Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Podczas swojej trzeciej długodystansowej podróży na trasie ponad 1000 km program technologiczny Vision EQXX pokazał, że nawet Pustynia Arabska nie stanowi przeszkody w uzyskaniu wysokiej efektywności energetycznej. Na wymagającej trasie obejmującej ruchliwe ulice miast i otwartą pustynię, samochód testowy wykazał zużycie energii elektrycznej na poziomie 7,4 kWh/100 km (wynik pokładowy bez strat ładowania). Odpowiada to około 0,9 l/100 km w przypadku pojazdu zasilanego benzyną. Tym samym Vision EQXX znacznie pobił swój poprzedni rekord i to w temperaturze otoczenia dochodzącej do 34 stopni Celsjusza.
Punktem startowym podczas tej próby na Półwyspie Arabskim było Centrum Mercedesa w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej. Celem – niedawno otwarte Centrum Mercedes-Benz w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Trasę o długości 1010 km pokonano z łącznym czasem jazdy wynoszącym 14 godzin i 42 minut. Vision EQXX opuścił Rijad z pełnym akumulatorem o 4:15, a kiedy przybył do Dubaju o 19:57, miał jeszcze 309 km zasięgu. Trasa obejmowała odcinki miejskie i podmiejskie o dużym natężeniu ruchu, a także długie fragmenty dróg szybkiego ruchu wiodące przez otwartą pustynię.
Przypomnijmy, że Vision EQXX już dwukrotnie udowodnił, że jest w stanie pokonać znacznie ponad 1000 km na jednym ładowaniu (na trasach Sindelfingen–Cassis oraz Untertürkheim–Silverstone). Celem trzeciej podróży było sprawdzenie wydajności systemu w ekstremalnych warunkach pustynnych, przy upale dochodzącym do 34 stopni Celsjusza. Podczas podróży korzystano z klimatyzacji, co miało jednak minimalny negatywny wpływ na efektywność energetyczną. Ponadto w pustynnych warunkach sprawdzono również działanie solarnego dachu. Przy wykorzystaniu 117 ogniw słonecznych, może on zasilać wiele urządzeń pomocniczych, co zmniejsza zużycie energii w układzie wysokiego napięcia i dodatkowo poprawia ogólną efektywność. W drodze do Dubaju dach zebrał 1,8 kWh energii słonecznej, co dodało ok. 24 km do całkowitego zasięgu.
Przez ponad dwa lata od debiutu, koncepcyjny model w ramach testów pokonał już ponad 23 340 km w różnych rzeczywistych warunkach.
Norbert Szwarc
Foto: Mercedes
Zobacz podobne artykuły:
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29
Lamborghini rozważało sedana
Wiadomości / Ciekawostki
2024.11.23
Mercedes CLA - Najinteligentniejszy model marki
Prezentacje / Nowości
2024.11.21
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Thierry Neuville po raz pierwszy mistrzem świata
Wiadomości / Moto sport
2024.11.30