Mazda MX-5 nie będzie rywalem Toyoty GR 86

Mazda mówi „nie” zwiększaniu mocy.
Mazda MX-5 Miata od dawna pozostaje jednym z najpopularniejszych samochodów sportowych na rynku o czym świadczy jej popularność.
Biorąc jednak pod uwagę tendencję producentów w podnoszeniu mocy, zaczęto zastanawiać się, czy Mazda wprowadzi turbodoładowanie, czy tez zainstaluje mocniejszy silnik, aby mógł konkurować z Toyotą GR 86 i Subaru BRZ. Według inżyniera rozwoju MX-5, Dave'a Colemana, tak się nie stanie.
„Miata jest zoptymalizowana pod kątem [obecnej] mocy” – powiedział Coleman w rozmowie z magazynem CarBuzz. „Nagle musimy dodać mocniejszy układ napędowy i zastosować większe hamulce. Efekt kuli śnieżnej, który by się wydarzył, gdybyśmy zrobili coś takiego, sprawiłby, że nie byłaby to już Miata. Nie chodzi o to, że posiadanie większej mocy samo w sobie byłoby złe, ale są kompromisy. Wartość, jaką czerpiemy z [Miata], będąc tak niewiarygodnie lekką konstrukcją, jest czymś, co [byłoby] utracone”.
Co ciekawe, Mazda nigdy nie zamierzała zwiększać mocy w MX-5. Czterocylindrowy silnik Skyactive 2.0 generuje obecnie 181 KM.
„Głównym celem tej modernizacji silnika było podniesienie czerwonej granicy wrażeń z jazdy i płynności jazdy do 7500 obr./min” — powiedział Coleman. „26 koni mechanicznych było właśnie tym, co się dzieje, gdy rozszerzysz zakres mocy do tej czerwonej linii…”.
Coleman wyjaśnił, że dodanie turbosprężarki do obecnego modelu też by nie było właściwym rozwiązaniem. Musiałaby to być mała turbosprężarka, która dławiłaby się w górnej części zakresu obrotów./ns/
Foto: Mazda
Zobacz podobne artykuły:
Renault Twingo E-TECH Electric
Wiadomości / News
2025.11.06
Suzuki z dłuższą gwarancją
Wiadomości / News
2025.11.04
Fiat Tipo - Jednak...
Wiadomości / News
2025.11.03
Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad
Testy / Testy
2025.11.08
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność
Testy / Testy
2025.11.07
Testy Kucharczyka serii Indy NXT
Wiadomości / Moto sport
2025.11.06