Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Seat Arona FR 1.5 TSI 150 KM – Bestseller Seata
kalendarz 15/03 2023

Seat Arona FR 1.5 TSI 150 KM – Bestseller Seata

Testy / Testy / Seat

Na rynku pojawił się w 2017 roku, a dwa lata temu przeszedł lifting. Auto zajmuje wysokie miejsce, jeśli chodzi o sprzedaż. Sprawdziliśmy, czy jest to dzieło przypadku.

Pojawienie się Arony nie było przypadkowe. Wręcz przeciwnie, każdy szanujący się producent powinien mieć w swojej ofercie tego typu auto. Najlepiej, aby był to pojazd, który powstał na podłożu pojazdu z segmentu B. Ten niewielki crossover miał być niewielki, zwinny, zwrotny. I taki jest. Do tego wygląda z pazurem.

Po przeprowadzonym dwa lata temu face liftingu auto zyskało na atrakcyjności. Otrzymało nowe zderzaki, lakiery, czy wzory felg. Zmianie uległ przedni zderzak z opcjonalnymi światłami przecimgielnymi o ciekawym (są okrągłe i zamontowane tuż pod głównymi kloszami lamp).

Co przyniósł lifting wnętrza?
Przede wszystkim pojawiły się nowe materiały i dodatki. Uwagę zwracają czerwone ramki nawiewów, które po zmroku są delikatnie podświetlane. Materiał, z któych zostały wykonane są średniej jakości. Także choć wstawki imitujące aluminium wykonano z taniego plastiku, to całokształt sprawia pozytywne wrażenie. Kierownica ze spłaszczonym na dole wieńcem dodaje wnętrzu sportowego sznytu. Osobiście podobały mi się czerwone przeszycia na tapicerce, jak również opcjonalne wirtualne zegary.

Pracując nad liftingiem modelu, inżynierowie pomyśleli o podniesieniu poziomu bezpieczeństwa. Zakres wyposażenia pod tym względem uległ poprawie. Auto wyposażone jest w automatyczne światła drogowe, tempomat adaptacyjny, system rozpoznawania znaków drogowych. Dodatkowo otrzymamy czujnik martwego pola, asystent utrzymania pasa ruchu, a opcjonalnie dostaniemy również możliwość wybierania trybów jazdy. 

Chociaż Arona to auto z segmentu B to pod kątem przestronności wnętrza wypada całkiem nieżle. Bagażnik ma pojemność 400 litrów, co jest wartością bardzo dobrą. Po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji jest aż 1280 litrów. 

Co pod maską?
Testowe auto napędzane było topową odmianą napędową, czyli jednostką 1.5 TSI o mocy 150 KM z automatyczną skrzynią DSG. Silnik zapewnia wyjątkową dynamikę. Moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm w aucie tych gabarytów przekłada się na frajdę z jazdy. Auto jest zrywne, osiągnięcie 100 km/h zajmuje nieco ponad 8 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.

Co do zrywności Seata, problemem niekiedy wydawała się być trakcja, bowiem ruszając dynamicznie nawet na suchej nawierzchni możemy liczyć się z ingerencją systemów. Jak sobie radzi Arona ze zużyciem paliwa? Trzeba powiedzieć, że zejście w warunkach miejskich poniżej 7 litrów jest niemożliwe. Wynik ten oscyluje blisko 8 litrów. Nie jest to mistrz oszczędności. Pamiętajmy jednak, że auto napędzane jest najmocniejszą jednostką napędową oferowaną w Aronie. 

Jak się podróżuje Aroną?
Zauważalne jest sprężyste zawieszenie, dzięki któremu pojazd prowadzi się bardzo pewnie. Nieco cierpi na tym komfort podróżowania. Na pewno to także zasługa zastosowanych 18-calowych felg Performance Machined Sport. Osobiście polecałbym bardziej komfortowe standardowe 17-calowe felgi. Generalnie autem podróżuje się w miarę komfortowo.

Na koniec parę słów o systemach pokładowych. Godna pochwalenia jest praca aktywnego tempomatu, który działa sprawnie, skutecznie, a przy tym dyskretnie. W standardzie systemów jest nie tylko tempomat, ale pakiet wspomagania jazdy czy układ kontroli odstępu Front Assist i asystenta pasa ruchu Lane Assist. Nasze auto było dodatkowo wyposażone w pakiet wspomagania jazdy XL z np. wspomnianym wcześniej aktywnym tempomatem ACC, bardziej rozbudowanym asystentem utrzymania pasa ruchu oraz asystentem podróży z asystentem jazdy w korku i układem rozpoznającym znaki drogowe.

Bez dwóch zdań Seat Arona to ciekawa propozycja na rynku. Auto zostało nieźle wyposażone. Jednak konkurencja nie śpi i Arona musi się rozpychać na rynku. Ale czyni to umiejętnie i osoby zainteresowane nabyciem crossovera mogą się jemu bliżej przyjrzeć.
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- dynamiczna sylwetka auta
- ergonomia wnętrza
- dynamiczny silnik
- wyposażenie 

Wady auta:
- jakość niektórych plastików
- cena

Podstawowe parametry techniczne Seat Arona 1.5 FR 1.5 TSI 150 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4154/1780/15437/2566 mm
Silnik: benzynowy wspomagany turbiną
Pojemność: 1498 cm3
Moc maksymalna: 150 KM przy  5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500 obr./min
Napęd: przód
Skrzynia: DSG-7
Osiągi (0-100 km/h): 8,2 s.
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,6/4,1/6,3 l
Pojemność zbiornika paliwa: 40 l
Pojemność bagażnika: 400/1280 l
Cena: od 123 700 zł 


Tagi:
Seat Arona FR 1.5 TSI 150 KM, Seat Arona FR 1.5 TSI, Seat Arona FR, Seat Arona, test Seat Arona FR 1.5 TSI 150 KM, test Seat Arona FR 1.5 TSI, test Seat Arona FR, test Seat Arona

Zobacz podobne artykuły:

Dacia Jogger Extreme 1.0 ECO-G 100 KM LPG Sleep Pack – Propozycja nie dla każdego
kalendarz 07/01 2025

Dacia Jogger Extreme 1.0 ECO-G 100 KM LPG Sleep Pack – Propozycja nie dla każdego

Testy / Testy

2025.01.07

Dacia Jogger Extreme 1.0 ECO-G 100 KM LPG Sleep Pack – Propozycja nie dla każdego Dacia przebojem weszła na nasz rynek. Zarówno modele Sandero, Sandero Stapway, Duster czy Jogger cieszą się dużym zainteresowaniem. Do tego st...
Początki Seata w motosporcie
kalendarz 06/01 2025

Początki Seata w motosporcie

Moto fanatyk

2025.01.06

Od Formuły 1430 do Extreme E.
Renault Clio E-Tech Full Hybrid esprit Alpine – czyli tanio i sportowo
kalendarz 06/01 2025

Renault Clio E-Tech Full Hybrid esprit Alpine – czyli tanio i sportowo

Testy / Testy

2025.01.06

Renault Clio stanowi ważne ogniwo w polityce francuskiego producenta. Nic dziwnego, że model ten doskonale sprzedaje się. Francuzi pomimo większej popularności crossoverów zdają sobie z tego sprawę, dlatego auto w wyniku doko...
Najnowsze artykuły:
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.13

W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów.
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Wiadomości / News

2025.01.12

Samochód wyróżnia się grafiką będącą dziełem artysty Richarda Orlinskiego, ale...
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.