Zamknięte granice: Jak Polacy będą teraz kupować samochody?
Branża moto odczuwa skutki pandemii: producenci zamknęli fabryki, dostawy zostały wstrzymane, a samochodów używanych nie sposób przerejestrować.
Własny samochód to jednak najbezpieczniejsza forma transportu… jakie są opcje?
Z powodu koronawirusa globalna produkcja samochodów w 2020 r. będzie mniejsza o 3-4 mln aut – szacuje firma analityczna LMC Automotive. Jeszcze do niedawna miało to być spowodowane przestojami chińskich fabryk dostarczających ponad 20 proc. części zamiennych i podzespołów. Dziś ograniczenie produkcji dotyka bezpośrednio Europy. W marcu niektórzy producenci aut poinformowali o częściowym wstrzymaniu działalności. Wśród nich m.in. Fiat Chrysler Automobiles, grupa PSA, Jaguar Land Rover oraz Volkswagen.
Jak bardzo wydłuży to czas oczekiwania na zamówione samochody?
- To trudno przewidzieć. W normalnym trybie pracy fabryk czas oczekiwania wynosił od jednego do trzech miesięcy – w zależności od popularności marki i konfiguracji wyposażenia. Dzisiaj to minimum półroczne terminy. Spodziewamy się, że jak tylko sytuacja się unormuje, fabryki zaczną pracę na pełnych obrotach. Ale w pierwszej kolejności produkowane będą auta zamówione pod koniec ubiegłego i na początku 2020 roku – mówi Tomasz Jabłoński, Prezes Zarządu Masterlease należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.
Auta z importu „zarażone” koronawirusem
Używane auta z importu cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem. Instytut Samar podaje, że w 2019 r. przywieziono do kraju ponad milion samochodów używanych. Tylko w styczniu br. do Polski trafiło ponad 80 tys. pojazdów.
Koronawirus z oczywistych przyczyn „zaraził” import aut. Nie wiadomo, kiedy rząd otworzy zamknięte 15 marca granice. W teorii import samochodów jest możliwy. Jednak długie kolejki na przejściach granicznych i ryzyko zarażenia się wirusem w praktyce unieruchamiają import. Do tego dochodzi problem z przerejestrowaniem samochodu, ponieważ wydziały komunikacji ograniczyły swoje działania wyłącznie do samochodów nowych.
Na razie pozostaje – co jest jednocześnie najbezpieczniejszym rozwiązaniem - zakup używanego samochodu w Polsce. Najlepiej szukać w miejscach, które dają dostęp do pełnej historii serwisowej pojazdu. Są to auta dostępne u dealerów, pochodzące z polskiej sieci sprzedaży, jak również te będące wcześniej przedmiotem umów leasingu, czy wynajmu długoterminowego. Co równie ważne, aut pokontraktowych nie trzeba kupować na własność. Można je wynająć w abonamencie, którego warunki zostały dopasowane do potrzeb klientów wynikających z sytuacji związanej z epidemią koronawirusa.
Zobacz podobne artykuły:
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Dla 40 proc. Polaków zakup auta jest poza ich możliwościami
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.09
W Europie segment elektrycznych małych aut opóźniony o trzy–cztery lata
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.30
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10