Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy
kalendarz 15/09 2021

VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

Technika / Volkswagen

Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. Buzz AD (Autonomous Driving) właśnie przechodzi testy.

W czarno-białym kamuflażu i z dodatkową, wysoką konstrukcją na dachu, został kilka dni temu zaprezentowany w przeddzień rozpoczęcia targów IAA Mobility 2021 w Monachium.

Produkcja seryjna tego samochodu rozpocznie się w 2025 r, a jego pierwszym użytkownikiem będzie firma MOIA – dostarczyciel usług mobilności. Do powstania tego modelu przyczyniła się również firma Argo AI, globalne przedsiębiorstwo zajmujące się technologią autonomicznej jazdy, które opracowało system autonomicznej jazdy (SDS) ID. Buzz AD1, w tym mapy, sprzęt, oprogramowanie i infrastrukturę. Począwszy od 2025 r, autonomiczny ID.Buzz AD1 w ramach usługi ridepooling obsługiwanej przez MOIA, będzie woził pasażerów na terenie Hamburga. „Grupa Volkswagen jest w trakcie transformacji od producenta samochodów, do globalnego dostawcy usług mobilności opartych na oprogramowaniu" – powiedział prezes zarządu Grupy Volkswagen, dr Herbert Diess. „Jesteśmy firmą, która na nowo definiuje mobilność jako zrównoważone, połączone w sieci i bezpieczne rozwiązania dla przyszłych pokoleń."

Argo testuje prototyp ID. Buzz AD1 w różnych obszarach miejskich. System jazdy autonomicznej Argo obejmuje zestaw czujników, oprogramowanie i platformy IT zapewniające rozpoznawanie otoczenia pojazdów w promieniu 360°, przewidywanie działań pieszych, rowerzystów i pojazdów oraz sterowanie pracą silnika, układu hamulcowego i kierowniczego w taki sposób, by pojazd poruszał się bezpiecznie i naturalnie, niczym doświadczony kierowca.

Argo AI do bezpiecznej jazdy autonomicznej wykorzystuje kamery, radar i lidar. Czujnik Argo Lidar umieszczony jest wysoko na dachu prototypu. Samochód może wykrywać obiekty z odległości ponad 400 m. Opatentowana technologia Geiger-mode ma zdolność wykrywania nawet najmniejszych cząstek światła (pojedynczego fotonu), dzięki czemu zauważa obiekty nawet o niskim współczynniku odbicia, takie jak pojazdy pomalowane na czarno, co umożliwia bardzo dokładne odwzorowanie otoczenia.

Testy ID.Buzz AD1 odbywają się we współpracy z VW w centrum rozwojowym Argo AI w Neufahrn niedaleko Monachium. Oprócz toru testowego w Stanach Zjednoczonych, Argo dysponuje również dziewięciohektarowym zamkniętym torem w pobliżu lotniska w Monachium, na którym testowane są różne sytuacje drogowe charakterystyczne dla europejskich warunków jazdy. „Flota testowa ID.Buzz AD1 to kamień milowy w naszym partnerstwie z Volkswagen Samochody Dostawcze" - powiedział Bryan Salesky, założyciel i prezes Argo AI. „Nasza firma rozwija się dynamicznie już od pięciu lat, ale jak dotąd testy prowadziliśmy tylko w dużych miastach USA. Jesteśmy podekscytowani, że już wkrótce, w ramach przygotowań do uruchomienia usługi komercyjnego, autonomicznego ridepoolingu, wraz z firmą MOIA rozpoczniemy testy na ulicach Monachium."

„System rozpoznawania otoczenia złożony z sześciu lidarów, jedenastu radarów i czternastu kamer rozmieszczonych w całym pojeździe, może uchwycić znacznie więcej niż człowiek zasiadający na fotelu kierowcy" - wyjaśnia Christian Senger, szef działu jazdy autonomicznej w Volkswagen Samochody Dostawcze. Producent utworzył własną jednostkę badawczą zajmującą się autonomiczną jazdą i nabył udziały w Argo AI.

Trzecim, obok Volkswagen Samochody Dostawcze i Argo AI partnerem projektu jest MOIA – dostawca sługi mobilności. Ta spółka-córka Grupy Volkswagen ma duże doświadczenie w dziedzinie usług mobilności i zarządzania flotą. W bardzo krótkim czasie MOIA stworzyła największą w Europie flotę usług typu ridepooling.

Przy okazji można bliżej przyjrzeć się prototypowi nadchodzącemu ID.Buzz, którego zapowiedź pojawiła się w 2017 r. Jak widać samochód ma znacznie mniej cech retro i tradycyjne klamki, czy lusterka. Prototyp ma również zmienioną część przeszkloną i mniej odważne nadwozie.

Norbert Szwarc
Foto: VW


Tagi:
VW, Volkswagen, VW ID. Buzz, VW ID. Buzz AD, autonomiczna jazda

Zobacz podobne artykuły:

VW zapowiada święto GTI na Nürburgringu
kalendarz 30/03 2025

VW zapowiada święto GTI na Nürburgringu

Moto fanatyk

2025.03.30

Specjalny model GTI zostanie zaprezentowany podczas 24-godzinnego wyścigu na słynnym torze.
VW Scirocco powróci?
kalendarz 12/03 2025

VW Scirocco powróci?

Wiadomości / News

2025.03.12

Tak, jeśli będzie wierny swoim korzeniom.
Dwa historyczne VW Polo na wystawie w Bremie
kalendarz 28/01 2025

Dwa historyczne VW Polo na wystawie w Bremie

Moto fanatyk

2025.01.28

VW świętuje 50 lat Polo podczas Bremen Classic Motorshow.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce

Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.21

Rynek usług sprawdzania historii pojazdu dynamicznie się rozwija.
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring

Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring

Wiadomości / Ciekawostki

2025.04.20

Nowy model 911 GT3 z manualną skrzynią biegów pokonał północną pętlę w czasie 6:56,294 min.
 Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału

Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału

Wiadomości / Moto sport

2025.04.20

Michał Tochowicz i Piotr Białowąs odnieśli pierwsze zwycięstwo w historii Rajdu Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza.