
Toyota Yaris I (1999-2005)
Yaris, jeszcze do niedawna najmniejszy pojazd japońskiego koncernu należy do segmentu B i jest następcą modelu Starlet.
Auto występuje w dwóch odmianach nadwoziowych: zarówno 3- i 5-drzwiowy hatchback występujące w kilku wersjach wyposażenia cieszą się dużym powodzeniem na rynku, zresztą w 2000 roku model ten zdobył tytuł „Samochód Roku”.
Chociaż od czasu premiery pierwszej generacji tego modelu minęły już blisko 20 lat, to pojazd nadal prezentuje się oryginalnie i nie zestarzał się. Sylwetka Toyoty cechuje się nietypowymi proporcjami. Przy długości prawie 3,6 m długości, szerokość auta wynosi aż 1,66 m. Gdy do tego dodamy wysokość 1,5 m to otrzymujemy pojazd, który choć jest niewielkich gabarytów, to oferuje sporą ilość miejsca wewnątrz.
Sylwetka Yarisa jest bardzo charakterystyczna. Wyróżnia się dzięki ogromnym przednim reflektorom oraz bardzo krótkiej masce silnika. Do cech charakterystycznych wyróżniających auto zaliczyć możemy wysoko poprowadzoną wznoszącą się linię okien bocznych oraz niezbyt dużą tylną szybę. To wszystko sprawia, że Yaris wygląda bardzo solidnie.
Wnętrze Toyoty, jak na tę klasę aut należy zaliczyć do obszernych. Jego cechą charakterystyczną jest deska rozdzielcza z centralnie umieszczonym zestawem wskaźników w formie wyświetlacza. Jest ona bardzo masywna i można mieć wrażenie, że jest zbyt ciężkawa. Rozplanowanie wnętrza polega na tym, że tylną kanapę można przesuwać nawet o 15 cm, dzięki czemu wnętrze jest lepiej rozplanowane. Najlepszy przykład? Ilość schowków, szuflady pod fotelem pasażera. Bagażnik auta dysponuje pojemnością 205 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy uzyskamy 950 litrów.
Zasiadając we wnętrzu pojazdu docenić możemy wygodę przednich siedzeń. Zapewniają one dostateczne podparcie i wystarczającą ilość miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami. Yarisy znane są z dobrego zawieszenia. Ich charakterystykę możemy określić jako miękką. W aucie zastosowano stabilizatory przechyłów, kolumny McPersona oraz wahacze poprzeczne z przodu oraz podłużne z belką skrętną z tyłu.
Auto napędzane może być czterema rodzajami jednostek napędowych: 1.0/68 KM, 1.3/ 86 KM oraz wysokoprężnym 1.4 D-4D/ 90 KM. Rodzynkiem jest usportowiona wersja TSport z półtoralitrowym silnikiem benzynowym o mocy 106 KM. Z ciekawostek dodać należy, że na bazie Yarisa powstał model Yaris Verso. Jest to typowy microvan. W porównaniu do zwykłego Yarisa jest od niego o 22 cm dłuższy, o 18 wyższy i o 3 szerszy. Maksymalna pojemność bagażnika wzrosła do 1260 litrów.
Paweł Pusz
Foto: Toyota
Naszym zdaniem:
O Yarisie mówić można tylko dobrze. Serwis odwiedza się praktycznie tylko podczas przeglądów eksploatacyjnych (co 15 000 lub co roku – co pierwsze nastąpi). Usterki wieku dziecięcego w modelach 2002 zostały praktycznie usunięte . Silnik 1,0 w Yarisie niezmieniony od początku produkcji jest bezusterkowy. Skrzynie biegów są bezproblemowe. Zawieszenie także stanowi mocną stronę auta. Czasami należy wymienić łączniki stabilizatora przy przebiegach powyżej 100 000 km Także powyżej przypadku szczęk hamulcowych wymienia się je znacznie powyżej 100 000 km. Amortyzatory … wymieniamy praktycznie tylko w autach powypadkowych przy normalnej eksploatacji powinny wytrzymają nawet 150 000 km. W przypadku Yarisa, jak i innego pojazdu ważna jest historia samochodu, dokonywanie na czas przeglądów. Przed zakupem warto sprawdzić stan auta i nadwozia, aby uniknąć rozczarowań. Nadwozie nie wymaga dodatkowego zabezpieczenia antykorozyjnego i praktycznie śladów rdzy nie spotkamy. Yaris to praktycznie bezusterkowe auto. Jeśli jesteśmy pewni jego bezwypadkowej przeszłości to auto godne polecenia.
Zobacz podobne artykuły:
Uważaj na samochody z USA
Używane
2025.04.18
Czy chińskie elektryki zrewolucjonizują europejski rynek wtórny?
Używane
2025.04.09
Używane auta niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie
Używane
2025.04.01
Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
Wiadomości / Moto sport
2025.04.18
Mustang Mach-E – nowe kolory i nie tylko
Wiadomości / News
2025.04.18
Dwa modele znikną z oferty Mercedesa
Wiadomości / News
2025.04.17