Zwycięstwo Tazio Nuvolariego sprzed 70 lat początkiem marki Abarth
10 kwietnia 1950 r. Tazio Nuvolari zakończył swoją karierę zwycięstwem w słynnym wyścigu na trasie „Palermo-Monte Pellegrino”, zasiadając za kierownicą Abartha 204A.
Abarth 204A był pierwszym modelem stworzonym przez Carlo Abartha. Jazda na czas prowadziła od stolicy Sycylii, Palermo, do Monte Pellegrino: był to stromy i kategoryczny podjazd z wieloma ostrymi zakrętami na asfaltowej nawierzchni. Na linii startu obecna była także „Squadra Carlo Abartha”, z Tazio Nuvolarim za kierownicą Abartha 204A, dwumiejscowego samochodu wyścigowego z imponującym silnikiem o pojemności 1100 cm3. Jak zawsze, Mistrz podjął walkę na trasie z determinacją i zakończył wyścig, wygrywając w swojej kategorii i uzyskując 5. miejsce w klasyfikacji ogólnej. Przyjaźń między Carlo Abarthem a Nuvolarim rozpoczęła się zaraz po zakończeniu II wojny światowej, kiedy to słynny kierowca, który miał już na swoim koncie 55 zwycięstw w międzynarodowych wyścigach Grand Prix oraz w najważniejszych wyścigach szosowych, ścigał się dla Cisitalii Piera Dusio, w której Carlo Abarth kierował zespołem wyścigowym. Kiedy Dusio, zanim wyemigrował do Argentyny, sprzedał swoje samochody wyścigowe Abarthowi, ten ostatni wiedział, że może liczyć na wsparcie Nuvolariego, który użyczył również swojego wizerunku do promowania zestawów tuningowych do zmiany biegów na kierownicy oraz tłumików. Dzięki zestawom tuningowym Abartha, wiele samochodów miejskich zaczęło odnosić zwycięstwa w wyścigach, umożliwiając młodym kierowcom skuteczne konkurowanie na torze. „Niedziela na torze, poniedziałek w biurze” brzmiało hasło Carlo Abartha, który łączył produkowanie części do samochodów wyścigowych z pracą w oficjalnym zespole, którego coupé i samochody sportowe odnosiły zwycięstwa głównie na torze i na górskich trasach.
Po tym sławnym zwycięstwie Nuvolari, Abarth wygrał sześć razy z rzędu (od 1962 do 1967 r.), Międzynarodowe Mistrzostwa Producentów oraz w 1972 r. wygrał Mistrzostwa Europy Prototypów Sportowych z Arturo Merzario za kierownicą i cztery edycje Europejskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych (w latach 1965, ‘66, ‘67 i ‘69). Historia sukcesów marki z logo Skorpiona w wyścigach rozpoczęła się w latach 70. ubiegłego wieku, od zwycięstwa Fiata 131 Abarth Rally w trzech Mistrzostwach Świata Konstruktorów w 1977, 1978 i 1980 r, poprzez Mistrzostwa Świata Kierowców w 1980 r. z Niemcem Walterem Röhrlem za kierownicą oraz Puchar FIA Kierowców w 1978 r. z Finem Markku Alénem. Do tego pasma zwycięstw dołączyły zwycięstwa w siedmiu Rajdowych Mistrzostwach Europy w latach 1975–2011 oraz Pucharze FIA R-GT zdobytym przez Abarth 124 rally w sezonie 2018 i 2019. Historia sukcesów nabiera podwójnego znaczenia: z jednej strony dalsze zwycięstwa w wyścigach, w 2020 r. Abarth wystawia w ERC swojego 124 Rally oraz na torze, gdzie występuje w roli partnera technicznego Mistrzostw F4 Włoch i Niemiec. Z drugiej strony, wyścigi stanowią dla Abartha najlepszy teren testowy dla silników i komponentów technicznych i technologicznych, które testowane w najbardziej ekstremalnych warunkach mogą osiągnąć wysoki poziom osiągów i niezawodności, co ma przełożenie na zastosowanie niektórych rozwiązań w autach produkowanych seryjnie./oprac. ns/
źródło: FCA
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22