Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Renault Arkana 1,6 e-TECH 143 KM 6M/T – Nie tylko atrakcyjność
kalendarz 16/10 2022

Renault Arkana 1,6 e-TECH 143 KM 6M/T – Nie tylko atrakcyjność

Testy / Testy / Renault

SUV-y i crossover o sportowej linii zyskują coraz większa popularność. Poza BMW, która rozpoczęła modę na kontrowersyjnie prezentujące się auta w swoich portfolio produktowych ma miedzy innymi Audi, Mercedes, Mitsubishi, PSA. Sportowy crossover pojawił się wreszcie w ofercie Renault. 

Arkana, to typowy kompaktowy crossover. Zbudowany na płycie CMF-C, czyli tej na której powstaje miedzy innymi Renault Megane jest od niego większy, potężniejszy i cięższy. Ma też zdecydowanie większy prześwit. W mojej opinii przynajmniej, jest od popularnego kompaktu ładniejszy. Zresztą pierwsze wrażenie jest ważne. Bardzo często dzięki właśnie dzięki pierwszemu wrażeniu auto kupimy lub niekoniecznie. A SUV-y coupe mają niejednoznaczne opnie. Przez wyrazisty wygląd albo się je lubi albo nienawidzi. Jedno wszak jest pewne: auto budzi spore zainteresowanie. I w tym szaleństwie jest metoda!

Wnętrze auta jest niespecjalnie koherentne z eksterierem. Anturaż, zdecydowanie spokojny by nie powiedzieć zachowawczy. Choć Arkana, to bliska rodzina Megane, kokpit kojarzy mi się jednak z Capturem. Jest przyjemny ale… nie wszystko mi się podoba. Arkana zasłużył, w mojej opinii, na lepsze plastiki. Te, które do auta trafiły i optycznie i organoleptycznie są takie sobie. Tym razem zastrzeżeń nie mam do systemu inforozrywki. Jasne, że zaimplementowano go z innych modeli Renault. Ale, jakby w odróżnieniu – działa płynnie. I w Megane i Capturze systemowi udawało się „zgubić’ Apple Car Play/Android Auto. A w przypadku włączonej nawigacji to wyjątkowo irytująca przypadłość. 

Miejsca, jak to w kompakcie jest w sam raz dla 4 osób. Na żadnym z miejsc nie brakuje przestrzeni na głowy, nogi kolana, ramiona. Przednie fotele i kanapa są, jak to we francuskim aucie bardzo wygodne. Renault jest na szczęście tradycjonalistą. I chwała mu za to. Nieco inaczej jest z bagażnikiem. Na jego pojemność wpływa konstrukcja tylnej części auta. Bagażnik w konfiguracji 4 osobowej to 513 litrów a po złożeniu oparcia wynosi 1270 litrów. I to nie jest  szczególnie dużo. Konkurencja bywa nawet o 100 litrów pojemniejsza.

Oszczędny
Do napędu Renault Arkana producent nie przewiduje motoru wysokoprężnego. Dostępne jednostki to benzynowce 1,3 o dwóch wariantach mocy lub 1,6 wsparty układem hybrydowym. Testowy egzemplarz napędzała właśnie mikrohybryda. Moc układu to 143 KM (motor spalinowy generuje 94 KM a elektryczny 49) a maksymalny moment wynosi 205 Nm. Efekt współpracy jednostki z 6 biegowym automatem to 10,8 do 100 km/h i 172 km/h maksymalnie. Niewątpliwym atutem auta jest wyjątkowo jak na tę wielkość pojazdu spalanie. Według producenta średnio 5,2 litra. W trakcie testu średnia spalania w cyklu miejskim wyniosła około 5,0 litra, w trasie 5,8. Średnia z całego testu to 5,6 litra. Trzeba jednak zaznaczyć, że takie wyniki daje jazda z działającym układem MHEV. Gdy akumulator jest pusty, wtedy auto popycha do przodu termiczny silnik o mocy 94 KM…

Słów kilka o współpracy silnik - skrzynia. Bo tu bywa kłopotliwie. Praca automatu nie jest jedwabista. Przy zmianie biegów wprawdzie skrzynia się nie gubi, ale potrafi nieźle szarpnąć. Układ przeniesienia napędu potrafi mieć inny problem. Przez chwilowy nadmiar mocy, szczególnie gdy przesadzimy z gazem poczujemy wszystkie niutonometry trafiają na przednią oś. Wtedy, koła potrafią nieźle zabuksować. Na szczęście, bardzo przyjemnie zestrojony układ kierowniczy sobie z problemem radzi i nie trzeba jakoś szczególnie ze swoistym ADHD walczyć.

