70 lat Citroëna 2CV
Citroën świętuje 70-lecie słynnego modelu 2CV podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu.
Citroën wystawił podczas Salonu w Paryżu 2018 nie tylko najnowsze modele ale i legendarny 2CV. Samochód został umieszczony na honorowym miejscu, pionowo na jednej ze ścian stoiska marki. Paryski Salon jest miejscem szczególnym dla Citroën i modelu 2CV. Właśnie 70 lat temu, podczas wystawy w stolicy Francji, ten najpopularniejszy model marki został po raz pierwszy zaprezentowany szerokiej publiczności.
Rocznicy poświęcone było specjalne wydarzenie, które odbyło się w czwartek 11 października o godz. 18:00 na stoisku marki. Było to spotkanie publiczności z Françoisem Allainem, prowadzącym program „Vintage Mecanic” na kanale RMC Découverte i autorem książki o 2CV…
Paryski Salon Samochodowy 1948. Pierwsza prezentacja Citroëna 2CV odbyła się przed publicznością w obecności prezydenta Republiki Vincenta Auriola. Mimo iż niektórzy drwiąco komentowali nietypową sylwetkę samochodu, inni z miejsca dostrzegli w 2 CV zalety, których brakowało większości ówczesnych modeli: prostotę, lekkość, zwinność, komfort, wszechstronność... Zamówienia płynące zewsząd od pierwszych dni potwierdzały słuszność decyzji wizjonerskich projektantów marki. André Lefebvre, szef biura projektowego Citroëna, wyposażył 2CV w całą gamę pomysłowych jak na owe czasy rozwiązań: przedni napęd, elastyczne zawieszenie o dużym skoku, dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem, itd.
Projekt TPV (Toute Petite Voiture, czyli bardzo małego samochodu) zrodził się w firmie Citroën jeszcze przed wojną, w 1936 r. Cel był jasny – uczynić z samochodu, który był wciąż postrzegany jako przedmiot luksusowy, produkt powszechnego użytku, przydatny rolnikom w pracy i dostępny dla niższych klas społeczeństwa. Odtąd prostota, oszczędność i pomysłowość zostały zaprzęgnięte do realizacji jednego celu – nowy samochód miał „umożliwić przewóz czterech osób i 50 kg ziemniaków lub jednej beczki z maksymalną prędkością 60 km/h”. W efekcie pierwszy TPV ważył na pusto 370 kg, a koszt jego produkcji wyniósł jedną trzecią kosztów produkcji modelu 11 CV. Model wyposażono tylko w jeden reflektor, ponieważ ówczesne przepisy nie wymagały dwóch.
W 1939 r. próbna seria 250 egzemplarzy TPV była gotowa do zaprezentowania modelu na Salonie Samochodowym w Paryżu. Jednak Salon został odwołany z powodu wybuchu II wojny światowej. Istniejące egzemplarze zostały celowo zniszczone lub ukryte. Po wojnie Citroën powrócił do projektu, ale trzeba było zaczekać aż do 1948 r, aby marka mogła zaprezentować 2CV na Paryskim Salonie.
Samochód szybko stał się niemal społecznym fenomenem. Zapoczątkował wyjątkową, trwającą 42 lata karierę. Wielkość produkcji aż do 1990 r. (łącznie z wersją furgonetki) wyniosła ponad 5,1 mln egzemplarzy. Do dzisiaj 2CV, czy też „Deuche” (wym. „dösz”), jak zwą go Francuzi, pozostaje ikoną w historii motoryzacji i budzi pożądanie bardzo wielu kolekcjonerów z całego świata./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Valtteri Bottas testował prototyp Alfy Romeo 33 Stradale
Wiadomości / Wydarzenia
2025.01.04
Kimi Antonelli za kierownicą Mercedesa CLA
Wiadomości / Wydarzenia
2024.12.21
Lewis Hamilton i jego zwycięskie bolidy F1
Moto fanatyk
2024.12.16
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11