VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy
Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. Buzz AD (Autonomous Driving) właśnie przechodzi testy.
W czarno-białym kamuflażu i z dodatkową, wysoką konstrukcją na dachu, został kilka dni temu zaprezentowany w przeddzień rozpoczęcia targów IAA Mobility 2021 w Monachium.
Produkcja seryjna tego samochodu rozpocznie się w 2025 r, a jego pierwszym użytkownikiem będzie firma MOIA – dostarczyciel usług mobilności. Do powstania tego modelu przyczyniła się również firma Argo AI, globalne przedsiębiorstwo zajmujące się technologią autonomicznej jazdy, które opracowało system autonomicznej jazdy (SDS) ID. Buzz AD1, w tym mapy, sprzęt, oprogramowanie i infrastrukturę. Począwszy od 2025 r, autonomiczny ID.Buzz AD1 w ramach usługi ridepooling obsługiwanej przez MOIA, będzie woził pasażerów na terenie Hamburga. „Grupa Volkswagen jest w trakcie transformacji od producenta samochodów, do globalnego dostawcy usług mobilności opartych na oprogramowaniu" – powiedział prezes zarządu Grupy Volkswagen, dr Herbert Diess. „Jesteśmy firmą, która na nowo definiuje mobilność jako zrównoważone, połączone w sieci i bezpieczne rozwiązania dla przyszłych pokoleń."
Argo testuje prototyp ID. Buzz AD1 w różnych obszarach miejskich. System jazdy autonomicznej Argo obejmuje zestaw czujników, oprogramowanie i platformy IT zapewniające rozpoznawanie otoczenia pojazdów w promieniu 360°, przewidywanie działań pieszych, rowerzystów i pojazdów oraz sterowanie pracą silnika, układu hamulcowego i kierowniczego w taki sposób, by pojazd poruszał się bezpiecznie i naturalnie, niczym doświadczony kierowca.
Argo AI do bezpiecznej jazdy autonomicznej wykorzystuje kamery, radar i lidar. Czujnik Argo Lidar umieszczony jest wysoko na dachu prototypu. Samochód może wykrywać obiekty z odległości ponad 400 m. Opatentowana technologia Geiger-mode ma zdolność wykrywania nawet najmniejszych cząstek światła (pojedynczego fotonu), dzięki czemu zauważa obiekty nawet o niskim współczynniku odbicia, takie jak pojazdy pomalowane na czarno, co umożliwia bardzo dokładne odwzorowanie otoczenia.
Testy ID.Buzz AD1 odbywają się we współpracy z VW w centrum rozwojowym Argo AI w Neufahrn niedaleko Monachium. Oprócz toru testowego w Stanach Zjednoczonych, Argo dysponuje również dziewięciohektarowym zamkniętym torem w pobliżu lotniska w Monachium, na którym testowane są różne sytuacje drogowe charakterystyczne dla europejskich warunków jazdy. „Flota testowa ID.Buzz AD1 to kamień milowy w naszym partnerstwie z Volkswagen Samochody Dostawcze" - powiedział Bryan Salesky, założyciel i prezes Argo AI. „Nasza firma rozwija się dynamicznie już od pięciu lat, ale jak dotąd testy prowadziliśmy tylko w dużych miastach USA. Jesteśmy podekscytowani, że już wkrótce, w ramach przygotowań do uruchomienia usługi komercyjnego, autonomicznego ridepoolingu, wraz z firmą MOIA rozpoczniemy testy na ulicach Monachium."
„System rozpoznawania otoczenia złożony z sześciu lidarów, jedenastu radarów i czternastu kamer rozmieszczonych w całym pojeździe, może uchwycić znacznie więcej niż człowiek zasiadający na fotelu kierowcy" - wyjaśnia Christian Senger, szef działu jazdy autonomicznej w Volkswagen Samochody Dostawcze. Producent utworzył własną jednostkę badawczą zajmującą się autonomiczną jazdą i nabył udziały w Argo AI.
Trzecim, obok Volkswagen Samochody Dostawcze i Argo AI partnerem projektu jest MOIA – dostawca sługi mobilności. Ta spółka-córka Grupy Volkswagen ma duże doświadczenie w dziedzinie usług mobilności i zarządzania flotą. W bardzo krótkim czasie MOIA stworzyła największą w Europie flotę usług typu ridepooling.
Przy okazji można bliżej przyjrzeć się prototypowi nadchodzącemu ID.Buzz, którego zapowiedź pojawiła się w 2017 r. Jak widać samochód ma znacznie mniej cech retro i tradycyjne klamki, czy lusterka. Prototyp ma również zmienioną część przeszkloną i mniej odważne nadwozie.
Norbert Szwarc
Foto: VW
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S pokonał dystans 794 km
Wiadomości / News
2024.10.08
Testuj elektrycznego VW
Wiadomości / News
2024.10.02
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero
Warsztat / Technika
2024.09.18
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieMercedes-AMG One pobił własny rekord
Wiadomości / Ciekawostki
2024.10.13
Toyota wraca do F1, ale...
Wiadomości / Moto sport
2024.10.12
Paris Auto Show 2024 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.10.12