim
4. S6 w woj. pomorskim
5. A2 w woj. mazowieckim
6. A4 w woj. dolnośląskim
7. A4 w woj. małopolskim
8. A2 w woj. wielkopolskim
9. S17 w woj. mazowieckim
10. A2 w woj. łódzkim
Wypadki drogowe a liczba kontroli
Specjaliści z Telematics Technologies po raz kolejny zweryfikowali też, gdzie liczba kontroli drogowych jest mała w stosunku do liczby wypadków i odwrotnie. Czego dowiadujemy się z analizy danych z ubiegłorocznej majówki?
Drogi czerwone na mapie, czyli odcinki, które pomimo częstych zgłoszeń wypadków wydają się niewystarczająco monitorowane przez policję. Najwyżej w zestawieniu klasyfikują się łódzki odcinek autostrady A1, pomorski S6 oraz mazowiecki A2. Niekorzystnie wypada także mazowiecka S8 i S17. Zestawienie zamyka kujawsko-pomorska A1 oraz najbardziej wypadkowa wśród autostrad według statystyk samej policji – A4 (woj. dolnośląskie).
Odwrotną sytuację – wedle danych zgłaszanych przez kierowców korzystających z NaviExpert – czyli nieproporcjonalnie dużo kontroli w stosunku do wypadków podczas ubiegłorocznej majówki Telematics odnotował m.in. na mazowieckim odcinku DK2, małopolskim odcinku DK7 i drodze krajowej nr 14 w województwie łódzkim. Dalej śląska DK1 i małopolska DK94. Kluczowe pozostaje pytanie: czy mniejsza liczba wypadków jest efektem dużej liczby kontroli, czy może policja decyduje się na kontrole na tych trasach z innych powodów?
Pomimo wspomnianych dysproporcji, na ok. 80 proc. autostrad i dróg krajowych możemy zaobserwować równowagę pomiędzy liczbą kontroli a liczbą wypadków. To dobry znak.
źródło: Naviexpert
Zobacz podobne artykuły:
Majówka ze skonfiskowanym samochodem?
Bezpieczeństwo
2024.05.02
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25
Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?
Bezpieczeństwo
2024.04.05
Od czerwca zacznie brakować w miastach taksówkarzy
Wiadomości / Gorące tematy
2024.05.06
Serial o życiu Ayrtona Senny
Wiadomości / Moto sport
2024.05.05
Porsche 911 992.2 – W dwóch wariantach
Prezentacje / Nowości
2024.05.05