Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wróciły wakacyjne promocje na paliwo
kalendarz 12/07 2023

Wróciły wakacyjne promocje na paliwo

Gorące tematy

Bardziej potrzebują ich kierowcy, czy sieci paliwowe?

Na stacje benzynowe wracają wakacyjne promocje. W ubiegłym roku miały one ratować kierowców przed drożyzną, spowodowaną skutkami wojny na Ukrainie i cieszyły się dużą popularnością. Tylko na stacjach Orlenu wykorzystano wówczas 16 mln kuponów. Czy dziś, gdy według notowań giełdowych ceny paliwa w porównaniu rok do roku są znacznie niższe, promocyjne akcje są nadal tak atrakcyjne? A może bardziej niż klienci potrzebują ich sieci paliwowe, mierzące się w wyścigu wizerunkowym?

Ceny niższe niż przed rokiem, ale…

Według notowań giełdy nowojorskiej pod koniec czerwca 2023 cena galonu benzyny wyniosła ok. 2,5 USD, co stanowi spadek o 33 proc. rok do roku. Niekoniecznie znaczy to jednak, że za wakacyjne tankowanie zapłacimy odpowiednio mniej. Mimo, że ceny paliw na stacjach są zauważalnie niższe niż w ubiegłym roku, podróże samochodem nadal nie są tanie.

Na ostateczną cenę paliwa przy dystrybutorze składa się wiele zmiennych, takich jak cena hurtowa w rafinerii, podatek VAT, opłata akcyzowa, paliwowa i emisyjna, sytuacja na rynku walutowym i ceny energii. Ostatni element finalnej kwoty to marża detaliczna. Daje ona sieciom możliwość prowadzenia określonej polityki cenowej – np. sztucznego zawyżania cen, co może mieć miejsce w okresie przedwakacyjnym, kiedy planowane są promocje - mówi Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

Kto pierwszy, ten lepszy

Wakacyjna promocja została zapoczątkowana przez PKN Orlen w czerwcu 2022 r. na skutek narastającego kryzysu związanego z wybuchem wojny na Ukrainie. W ślad za państwową spółką, do wyścigu dołączyły inne sieci. Bycie pionierem opłaciło się. Chwilę po rozpoczęciu promocji, częstym widokiem były puste stacje konkurencji i duże kolejki na „Orlenach”. Mimo, że żadna stacja znacząco nie zyskała, a jedynie ograniczyła ubytek klientów, najmniejszy spadek liczby wizyt na stacjach zanotował inicjator promocji: -0,21 proc. (porównując okres po wprowadzeniu promocji do poprzedzającego ten moment). Straty wynosiły nawet do -7 proc. – wynika z danych Proxi.cloud.

W czerwcu ubiegłego roku zauważyć można było również skokowe zainteresowanie aplikacją Orlen Vitay, która jest potrzebna do skorzystania z promocji Orlenu. W tym okresie była ona najczęściej pobieraną aplikacją w AppStore i Google Play w Polsce. Większość nowych użytkowników prawdopodobnie pozostało w programie lojalnościowym po zakończeniu promocji, co jest dla marki dużym kapitałem marketingowym – zauważa Przemysław Gąsiorowski marketing manager autobaza.pl.

Sieci paliwowe nie mają wyjścia?

W tym roku wakacyjny wyścig do portfeli Polaków rozpoczęła sieć Circle K, która ze swoją promocją wystartowała już 23 czerwca. Dołączyły do niego oczywiście Orlen, BP, Shell oraz Amic. Wygląda na to, że letnie rabaty na stałe wpisują się do harmonogramów czołowych sieci paliwowych. Czy do tego „wyścigu” da się nie dołączyć?

Ogłoszenie promocji przez daną sieć wiąże się automatycznie ze wzrostem zainteresowania marką, co ma swoje odzwierciedlenie chociażby w internetowych wyszukiwaniach. Klienci sprawdzają i porównują warunki promocji. Przeciętny kierowca nie zdąży skorzystać z ofert na każdej ze stacji, ponieważ nie będzie w stanie „wyjeździć” takiej ilości paliwa. Wybierze zatem najkorzystniejszą ofertę - nie liczyłbym na sentymenty w tej kwestii. Jeśli kupony na ulubionej stacji działają wyłącznie w weekendy, w tygodniu zatankujemy na innej – ocenia Przemysław Gąsiorowski.

Ulubione stacje Polaków

Według rankingu Marka Nr 1 2022 w kategorii „stacje paliw” ulubione sieci Polaków to kolejno: Orlen, BP, Circle K oraz Shell – poziom zaufania do każdej z nich nie spada poniżej 52 proc. Lider, który pierwsze miejsce zajmuje już drugi rok z rzędu, cieszy się aprobatą przekraczającą 56 proc.

Tegoroczna oferta wakacyjna ma za zadanie podtrzymać te sympatie. Portfele Polaków odciąży raczej minimalnie. Kwota zaoszczędzona na pojedynczym tankowaniu wynosi około 15 zł i stanowi równowartość napoju lub przekąski. Promocje nie są zatem dla kierowców „akcją ratunkową”, a raczej marketingową i wizerunkową koniecznością. Pamiętajmy, że klienci nie lubią gdy coś jest im „zabierane”, a ubiegły rok zdążył nas już przyzwyczaić do wakacyjnych obniżek – podsumowuje Przemysław Gąsiorowski, marketing manager autobaza.pl.

źródło: autobaza


Tagi:
wakacyjne promocje na paliwo, stacje paliw, ulubione stacje paliw w Polsce

Zobacz podobne artykuły:

62 proc. Polaków marzy o nowym aucie
kalendarz 04/09 2024

62 proc. Polaków marzy o nowym aucie

Wiadomości / Gorące tematy

2024.09.04

Kolejny planowany samochód osobowy będzie w większości przypadków pojazdem używanym - deklaruje to 65 proc. planujących zakup.
Czynniki spowalniające sprzedaż elektryków
kalendarz 29/08 2024

Czynniki spowalniające sprzedaż elektryków

Wiadomości / Gorące tematy

2024.08.29

To nie tylko koszty.
Rośnie import używanych aut
kalendarz 23/08 2024

Rośnie import używanych aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.08.23

Liczba samochodów używanych sprowadzanych do Polski wzrosła o prawie 25 proc. w ujęciu rocznym.
Najnowsze artykuły:
Podróbki produktów Mercedesa

Podróbki produktów Mercedesa

Wiadomości / News

2024.09.06

W 2023 r. skonfiskowano ponad 1,6 mln podróbek.
Niemieckie auta używane dominują na polskim rynku

Niemieckie auta używane dominują na polskim rynku

Używane

2024.09.06

Ponad połowa samochodów używanych sprzedawanych w Polsce pochodzi z Niemiec.
Rajd Grecji - Toyota powalczy o tytuł

Rajd Grecji - Toyota powalczy o tytuł

Wiadomości / Moto sport

2024.09.05

Toyotę będą reprezentowały trzy zespoły.