Komfortowo jak w Renault
Podczas dynamiczniejszej jazdy miałem wrażenie nienajlepszej koegzystencji zawieszenia z jednostką napędową. Wynika to z jego zbyt komfortowego zestrojenia. Bo tu inżynierowie z Renault zdecydowanie poszli pod prąd. Zawias zestrojono go bowiem zdecydowanie nie SUV-owo. Układ działa miękko, komfortowo, wręcz aksamitnie. Leciutko wybiera wszelkie nierówności. Jeśli już coś poczujemy to tylko na wyższych i szerszych spowalniaczach. Tu jednak też nie ma specjalnego dramatu. Jest nieznacznie bardziej twardo. Owszem, problemem może być „wzrost” Arkany. Auto jest podatne na podmuchy bocznego wiatru. Ale, to akurat jest kłopot większości wysokich aut posadowionych dodatkowo na 19 czy 20 calowych kołach. Auto chwalimy za to, za komfort akustyczny. Wyciszenie kabiny jest wprost perfekcyjne. Nawet przy prędkościach autostradowych odgłosy jakie dociera do uszu kierowcy i pasażerów nie są w żaden sposób uciążliwe.

Arkana jest ładna i praktyczna. Nie bez znaczenia jest fakt, że samochód jest nad wyraz ekonomiczny. I do tego w swoim przedziale cenowym absolutnie nie ma konkurencji! 
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- pojemne wnętrze
- prowadzenie
- komfort resorowania

Wady auta:
- mały bagażnik
- szarpanie skrzyni biegów
- brak wycieraczki tylnej szyby

Podstawowe parametry techniczne Renault Arkana 1,6 e-TECH 143 KM 6M/T:
Długość: 4568 mm
Szerokość: 1808 mm
Wysokość: 1571 mm
Rozstaw osi: 2720 mm
Pojemność bagażnika: 513/1269 l
Parametry silnika i przeniesienie napędu:
Silnik: 1598 z układem MHEV
Maksymalna moc: 143 KM
Maksymalny moment obrotowy: 205 Nm
Osiągi (przyspieszanie 0-100 km/h): 10,8 s
Prędkość maksymalna: 172 km/h
Deklarowane średnie spalanie: 5,2 l/100 km
W teście (m/tr/śr): 5,0/5,8/5l

Zbiornik paliwa: 50 l
Akumulator trakcyjny: 1 kWh
Cena: od 121 900 zł


Tagi:
Renault Arkana 1, 6 e-TECH 143 KM 6M/T, Renault Arkana 1, 6 e-TECH 143 KM, Renault Arkana 1, 6 e-TECH, Renault Arkana, test Renault Arkana 1, 6 e-TECH 143 KM 6M/T, test Renault Arkana 1, 6 e-TECH 143 KM, test Renault Arkana 1, 6 e-TECH, test Renault Arkana

Zobacz podobne artykuły:

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem
kalendarz 28/11 2022

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?
kalendarz 23/11 2022

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.
Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a
kalendarz 19/11 2022

Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a

Testy / Testy

2022.11.19

Potrzebujesz auta, którym możesz bez obaw udać się w gorszy teren, a nie lubisz przy tym SUV-ów? Mamy dla Ciebie rozwiązanie. Jest nią Skoda Ovtavia Combi Scout.
Najnowsze artykuły:
Karambol na S74. Kto dostanie odszkodowanie?

Karambol na S74. Kto dostanie odszkodowanie?

Finanse / Ubezpieczenia

2023.02.02

W poniedziałek 16 stycznia na drodze S74 niedaleko Kielc zderzyło się kilkadziesiąt samochodów.
Odświeżony Jazz Crosstar e:HEV z odświeżoną stylistyką oraz większą mocą

Odświeżony Jazz Crosstar e:HEV z odświeżoną stylistyką oraz większą mocą

Wiadomości / News

2023.02.02

Honda Jazz Crosstar e:HEV w odświeżonej wersji po faceliftingu trafi do polskich salonów późną wiosną 2023 roku. 
Mniej „kopciuchów”, wzrost cen i problemy z dostępnością nowych aut

Mniej „kopciuchów”, wzrost cen i problemy z dostępnością nowych aut

Wiadomości / Gorące tematy

2023.01.31

Sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2022 roku.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.