Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Objawy zużycia świec żarowych i zapłonowych
kalendarz 31/10 2023

Objawy zużycia świec żarowych i zapłonowych

Warsztat / Porady

Podstawowa różnica między świecami żarowymi a zapłonowymi dotyczy tego, czy w pojeździe znajduje się silnik benzynowy (z zapłonem iskrowym) czy silnik diesla (z zapłonem samoczynnym).

Ze względu na specyfikę każdego z nich, w obu stosuje się inne świece. Do silników benzynowych stosuje się świece zapłonowe, z kolei do diesla – żarowe. Świeca świecy nierówna – odpowiednie dobranie jej specyfiki do technologii zastosowanej w aucie i poświęcanie jej uwagi podczas przeglądu powinno być podstawą użytkowania samochodu.

Świece zapłonowe w silnikach benzynowych
W silnikach benzynowych rozruch jednostki zaczyna się tylko w przypadku, gdy iskra elektryczna przeskoczy między elektrodami świecy – dlatego też nazywa się je silnikami z zapłonem iskrowym. Potencjalnym uszkodzeniom najprościej zapobiec kontrolując świece zapłonowe i wymieniając je, gdy zauważy się ich zużycie.

Świece podczas pracy są narażone na wysokie ciśnienie i wysoką temperaturę w komorze spalania – niszczy je typowa eksploatacja, podczas której muszą działać na wysokich obrotach przy minimalnym obciążeniu. Po pewnym czasie odstęp między elektrodami się zwiększa i coraz trudniej o iskrę, a przecież bez niej nie da się ruszyć. Dlatego też, jeśli napięcie 25 000 V nie wywoła iskry, warto zajrzeć pod maskę i zainwestować w nowy komponent.

Nawet, gdy silnik nie sprawia kłopotów, warto co jakiś czas zerknąć na świece i sprawdzić, czy nie są zabrudzone sadzą albo olejem – być może potrzebne będzie wyregulowanie poziomu oleju lub sprawdzenie stopnia zużycia się pierścieni tłokowych. Prewencyjnie warto też wymienić je po przejechaniu 30 000 km – jeśli są to standardowe świece. Jeśli korzystasz z lepszej jakościowo platyny lub irydowych świec, możesz odczekać kilkadziesiąt dodatkowych kilometrów – od 80 000 do 120 000 km.

Świece żarowe w silnikach Diesla
W silnikach wysokoprężnych rozruch rozpoczyna się od podgrzania go do wymaganej temperatury. Wewnątrz jednostki napędowej znajduje się powietrze sprężone pod wysokim ciśnieniem – świece żarowe podgrzewają je, by zainicjować zapłon w chwili, w której do powietrza dostanie się paliwo. Po kilku sekundach świece żarowe podnoszą temperaturę do nawet kilkuset stopni Celsjusza.

Świece żarowe z pewnością są trudniejsze do wymiany – ich delikatna konstrukcja wymaga fachowej dłoni. Jednak, podobnie jak w przypadku świec zapłonowych, zużywają się podczas eksploatacji – narażone na niezwykle wysokie temperatury i ciśnienie, muszą być wymieniane, by nie doprowadzić do znacznie potężniejszej usterki. Najważniejsze jest odczekanie kilku sekund przed ruszeniem, aż kontrolka świec zgaśnie – oznacza to, że pożądana temperatura została uzyskana i silnik jest gotowy do jazdy. Zapalenie się jej podczas jazdy to jednoznaczna wskazówka, by odwiedzić mechanika.

Osmolona świeca żarowa, podobnie jak zapłonowa, świadczy o nieprawidłowo przebiegającym procesie spalania. Uwagę należy zwrócić zwłaszcza na biały osad, który świadczy o zasiarczeniu paliwa. Tylko stosowanie wysokiej jakości paliwa daje gwarancję długiej żywotności całego pojazdu. Jeśli jest ono źle dobrane lub jest w nim dużo wody, tym łatwiej o korozję świec.

Zaolejone świece mogą być dowodem na uszkodzoną pompę wtryskową. Z kolei przegrzane świece świadczą zazwyczaj o tym, że chłodzenie jej gniazda jest niedostateczne, lub o tym, że uszczelka pod głowicą się wypaliła.

Pytanie jednak – co ile wymieniać świece zapłonowe? Przy typowej eksploatacji pojazdu, o ile używasz dedykowanych świec, możesz się o to pokusić po około 100 000 km. Im więcej uruchomień silnika, tym większe obciążenie świec, dlatego jeżdżąc po mieście jedynie na krótkich odcinkach, świece żarowe mogą się zużyć znacznie szybciej. Przy wymianie trzeba jednak pamiętać, by świece były tego samego rodzaju i wymienić naraz cały komplet – wtedy będą miały taki sam okres użytkowania.

Jak zwiększyć żywotność silnika i zapobiegać jego uszkodzeniom?
Ważne jest pamiętanie o tym, że świece działają w wysokich temperaturach, co rodzi dużo problemów. Na zużyte świece – zapłonowe lub żarowe – raczej nie da się poradzić nic, prócz ich wymiany. Można jednak zminimalizować ryzyko ich uszkodzenia poprzez zadbanie o poszczególne powierzchnie trące w samochodzie – idealnym środkiem do tego będą dodatki do oleju silnikowego. Zapewniają one dłuższą żywotność pojazdu dzięki regeneracji powierzchni trących warstwą ceramiczną, wypełniającą ubytki w metalu i przywracającą nominalny stan mechanizmu.

Jeśli zastanawiasz się, jakie dodatki do oleju silnikowego są najlepsze, zdecydowanie polecamy sprawdzenie oferty, którą przygotował Ceramizer. Produkty tej marki zwiększają wydajność każdego elementu silnikowego, zabezpieczając je i opóźniając ewentualne uszkodzenia wynikające z typowej eksploatacji pojazdu.
MOTOTRENDY.PL
Źródło: Ceramizer.pl


Tagi:
ceramizer, świece żarowe, świece zapłonowe

Zobacz podobne artykuły:

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
kalendarz 11/01 2025

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.
 Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
kalendarz 27/12 2024

Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie

Warsztat / Technika

2024.12.27

Najnowsze modele niektórych retrofitów wyposażono w system odszraniania reflektorów.
W jaki celu używa się płukanek do silnika?
kalendarz 17/12 2024

W jaki celu używa się płukanek do silnika?

Warsztat / Porady

2024.12.17

Nowoczesne silniki wymagają stosowania specjalistycznej chemii z uwagi na „ekologiczne” rozwiązania techniczne generujące spore problemy z jednostkami napędowymi. Podstawą są dobrej jakości płukanki do silnika redukujące osad...

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.13

W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów.
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Wiadomości / News

2025.01.12

Samochód wyróżnia się grafiką będącą dziełem artysty Richarda Orlinskiego, ale...
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.