Wizja Hondy
Honda zaprezentowała ewolucję swojego podejścia do uzyskania bardziej zrównoważonego procesu projektowania produktów podczas Milan Design Week. Tym samym po raz pierwszy w Europie, przedstawiła zelektryfikowane pojazdy miejskie – samochód koncepcyjny SUSTAINA-C i motocykl Pocket Concept.
Oba modele obok skutera SH125i "Vetro", wspólnie demonstrują zastosowane w ich projektach innowacyjne materiały i wyjątkową estetykę wzorniczą, które umożliwiają obniżenie emisji CO2 w procesie produkcyjnym fabryki Honda Italia Industriale zlokalizowanej we włoskiej Atessie. Jest to jedna z dróg, którymi Honda zmierza do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku we wszystkich swoich produktach i działaniach korporacyjnych.
Model koncepcyjny SUSTAINA-C, przedstawia sposób, w jaki społeczeństwo może zostać uwolnione od ograniczeń związanych z wyczerpującymi się surowcami. Model ten jest sparowany z koncepcyjnym kompaktowym jednośladem Pocket Concept, który może być przechowywany w bagażniku i umożliwia przemieszczanie się na krótkich dystansach.
Panele są produkowane przy użyciu żywic akrylowych, pochodzących z recyklingu zużytych elementów tylnego oświetlenia wycofanych z eksploatacji pojazdów, dzięki czemu panele zewnętrzne nie wymagają lakierowania. Pozwoliło to Hondzie na stworzenie niepowtarzalnego, nielakierowanego wykończenia, którego nie dałoby się uzyskać przy użyciu tradycyjnych materiałów. Wykorzystanie tego typu materiałów i pominięcie lakierowania, które samodzielnie odpowiada za emisję nawet 80% CO2 z zakładów motoryzacyjnych, może zmniejszyć całościową emisję zanieczyszczeń na etapie produkcji nawet o 45% .
Poza przyciągającym wzrok wyglądem, panele pojazdu cechują się nie tylko odpornością na pęknięcia i zdolnością do powrotu do pierwotnego kształtu po lekkich kolizjach, ale są także wysoce odporne na niekorzystne czynniki pogodowe i w minimalnym stopniu ulegają degradacji pod wpływem światła słonecznego.
Znakomita przezroczystość żywicy akrylowej pozwoliła na uformowanie tylnej klapy SUSTAINA-C Concept z pojedynczego panelu, który działa jak ekran smartfona. Wyświetlacz, korzystający z technologii mini-LED, został zaprojektowany z myślą o komunikowaniu się z innymi użytkownikami dróg za pomocą prostego tekstu lub obrazów, wprowadzając tym samym nowy aspekt wyglądu zewnętrznego przyszłych pojazdów.
Ponadto, zastosowane tworzywo akrylowe stanowi forpocztę przyszłego podejścia do obiegu surowców i materiałów w procesie produkcji. Opracowany we współpracy z Mitsubishi Chemical materiałpochodzący z kloszy świateł pojazdów wycofanych z eksploatacji, jest poddawany przemiałowi i poddawany dalszej obróbce, a następnie formowany w panele wykorzystane w modelu SUSTAINA-C Concept. Jest to jedna z metod ograniczania wydobycia zasobów przez Hondę i zarazem kolejny etap poszukiwań bardziej energooszczędnych, niskoemisyjnych i efektywnych kosztowo zaawansowanych technologii recyklingu oraz tworzenia łańcucha wartości w produkcyjnym obiegu zamkniętym.
Honda już teraz opracowuje metody ograniczania emisji CO2 przy produkcji swoich produktów w Europie, czego przykładem jest wersja "Vetro" niezwykle popularnego skutera SH125i produkowanego w zakładzie Honda Italia Industriale."Vetro", co po włosku oznacza „szkło”, to specjalna edycja modelu z charakterystycznymi półprzezroczystymi panelami owiewek, pozbawionymi zielonej powłoki lakierniczej. Proces produkcyjny zastosowany przy ich wytwarzaniu w fabryce w Atessie o 9,5 procent redukuje emisję CO2 w porównaniu z procesami wytwarzania standardowo lakierowanych owiewek.
Nowy materiał, opracowany we współpracy z Honda Motor w Japonii, jest zamiennikiem tworzywa ABS, używanego do produkcji niestrukturalnych części i komponentów poszycia, dzięki którym osiągana jest elegancka, jednolita stylistyka nadwozia i prezencja klasy premium.
Atrakcyjny wygląd SH125i Vetro idzie w parze z walorami praktycznymi modelu i jego wydajnością – jest to pierwszy model Hondy zbudowany w Atessie, który spełnia nowe normy emisji EURO5+, które do końca 2024 roku będą stanowiły wymóg dla wszystkich nowych modeli.
Redukcja emisji CO2 przez Hondę dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu materiałów – czego przykładem jest model SH125i Vetro – to tylko jeden z kroków podejmowanych w Europie, które zmierzają do osiągnięcia przez japońską markę globalnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich produktach, operacjach i działaniach korporacyjnych do 2050 roku.
Centralnym elementem tego planu jest inicjatywa Hondy "Triple Action to Zero", która obejmuje neutralność węglową, czystą energię i obieg zasobów – w tym ostatnim przypadku Honda będzie dążyć do osiągnięcia zamkniętego obiegu surowców między pojazdami i wykorzystania w 100 procentach zrównoważonych materiałów. Zarówno SUSTAINA-C Concept, jak i Pocket Concept są wczesnymi przykładami tego, jak takie podejście może zaprocentować w przyszłości.
MOTOTRENDY.PL
Źródło: Honda
Zobacz podobne artykuły:
Mazda Iconic SP - Bliżej premiery
Prezentacje / Concept Cars
2024.11.13
SEMA 2024 - Prototypy Toyoty
Prezentacje / Concept Cars
2024.11.06
Skoda Enyaq RS Race - Wyczynowy "elektryk"
Prezentacje / Concept Cars
2024.10.28
Firmy z branży
Honda Wyszomirski
mazowieckieKalendarz RSMP 2025
Wiadomości / Moto sport
2024.12.09
5 mln Toyot z Francji
Wiadomości / News
2024.12.09
Ceny piwa i wody na stacjach paliw
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.09