Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nowy silnik Audi i 610 KM w DTM
kalendarz 25/03 2019

Nowy silnik Audi i 610 KM w DTM

Technika / Audi

W serii wyścigów DTM rozpoczyna się nowa era. Począwszy od sezonu 2019, samochody Klasy 1 (Class 1) popularnej serii wyścigów samochodów turystycznych, będą napędzane nowymi silnikami.

Dwulitrowa, 4-cylindrowa jednostka napędowa Audi RS 5 DTM wytwarza ponad 610 KM. Wykorzystując funkcję „push-to-pass” kierowcy wyścigowych pojazdów DTM będą mogli na krótko podnieść ich moc nawet o 30 KM.

Po dwóch i pół roku prac rozwojowych i po ponad tysiącu godzin prób dynamometrycznych, nowy, wyścigowy silnik Audi jest gotowy na swój debiut, który odbędzie się 4 maja br. na torze Hockenheim. „Już po pierwszej jeździe testowej nasi kierowcy byli zachwyceni” – mówi szef Audi Motorsport Dieter Gass. „Przejście z wolnossącego silnika V8 na jednostkę turbodoładowaną jest ważne nie tylko ze względu na dodatkowo uzyskaną moc ok. 100 KM. Od teraz w DTM używać będziemy wysoko wydajnej jednostki napędowej wykorzystywanej również w wielu samochodach produkcji seryjnej Grupy.”

Nowe przepisy Klasy 1 (Class 1) DTM, nastawione są na uzyskiwanie jak najwyższej wydajności. Wyzwaniem jest – podobnie jak w silnikach produkcji seryjnej – wydobycie maksimum możliwości z dostępnego paliwa. Dochodzi się do tego zwiększoną kompresją i wydajnością. W serii wyścigów DTM ilość dostępnego paliwa ograniczona jest do 95 kg/h.  „95 kilogramów to może wydawać się dużo, ale biorąc pod uwagę, że samochód ma 610 koni mocy, to naprawdę niewiele” – wyjaśnia Ulrich Baretzky, szef działu rozwoju silników w Audi Motorsport. „Silnik DTM charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które oscyluje w rejonach typowych dla silników wysokoprężnych. Jeśli zaś chodzi o jego masę i lekką konstrukcję, wskazujemy tu kilka rozwiązań – zwłaszcza w zakresie redukcji emisji CO2, które mam nadzieję znajdą się w przyszłości w pojazdach produkcji seryjnej, tak jak to miało miejsce w przypadku pierwszej jednostki TFSI debiutującej w Le Mans oraz silnika TDI.”

Kompaktowy, 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem TFSI, ma masę zaledwie 85 kg – o połowę mniejszą niż dotychczas wykorzystywany w DTM wolnossący V8. W wyniku tego, masa netto Audi RS 5 DTM spadła poniżej 1000 kg. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kg/KM.

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać cały sezon, więc projektowany jest na przebieg ok. 6000 km. „Format wyścigów DTM to duże wyzwanie” – podkreśla Stefan Dreyer, szef wydziału rozwoju napędów Audi Motrosport. „Duży przebieg łączny, ale rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to trudna dla nas sprawa. Dodatkowo, wibracje silnika czterocylindrowego są absolutnie odmienne od wibracji V8. Stanowiło to ogromne wyzwanie w procesie projektowania tej jednostki zarówno dla nas, jak i dla naszych dynamometrów.” Zwiększona o ponad 100 KM moc wyjściowa oraz wyższy moment obrotowy, spowodowały większe obciążenie całego układu napędowego.

Dzięki tzw. systemowi „push-to-pass” kierowca może na krótko zwiększyć moc silnika, na przykład podczas manewru wyprzedzania. Wystarczy, że przyciśnie odpowiedni przycisk. Poprzez obejście ogranicznika przepływu paliwa, dostarczane jest wtedy dodatkowe 5 kg paliwa na godzinę, co powoduje zwiększenie mocy o około 30 KM.

Silniki używane w wyścigach serii DTM napędzane są standardową benzyną 98-oktanową (RON 98), co sprzyja transferowi wykorzystywanych tu rozwiązań technicznych ze świata sportów motorowych do świata produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa).

Wysoka wydajność i niskie zużycie paliwa są kluczowymi czynnikami sukcesu w wyścigach DTM: zawodnicy, którzy mają możliwość startu z mniejszą ilością paliwa w baku (co zmniejsza masę pojazdu), automatycznie, już na początku, zyskują przewagę nad rywalami.

Przypomnijmy, że Audi ma w sportach motorowych długoletnie doświadczenie z turbodoładowanymi silnikami – począwszy od legendarnego, oryginalnego quattro, aż po prototypy z Le Mans. Bazując na tym doświadczeniu, inżynierowie Audi zaprojektowali każdy z około 2000 komponentów silnika DTM od podstaw. Kompaktowa, 4-cylindrowa jednostka montowana jest w Audi RS 5 DTM wzdłużnie. Turbosprężarka, działająca przy maksymalnym ciśnieniu bezwzględnym rzędu 3,5 bara, znajduje się po jej prawej stronie i dzięki systemowi ALS utrzymywana jest ciągle w ruchu – nawet wtedy, gdy kierowca nie przyciska pedału gazu. Podczas pracy silnika pod pełnym obciążeniem, kolektory efektownie rozgrzewają się do czerwoności, a zmiana biegów następuje przy prędkości obrotowej 9500 obr./min./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, DTM, Audi RS 5 DTM, nowy silnik Audi w serii DTM, Audi Motorsport, Dieter Gass

Zobacz podobne artykuły:

Audi A6 sedan – na chwilę przed premierą
kalendarz 10/04 2025

Audi A6 sedan – na chwilę przed premierą

Wiadomości / News

2025.04.10

Po niedawnej premierze wersji Avant, przyszedł czas na limuzynę.
Audi RS Q8 Performance - Sportowe atrybuty na co dzień
kalendarz 08/04 2025

Audi RS Q8 Performance - Sportowe atrybuty na co dzień

Prezentacje / Nowości

2025.04.08

Najmocniejszy SUV Audi z silnikiem spalinowym w historii marki w ocenie projektanta podwozi Rolanda Waschkaua.
Audi driving experience - Audi RS 3 i nie tylko na torze
kalendarz 25/03 2025

Audi driving experience - Audi RS 3 i nie tylko na torze

Bezpieczeństwo

2025.03.25

Uczestnicy szkolenia poznają możliwości najmocniejszych modeli Audi RS pod okiem profesjonalnych instruktorów.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Dacia Bigster z LPG - już jest

Dacia Bigster z LPG - już jest

Wiadomości / News

2025.04.30

W polskim cenniku Dacii pojawiła się nowa wersja SUV-a.
65 proc. pijących kierowców błędnie ocenia swoją trzeźwość

65 proc. pijących kierowców błędnie ocenia swoją trzeźwość

Bezpieczeństwo

2025.04.30

Wyjeżdżając na majówkę zadbajmy o 100-procentową trzeźwość.
Jak poprawić proces wypalania się filtra DPF?

Jak poprawić proces wypalania się filtra DPF?

Warsztat / Porady

2025.04.30

Zapchany filtr DPF to częsty problem w nowoczesnych dieslach, szczególnie tych eksploatowanych w warunkach miejskich. Skuteczne oczyszczenie filtra można jednak przeprowadzić bez demontażu, wykorzystując procesy regeneracji p...