Tajemniczy prototyp Peugeota
Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Najbardziej ekscytujące są prototypy naturalnej wielkości, które przez lata ukrywane były za zamkniętymi drzwiami. Tak jest w przypadku Peugeota 208 Cabriolet, który dopiero teraz został wystawiony w Musée De L'Aventure Peugeot w Sochaux we Francji.
Prototypowy kabriolet otrzymał wewnętrzne oznaczenie A97. Prace nad tym projektem rozpoczęły się w 2007 r, a więc aż pięć lat przed debiutem Peugeota 208 w wersji hatchback, który pojawił się w sprzedaży w 2012 r.
W przeciwieństwie do swoich słynnych poprzedników - modeli 206 CC i 207 CC, które miały chowany twardy dach, w przypadku Peugeota 208 przywrócono miękki dach. Francuzi docenili zalety tego rozwiązania. Przede wszystkim ze względu na koszty produkcji i masę pojazdu.
Ponadto dzięki temu rozwiązaniu samochód zmienił styl. Miękki dach pozwoliłby na zachowanie bardziej zrównoważonych proporcji. Nie bez znaczenia jest także większa przestrzeń nad głowami jadących. Samo wnętrze byłoby mniej ciasne.
Mechanizm rozkładania dachu miała podobno opracować austriacka firma Magna Steyr, która odpowiadała za produkcję Peugeota RCZ. Dach prototypu z czerwonego płótna pasował do wykończonego skórą wnętrza w tym samym kolorze, wyposażonego w szklaną tylną szybę i zintegrowane trzecie światło stop. Uwagę zwracają również drzwi bez ramek a także inaczej zaprojektowana tylna część. Pozostała część nadwozia niewiele się różni od 3-drzwiowego hatchbacka.
Według francuskich mediów, projekt A97 został zainicjowany przez trzy osoby w firmie bez zgody ówczesnego zarządu koncernu PSA. Wtedy były to osoby Jean-Pierre Ploué - szef projektów w Grupie PSA (obecnie szef stylu w Lancii), Gilles Vidal – szef biura projektowego Peugeota (obecnie szef stylu Renault) i Xavier Peugeot, szef marketingu (obecnie wiceprezes ds. pojazdów użytkowych w koncernie Stellantis).
Jak wynika z informacji muzeum, projekt nie doszedł do skutku ze względu na „przeprowadzaną wówczas przez Grupę PSA restrukturyzację i racjonalizację”. Projekt został odłożony na półkę w 2011 r. na rzecz modelu tego samego segmentu, bliźniaczego modelu 208 - DS3 Cabrio. Samochód marki DS zadebiutował w 2012 r. Nie był to jednak kabriolet w pełnym tego słowa znaczeniu. Podobnie, jak Fiat 500C miał jedynie zsuwaną środkową część dachu. Podobno produkcja DS3 Cabrio wymagała inwestycji na poziomie 50 mln euro, czyli czterokrotnie niższej w porównaniu z Peugeotem 208 Cabriolet. Jest to zatem wielka różnica, co może tłumaczyć decyzję o wyborze modelu, który ostatecznie trafił na linie produkcyjne, zważywszy na charakter auta, który i tak stanowił niewielki procent sprzedaży.
Peugeota 208 Cabriolet, jak i np. niewidzianego wcześniej prototypu Peugeota RCZ Cabriolet, który również nie trafił do produkcji, można zobaczyć w Musée De L'Aventure Peugeot w Sochaux. Wystawa Peugeot Style & Design będzie otwarta dla zwiedzających do 22 września br./ns/
Foto: Musée De L'Aventure Peugeot
Zobacz podobne artykuły:
Napęd quattro - nowy rozdział w historii rajdów
Moto fanatyk
2024.11.25
Lamborghini rozważało sedana
Wiadomości / Ciekawostki
2024.11.23
Ford Supervan i jego superfan
Moto fanatyk / Moje auto
2024.11.17
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Thierry Neuville po raz pierwszy mistrzem świata
Wiadomości / Moto sport
2024.11.30