W Warszawie rusza pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu
Już 1 lipca w stolicy zaczynają obowiązywać normy emisji spalin dla pojazdów wjeżdżających do centrum.
Na razie jednak posiadaczom starszych samochodów nie utrudnią znacząco życia, będą raczej przygotowywały do poważniejszych restrykcji, które zaczną obowiązywać w kolejnych latach.
Strefa Czystego Transportu (SCT) obejmie centralne dzielnice Warszawy – większość Śródmieścia, część Ochoty, Woli oraz Pragi Północ i Południe. To 37 km², czyli 7 proc. powierzchni stolicy.
Kto wjedzie do SCT?
Od 1 lipca 2024 r. do końca 2025 r. po SCT będą mogły poruszać się auta z silnikami benzynowymi spełniającymi przynajmniej wymagania normy emisji spalin Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 roku (czyli nie starsze niż 27 lat). W przypadku Diesla będą to odpowiednio - norma Euro 4 lub produkcja nie wcześniej niż w 2005 r. (maksimum 19-letnie).
W kolejnym etapie, czyli od 2026 r., będzie to Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla Diesla. Co dwa lata będzie podnoszona poprzeczka o jedną kategorię Euro, tak, aby w ostatnim piątym etapie programu (w 2032 r.) do SCT wjechały auta benzynowe z Euro 6 (wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r.) oraz Diesle z Euro 6D (produkowane od 2020 r., czyli maksymalnie 12-letnie).
Kogo nie dotyczą normy SCT?
Norm emisji spalin nie będą musiały spełniać samochody osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat, a swój pojazd nabyły przed 2024 r. Również pojazdy historyczne i zabytkowe, specjalne oraz należące do służb wjadą do centrum miasta bez ograniczeń. Do końca 2027 r. bez ograniczeń po SCT będą mogły jeździć osoby zameldowane lub płacące podatki w Warszawie (na podstawie zeznania PIT lub zaświadczenia z urzędu skarbowego), o ile zarejestrowały swój samochód do 1 stycznia 2024 r. Jednak po 2027 r. już nie wjadą do strefy pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
Osoby z niepełnosprawnościami są ustawowo zwolnione z przestrzegania norm Euro. Przewidziano również sytuacje losowe. Cztery razy w roku każdy będzie mógł wjechać do strefy samochodem niespełniającym norm emisji spalin. Dotyczy to również turystów. Tu można sprawdzić (https://sprawdzsct.zdm.waw.pl) czy auto ma prawo do wjazdu do SCT. Do wypełnienia formularza będzie również potrzebna informacja o normie Euro. Widnieje ona w dowodzie rejestracyjnym, a jeśli jej brak – na stronie historiapojazdu.gov.pl lub w aplikacji mObywatel (zakładka „Moje pojazdy").
Strefa Czystego Transportu – nalepki na szybę obowiązkowe nie dla wszystkich
Kierowcy, którzy planują poruszać się po strefie starszym niż 27-letnim autem benzynowym albo starszym niż 19-letnim autem zasilanym ON, ale znajdą się w grupie, która może nie spełniać norm SCT, będą musieli zakupić eko nalepkę. Dla służb to informacja, że pojazd ma prawo wjechać do strefy. Za jej brak grozi mandat do 500 zł.
Samochody, które będą spełniały wymogi dopuszczające wjazd do strefy ekologicznej - czyli normę Euro 2 dla aut z silnikiem benzynowym i Euro 4 dla Diesla - nie będą potrzebowały na szybie nalepki.
Gdzie uzyskać nalepkę?
Nalepkę wydaje stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Wnioski wraz z zaświadczeniami o płaceniu podatku w stolicy można składać stacjonarnie w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120 lub za pośrednictwem strony (https://sprawdzsct.zdm.waw.pl/). Koszt naklejki to 5 zł. Urzędnicy przewidują, że na eko nalepki kierowcy poczekają nawet dwa miesiące. Jednak samo złożenie wniosku będzie już zwalniało z ewentualnych konsekwencji za ich brak. Nalepkę nakleja się w lewym dolnym rogu przedniej szyby.
"Wydaje się, że ograniczenia SCT nie będą jednak zbyt restrykcyjnie egzekwowane. Nie powstaje zapowiadany system kamer, który automatycznie rejestrowałby czy samochód może wjechać do SCT. Tymczasem Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP) zawiera dane o emisji Euro każdego pojazdu. Stworzenie systemu, który odczytywałby tablicę rejestracyjną i sprawdzał emisję spalin, ograniczyłoby próby łamania nowych przepisów." – powiedział Matas Buzelis, szef komunikacji w carVertical.
W pierwszej fazie wprowadzania SCT nad ich przestrzeganiem będzie czuwała straż miejska i policja. Jeśli kontrola wykaże, że samochód nie spełnia wymogów SCT, kierowca odpowie za wykroczenie drogowe. Grozi mu za to mandat w wysokości 500 zł. Tego rodzaju kontrola niestety nie wyeliminuje amatorów nielegalnego poruszania się po strefie i tych, którzy wjeżdżają mimo wyczerpania limitu czterech wjazdów na rok.
Szczegółowa mapa SCT znajduje się pod linkiem:
https://testmapa.um.warszawa.pl/mapa/698c6487-a887-4a21-afbd-84ca1ed64080
źródło: carVertical
Zobacz podobne artykuły:
Bezpieczniej na drogach, drożej w salonie
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.25
Trumpowskie "wskrzeszanie motoryzacji"
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.18
Polacy pokochali segment premium
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.12
Thierry Neuville po raz pierwszy mistrzem świata
Wiadomości / Moto sport
2024.11.30
Wypadek, który zyskał światowy rozgłos
Wiadomości / News
2024.11.30