Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volkswagen Garbus - Nie tylko z Wolfsburga
kalendarz 28/05 2025

Volkswagen Garbus - Nie tylko z Wolfsburga

Ciekawostki / Volkswagen

75 lat temu pierwszy egzemplarz Garbusa zjechał z taśmy produkcyjnej pierwszej fabryki poza Niemcami.

Volkswagen Garbus to prawdziwie światowy model. Samochód stał się legendą z powodu wielkości produkcji, a popularność zdobył dzięki lokalnej produkcji w wielu zakątkach świata. Seryjna produkcja jednego z najchętniej kupowanych Volkswagenów ruszyła w 1945 r. w zakładzie w Wolfsburgu, ale już kilka lat później, w 1950 r, Garbusy zaczęły zjeżdżać z taśmy w fabryce przy Shelbourne Road w Dublinie, w Irlandii. Właśnie mija 75 lat od tego wydarzenia. Najwięcej Garbusów wyprodukowano w Niemczech – 16 255 500, a rekordowym popytem popularny Volkswagen cieszył się w latach 1965-1973, każdorazowo roczna sprzedaż przekraczała milion sztuk. Z kolei najdłużej, bo aż od 1954 r. do zakończenia produkcji Garbus zjeżdżał z taśmy w Meksyku – do 2003 r.

Projekt popularnego samochodu był gotowy jeszcze przed II wojną światową, a za jego projekt odpowiedzialny był Ferdinand Porsche. Prototyp, z silnikiem o pojemności 700 cm sześc. i mocy 22,5 KM był gotowy w 1935 r, a w 1938 przedstawiono tzw. Model 38, wyposażony w zderzaki, z charakterystycznym tylnym oknem typu precel. Seryjna produkcja ruszyła po wojnie, w grudniu 1945 r. Powstało wtedy 55 pojazdów. Niecały rok później, w październiku 1946 r, fabryka w Wolfsburgu świętowała wyprodukowanie 10-tysięcznego egzemplarza. W 1949 r. pierwsze Garbusy wyeksportowano do USA, w tym samym roku z fabryki w Wolfsburgu zjechał Garbus z numerem 50 000. W 1950 r. na liście opcji pojawił się odsuwany dach z materiału, wprowadzono także hydrauliczny układ hamulcowy. W tym samym roku uruchomiono produkcję Garbusa poza Niemcami. Pierwszą zagraniczną fabryką był zakład w Dublinie w Irlandii. Auto produkowano tam do 1977 r. Rok później, w 1951 r, rozpoczęto produkcję w RPA, a w 1954 r. kontynuowano ekspansję, uruchamiając zakłady w Nowej Zelandii, Belgii, Australii i Meksyku. Jak się później okazało właśnie w tym ostatnim kraju zakończono produkcję Garbusa, miało to miejsce w 2003 r. Dla porównania – w Europie w tym czasie produkowano Polo czwartej generacji, a właśnie debiutował Golf V. Inne kraje, w jakich produkowano Garbusa to Brazylia, Filipiny, Urugwaj, Wenezuela, Portugalia, Kostaryka, Peru, Singapur, Malezja, Tajlandia, Indonezja, Jugosławia i Nigeria.

Pierwszy wyprodukowany poza Niemcami Garbus jest na co dzień elementem ekspozycji w muzeum Volkswagena Autostadt w Wolfsburgu, ale w tym roku, dla uczczenia wyjątkowego jubileuszu, odwiedzi Irlandię. „Garbus z Ballsbridge" (dzielnica Dublina, w której mieściła się fabryka Volkswagena) będzie latem eksponowany w Muzeum Narodowym w Dublinie. Obydwa miejsca: dawna fabryka i muzeum są położone bardzo blisko siebie, dzieli je zaledwie 5 km. Można więc powiedzieć, że pierwszy irlandzki Garbus wrócił – na krótko – do domu.

Gdy spojrzymy na listę krajów, w których Garbus najlepiej się sprzedawał okaże się, że numerem 1 są oczywiście Niemcy z liczbą ponad 6 mln egzemplarzy, ale już pozostałe miejsca na podium nie są tak oczywiste. Drugie miejsce zajmują Stany Zjednoczone z wynikiem blisko 5 mln sprzedanych aut, a trzecia jest Brazylia, w której nabywców znalazło ponad 3 miliony Garbusów. Między innymi dlatego obie Ameryki zdołały wyprzedzić Europę ze sprzedażą na poziomie 10,7 mln aut. W Europie sprzedano 9,8 mln Garbusów.

W 1948 r. Volkswagen Garbus kosztował 5300 marek, tyle trzeba było zapłacić za model z silnikiem 1.1 l o mocy 25 KM. Kabriolet z tym samym silnikiem kosztował w 1949 r. 7500 marek. Co ciekawe, później cena spadała, by osiągnąć najniższy poziom – 3770 marek – w 1957 r. Za model 1302, z silnikiem o mocy 44 KM, trzeba było zapłacić w 1970 r. 5745 marek, a 50-konny Garbus 1303 w 1972 kosztował 6890 marek. Barierę 10 000 marek przekroczono w latach 80. – za 11 130 marek można było kupić model 1200 o mocy 34 KM./oprac.ns/

Foto: VW


Tagi:
VW, Volkswagen, 75 lat VW Garbusa, VW Garbus, produkcja VW Garbusa

Zobacz podobne artykuły:

Słynne filmowe auta do kupienia
kalendarz 11/11 2025

Słynne filmowe auta do kupienia

Wiadomości / Ciekawostki

2025.11.11

Samochody z filmów „Batman”, „Powrót do przyszłości”, czy „Taxi 2” trafią na aukcję.
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność
kalendarz 07/11 2025

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Porsche Carrera GT - Z silnikiem ze świata wyścigów
kalendarz 03/11 2025

Porsche Carrera GT - Z silnikiem ze świata wyścigów

Wiadomości / Ciekawostki

2025.11.03

Ćwierć wieku temu Porsche zaprezentowało projekt auta, który wyznaczył nowe standardy.
Najnowsze artykuły:
Hamowanie ma znaczenie

Hamowanie ma znaczenie

Warsztat / Porady

2025.11.12

Jesień i zima to najtrudniejsze okresy w roku pod względem warunków na drogach.
Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Moto fanatyk

2025.11.12

Wyjątkowy egzemplarz tego modelu jest do kupienia.
Do Austrii tylko na zimowych oponach

Do Austrii tylko na zimowych oponach

Wiadomości / News

2025.11.12

Wymóg ten obowiązuje od 1 listopada.