Zakupy na stacjach benzynowych - konsumencki test sklepów
Sklepy na stacjach benzynowych zmieniają swoje oblicze.
Kiedyś były w nich dostępne wyłącznie artykuły motoryzacyjne, później przez długi czas ważną rolę w asortymencie odgrywał alkohol. Dziś widzimy zmianę w funkcjonowaniu tego kanału sprzedaży. Liderzy rynkowi poszerzają swój asortyment w ten sposób, aby prócz dotychczasowej roli - wsparcia dla kierowców poprzez oferowanie podstawowych produktów motoryzacyjnych - stać się sklepem na codzienne, niewielkie zakupy. Tym samym z powodzeniem podejmują one konkurencję w segmencie convenience store. Najbardziej rozbudowane sklepy na stacjach benzynowych potrafią mieć 2500 do 3000 artykułów w sprzedaży, pokonując tym samym sklepy osiedlowe, których asortyment waha się w granicach 2000 do 2500 produktów.
Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) dostrzegając zmiany w tym segmencie, postanowił przyjrzeć się funkcjonowaniu sklepów na stacjach benzynowych. W tym celu opracowany został model oceny, uwzględniający 4 najważniejsze - zdaniem ekspertów PIBJA - aspekty tej działalności. Do badania wybrano 10 największych, ogólnopolskich sieci stacji benzynowych:
- Amic (d. Łukoil)
- Bliska
- BP
- Circle K (d. Statoil)
- Huzar
- Lotos
- Moya
- Optima
- Orlen
- Shell
Badanie przeprowadzili tajemniczy klienci (mystery shopper). Zgodnie z ustalonym scenariuszem odwiedzali oni sklepy na stacjach benzynowych. W pierwszym kroku oceniali wygląd sklepu. Następnie sprawdzali dostępność określonych produktów w sprzedaży. Były to m.in. artykuły spożywcze (pieczywo, nabiał paczkowany) alkohole, kosmetyki i artykuły drogeryjne, przekąski, sałatki, wyroby cukiernicze, dania gotowe, art. motoryzacyjne (kable rozruchowe, bezpieczniki, ładowarka do telefonu). Kolejną częścią badania było zasięgnięcie porady odnośnie doboru oleju silnikowego do samochodu. Na koniec tajemniczy klienci kupowali kawę z mlekiem i hot doga, po czym oceniali otrzymane produkty i sposób ich przygotowania.
Która sieć ma najlepsze sklepy?
Pierwsze miejsce w zrealizowanym teście zajęły sklepy należące do sieci stacji Orlen (93 proc. na 100 proc. w ocenie ostatecznej). Orlen zajął również pierwsze miejsce w kryterium „jakość obsługi klienta” oraz „oferta gastronomiczna”. Na drugim miejscu z wynikiem 91 proc. punktów uplasowały się sklepy na stacjach BP. Sieć ta wyróżniła się szczególnie bogatym asortymentem (1 miejsce). Pierwszą trójkę zamykają sklepy Shell’a (88 proc.), które również wyróżniły się w kryterium „jakość obsługi klienta”. Bardzo zbliżony wynik i czwartą lokatę zdobyła sieć Circle K (87 proc.), głównie dzięki bogatemu asortymentowi sklepów (2 miejsce).
źródło: Polski Instytut Badań Jakości/PAP
Zobacz podobne artykuły:
Ceny piwa i wody na stacjach paliw
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.09
Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.03
Bezpieczniej na drogach, drożej w salonie
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.25
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12