Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 W liczbie stacji ładowania aut dogonimy Niemcy po 2150 roku
kalendarz 15/11 2021

W liczbie stacji ładowania aut dogonimy Niemcy po 2150 roku

Gorące tematy

Coraz więcej pojazdów elektrycznych przypada na jeden punkt ładowania.

Tempo uruchamiania nowych ładowarek pojazdów elektrycznych wyraźnie zwolniło w Polsce w tym roku. Przybywa ich przeciętnie 0,91 dziennie (w okresie styczeń – lipiec). W połowie wakacji było ich w sumie 1557 (ale 3037 punktów ładowania, bo wiele stacji ma dwa lub więcej punktów). W 2020 r. powstawała statystycznie jedna stacja ładowania pojazdów elektrycznych dziennie (dokładnie 0,97), a na koniec roku 2020 było ich 1364 (dane Licznik Elektromobilności, PZPM i PSPA).

W porównaniu z liczbą rejestrowanych pojazdów na prąd, widać wyraźną dysproporcję. W ubiegłym roku rejestrowano ich średnio 27 dziennie, w tym roku to aż 45 dziennie. Reasumując - pojazdów elektrycznych w Polsce przybywa znacznie szybciej niż infrastruktury do ładowania. Teraz na jeden punkt przypada około 9 pojazdów. Gdyby tempo powstawania ładowarek w Polsce nie wzrosło, w ich liczbie zrównalibyśmy się z Niemcami za około 130 lat. Oczywiście takie porównania są tylko teoretyczne i oparte na założeniu, że nasi zachodni sąsiedzi nic nie dołożyliby do istniejących tam już 44 tys. instalacji. W rzeczywistości montują nowe szybciej niż w Polsce.

Obecnie w Polsce znajduje się 0,8 proc. wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania w Unii Europejskiej. Są kraje, gdzie jest ich mniej, jednak z pewnością u nas jest ich zbyt mało. W mojej ocenie tegoroczny spadek tempa budowy infrastruktury jest incydentalny i nie będzie trwały. Tendencja powstawania nowych stacji w dłuższej perspektywie ma charakter liniowo wzrostowy i z pewnością będzie się poprawiać. W lipcu uruchomiono już zresztą 36 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania, czyli więcej niż jedną dziennie. Jako przedstawiciel firmy, która zajmuje się projektowaniem i montażem ogólnodostępnych stacji ładowania widzę zwiększające się zainteresowanie i rosnącą liczbę próśb o wyceny. Wkrótce te zapytania ofertowe będą widoczne w statystykach uruchamianych stacji – ocenia Karol Kubiak Młodszy Specjalista ds. Administracyjno-Technicznych ze SPIE Building Solutions – firmy montującej stacje ładowania w obiektach biurowych i handlowych.

Komisja Europejska (KE), widząc rosnącą liczbę rejestracji „elektryków”, dopinguje do szybkiego tempa rozwoju infrastruktury. Dlatego wyznaczyła cel miliona punktów ładowania do 2025 r. Ten plan może być jednak trudny do wykonania. Jego realizacja wymagałaby instalacji około 150 000 nowych ładowarek rocznie, czyli średnio prawie 411 dziennie. Wkład Polski – niecała jedna sztuka – to zbyt mało, potrzebne jest przyspieszenie.

Biznes napędza rynek „elektryków” i ładowarek

Tempo przyrostu liczby ładowarek w Polsce może jednak ulec poprawie dzięki przedsiębiorcom. Coraz częściej spoglądają w kierunku pojazdów elektrycznych. Powiększająca się oferta takich samochodów, plany związane z dofinansowaniem ich zakupu oraz niski koszt użytkowania to ważne czynniki dla biznesu. Nie bez znaczenia są wartości ekologiczne i wizerunkowe – firma, która używa elektryków dba o klimat i przyrodę, a w każdym razie tak jest odbierana przez swoich klientów. Chociaż obecnie jedynie 2 proc. małych i 3 proc. średnich przedsiębiorstw ma we flocie samochody w pełni elektryczne, to już 20 proc. firm rozważa wybór pojazdów tego rodzaju (dane raport PKO Leasing). Aż 26 proc. badanych posiadających takie auta wskazuje na chęć zakupu „elektryka” w ciągu 12 miesięcy. Można więc założyć, że Ci, którzy już go mają nie żałują zakupu i są skłonni rozwijać flotę takich pojazdów.

