Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Alfa Romeo Stelvio 2,0T 280 KM AT8 AWD - Po prostu Alfa
kalendarz 21/12 2019

Alfa Romeo Stelvio 2,0T 280 KM AT8 AWD - Po prostu Alfa

Testy / Alfa Romeo

To była jedna z najbardziej ekscytujących premier 2016 roku w Los Angeles. 

Stelvio, pierwszy SUV w ofercie Alfy, nawet wśród najbardziej zagorzałych fanów marki nie wywołała głośnych sprzeciwów. Powód? Zapewne uroda. Alfa Romeo Stelvio to, w mojej opinii oczywiście, obok Maserati Levante - najładniejszy SUV na rynku.

Włoski urok
Tym razem nie będzie nic o historii modelu. Bo od debiutu minęło ledwie 3 lata. Stelvio było odpowiedzią FCA na zainteresowanie SUV-ami i crossoverami w segmencie premium. Dlatego, na płycie Giorgio, na której powstaje zresztą nie mniej piękna Alfa Romeo Giulia zbudowano masywnego SUV-a. W tym przypadku masywny, nie oznacza mało elegancki, zwalisty czy coś w tym rodzaju.

Styliści z Centro Stlie Fiat po raz kolejny udowodnili, że są mistrzami w swoim fachu. Zresztą, motto marki brzmi: my nie budujemy samochodów, my je tworzymy! I coś w tym jest. Stelvio stworzyli na wzór sportowego auta kompaktowego. Tylko, w odpowiedniej skali. Długi przód mieszczący mocne jednostki napędowe wieńczy typowy dla nowego stylu Alfy grill i wąskie, drapieżne lampy. Tył, krótki i masywny ma dwie wyraźnie zaznaczone bryły. Nad zderzakiem: ostro nachylona tylna szyba i pod nim, dyfuzor i wkomponowane w niego dwie, nad wyraz solidnych wymiarów rury wydechowe. Profil, jak już wspominałem, przywodzi na myśl hatchbacka. Tylko, w rozmiarze XXL. 

Bez drogi na skróty
Wnętrze tyleż ekskluzywne, co przytulne. A to nieczęste połączenie. Bo „alfowy” luksus nie jest tanim blichtrem. Tu, nic niczego nie udaje. Skóry, najwyższej jakości. Miękkie i sprężyste. Drewno powstało z… drewna a aluminium jest aluminiowe. Kokpit, otula komfortem czworo podróżnych. Środkowe miejsce na tylnej kanapie jest, jak to w czteronapędowcach bywa; atrapą. Szeroki i wysoki tunel środkowy raczej zniechęca do podróżowania na środku kanapy. No chyba, że jesteśmy młodszym nastolatkiem. Zresztą, odnoszę wrażenie, że także w pojazdach konkurencji to piąte miejsce jest… na niby. Ale czy tak naprawdę jest potrzebne? Może zamiast; rozsądniej byłoby montować szeroki podłokietnik mieszczący mini lodówkę czy jakieś elektroniczne dodatki?

Nie będzie rozczarowania
Bagażnik, adekwatny do pojemności kokpitu. Mieści 525 litrów. I tyle wystarczy. Próg załadowczy jest wysoko umieszczony. Ale, inaczej być nie może. Stelvio ma 200 mm prześwitu. Do tego konstrukcja podłogi. I robi się wysoko. Poza tym, pakując bagaże warto uważać na sporych rozmiarów zderzak. Odstaje od obrysu i jeśli o tym zapomnimy, możemy zabrudzić garderobę. Za to w bagażniku włosi zainstalowali listwy, do których możemy zamocować bagaż. To wygodne i bezpieczne. W czasie uderzenia przodem rozpędzone walizki mogą zrobić krzywdę. A Stelvio potrafi się rozpędzić…