–  Jeżeli samochody służbowe poruszają się w obrębie miasta i rzadko wyjeżdżają na dłuższe trasy, zmiana floty na auta zasilane prądem jest uzasadniona. Przynosi wymierne korzyści ekonomiczne, jak i ekologiczne. Pojazdy elektryczne są tańsze w użytkowaniu od aut spalinowych. Szczególnie jeżeli ładujemy je prądem przemiennym AC wg podstawowej taryfy. Montując stacje ładowania w firmach robimy takie szacunkowe wyliczenia i one wskazują na korzyści kosztowe. Jeżeli firma zdecyduje się częściowo, w określonych godzinach udostępnić ładowarkę dla innych użytkowników korzyści mogą być jeszcze większe. Pojazdy elektryczne są także bezemisyjne w czasie eksploatacji pod względem wytwarzania dwutlenku węgla, przy czym warto zwrócić uwagę na sposób wytwarzania energii koniecznej do napędzania pojazdu, która może pochodzić zarówno ze spalania węgla, jak i z odnawialnych źródeł energii - mówi Karol Kubiak.

Wprawdzie firmy najczęściej korzystają z własnych stacji ładowania, ale duży wzrost liczby „elektryków” przez nich użytkowanych będzie wpływał na rozwój ogólnodostępnej sieci, chociażby poprzez tańszy jednostkowy koszt technologii masowo stosowanej w Polsce. Firmy od kilku lat napędzają rozwój elektromobilności w Polsce - w 2020 r. odpowiadali za rejestrację aż 85 proc. nowych samochodów elektrycznych.

Jak ładować – szybko i drożej, czy wolno i taniej

Technologia rzeczywiście jest coraz bardziej dostępna i przystępna kosztowo. Ładowarek szybko przybywa w otoczeniu hoteli i restauracji. Żaden duży obiekt biurowy nie powstaje już bez takiej infrastruktury.

–  Są dwa podstawowe modele stacji ładowania – AC i DC. Różne rodzaje budynków mają różne potrzeby, sieci energetyczne, różne parametry i możliwości, a dopasowanie optymalnego modelu jest bardzo ważnym etapem prac. Przy planowaniu i rozwoju instalacji do ładowania pojazdów ważne jest kompleksowe spojrzenie i ocena potrzeb np. wymagana liczba stanowisk do ładowania. W każdym przypadku konieczne są konsultacje techniczne dotyczące doboru odpowiedniej mocy przyłączeniowej, wykonanie audytu mającego na celu analizę energetyczną, analizę możliwych rozwiązań, doradztwo, planowanie. Przygotowanie projektów wykonawczych i dokumentacji powykonawczej to kolejny krok. Dopiero wtedy są zamawiane i dostarczane urządzenia. Wykonanie instalacji, montaż urządzeń czasem z uwzględnieniem robót budowlanych trwa już dość krótko – zazwyczaj do kilku dni. Po instalacji konieczne są pomiary elektryczne, konfiguracja urządzeń, oznaczenia stanowisk. Proces kończy się uzyskaniem pozytywnych odbiorów Urzędu Dozoru Technicznego. Firmy montujące taką infrastrukturę muszą też pamiętać o zapewnieniu serwisu w trakcie użytkowania – komentuje Karol Kubiak.

W tym roku spośród uruchomionych instalacji 32 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68 proc. wolniejsze ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Stacje ładowania AC znajdują zastosowanie w domowych instalacjach, biurowcach:

- mają mniejsze rozmiary (nie posiadają prostownika na wyposażeniu stacji),
- są tańsze w zakupie,
- mniejsza moc ładowania (do 43 kW),
- dłuższy czas ładowania,
- działają na podstawowej taryfie za prąd.

Stacje ładowania DC - znajdują zastosowanie w miejskich publicznych punktach (galerie, parkingi), przy stacjach benzynowych na autostradach:

- mają większe rozmiary (posiadają prostownik),
- są droższe w zakupie,
- moc ładowania nawet do 350 kW,
- szybsze ładowanie,      
- droższa taryfa.

źródło: Brandscope


Tagi:
stacje ładowania pojazdów elektrycznych, samochody elektryczne

Zobacz podobne artykuły:

Na tych trasach lepiej nie tankować
kalendarz 31/10 2022

Na tych trasach lepiej nie tankować

Wiadomości / Gorące tematy

2022.10.31

Jakie drogi są najdroższe pod względem cen paliw na stacjach?
Wakacje 2022: Ponad 20 000 pijanych kierowców na polskich drogach
kalendarz 02/09 2022

Wakacje 2022: Ponad 20 000 pijanych kierowców na polskich drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2022.09.02

20 927 – tylu pijanych kierowców zatrzymano łącznie w lipcu i sierpniu bieżącego roku (dane z 29.08.2022). To o 27% więcej niż podczas zeszłorocznych wakacji. Według statystyk polskiej policji w sezonie urlopowym doszło równi...
Czy będą podwyżki opłat za autostrady?
kalendarz 15/07 2022

Czy będą podwyżki opłat za autostrady?

Wiadomości / Gorące tematy

2022.07.15

Prywatni koncesjonariusze planują podwyżki opłat.
Najnowsze artykuły:
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.