Gdy moc jest opłacalna
No właśnie, potrafi się rozpędzić! Pod maską motory benzynowe o pojemności dwóch litrów i mocach 200 i 280 KM oraz 2,9 litrowy – konstrukcja wspólna z Ferrari i Maserati - o mocy 510 KM. Diesle, to 2,2 litrowe jednostki o mocach 160, 190 i 210 KM. Testową Alfę napędzał dwulitrowy Bi-turbo o mocy 280 KM uzyskiwanej przy 5250 obrotach i zacnych 400 Nm przy 2250 obrotach. Efekt pracy jednostki to 230 km/h i pierwsza setka w 5,8 sekundy! A nie jest to najmocniejsza odmiana AR Stelvio! Konsumpcja paliwa nie wywoła szoku przy dystrybutorze. Wprawdzie katalogowe 10,0 w mieście, 6,0 w trasie i 8,0 średnio są mocno teoretyczne ale dane z naszego testu: 11,5 miasto, 7,5 trasa i 9,5 średnio w aucie tej masie, wielkości i parametrach – to wprost mały litraż… 

O napędzie i skrzyni biegów...
Napęd na obie osie (sterowanie elektroniczne) dystrybuuje dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna. To konstrukcja 8-przełożeniowa i jest dziełem firmy ZDF, czyli, „skrzyniowego” specjalisty. Warto dodać, że Stelvio w ogóle nie ma skrzyni manulanej. Jak działa automat? Perfekcyjnie. Biegi zmienia błyskawicznie, a do tego w zasadzie się nie myli. Ale, i tu swoisty paradoks - w opcji manualnej, czyli zmiana skrzydełkami pod kierownicą, jest jeszcze szybciej i precyzyjniej. Dlatego, do zabawy Alfą, nie tylko zresztą na torze, polecam taką właśnie opcję.

Jak prowadzi się Alfa Romeo Stelvio? Na początek, mała dygresja: nazwa Stelvio wywodzi się od drogi na pograniczu włosko-szwajcarskim. Trasa słynie z mnóstwa zakrętów. Jak więc może prowadzić się Alfa nazwana na jej cześć? Rewelacyjnie. Płyta, która stworzono do Giulii jest doskonała. Nawet posadowienie na niej wyższego pojazdu nie spowodowało utraty właściwości. Do tego sterowany elektronicznie napęd na obie osie odpowiednio dystrybuuje monet obrotowy na, koło, które akurat najbardziej go potrzebuje. Efekt jest bardziej niż zadowalający. O komforcie akustycznym czy idealnym resorowaniu wspominać nie będę. W klasie Premium jest to, jak mawiał klasyk, oczywista oczywistość. 

Auto idealne? No cóż, nie ma auta idealnego! Ale, Alfie Romeo Stelvio niewiele do niego brakuje. Bo to... Alfa.
Paweł Pusz

Zalety:
- wygląd 
- cena
- właściwości jezdne

Wady:
- wysoki próg załadunkowy

Podstawowe parametry techniczne Alfa Romeo Stelvio 2,0T 280 KM AT8 AWD:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4687/1903/1648/2818 mm
Silnik: benzynowy wsparty turbiną 
Pojemność:  1995 cm3
Moc maksymalna: 280 KM przy  5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm od 2250 obr./min
Napęd: 4x4
Skrzynia: automatyczna
Osiągi (0-100 km/h): 5,8 s
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio):10,0/6,0/8,0 l
Pojemność zbiornika paliwa: 54 l
Pojemność bagażnika: 525/1600 l
Maksymalna masa własna:1660 kg
Cena: od 149 900 zł
Cena wersji prezentowanej: od 215 600 zł 


Tagi:
Alfa Romeo Stelvio 2, 0T 280 KM AT8 AWD, Alfa Romeo Stelvio 2, 0T 280 KM, Alfa Romeo Stelvio 280 KM, test Alfa Romeo Stelvio 2, 0T 280 KM, test Alfa Romeo Stelvio, test Alfa Romeo Stelvio 280 KM

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
 Alfa Romeo Milano - Przed premierą
kalendarz 24/02 2024

Alfa Romeo Milano - Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2024.02.24

Alfa wraca do segmentu B. Teraz będzie to SUV.
Najnowsze artykuły:
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.