Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volvo S60 B4 2,0 – Signum temporis
kalendarz 17/01 2022

Volvo S60 B4 2,0 – Signum temporis

Testy / Testy / Volvo

Pierwsza generacja S60 narodziła się pod koniec lat 90-tych. W trudnych dla Volvo czasach zapaści finansowej. Elegancki sedan miał być alternatywą dla niemieckiej „wielkiej trojki”. Ale, pomimo wielu zalet – nie był. Druga generacja, to w zasadzie dzieło Forda, który przez kilka lat władał szwedzką firmą niepodzielnie. Ale i ten pojazd, choć bardzo udany to rynku nie podbił. Wszystko zmieniła zmiana…, właściciela. Szwedzi dostali kasę na projekty i wolną rękę. W 2019 roku pojawił się nowy S60. I było to rynkowe wejście z w kowbojskim stylu! Z drzwiami! Volvo S60 zostało światowym samochodem roku. 

Patrząc na auto z bliska trudno oprzeć się wrażeniu, że styliści poszli na skróty. To w zasadzie kopia S90. Tylko, w adekwatnej skali.  Jednak, czy komuś to przeszkadza? Bo auto jest naprawdę bardzo udane. Dynamiczna linia, mocne, ostre przetłoczenia nadwozia, agresywna linia świateł, podwójne, chromowane końcówki wydechu, szerokie i niskie nadwozie. Szwedzi postanowili skończyć z zachowawczym designem. I chyba się udało.

Wnętrze, to już inna historia
W odróżnieniu od eksterieru, trudno tu liczyć na zaskoczenie czy emocje. Jest pięknie, ergonomicznie i do bólu poprawnie. Trudno się przyczepić. Trudno zachwycić jakimś wyjątkowym rozwiązaniem. Oczywiście, nie ma mowy o uchybieniu standardom segmentu premium. Doskonałe materiały wykończeniowe, świetne nagłośnienie. I cisza. Że to dobrze? Raczej, tak sobie. Auto wygłuszono tak, że piękny gang silnika słychać, kiedy uchylimy okno. 

Ilość przestrzeni w kabinie typowa dla średniej wielkości sedana. Cztery osoby jedzie bez problemu. Piąta, tylko na dostawkę. Owszem, awaryjnie można, ale… po co? Bagażnik w mojej opinii jest zdecydowanie za mały! Tylko 442 litry. To sporo mniej niż u konkurencji. Do tego, niełatwo jest załadować do kufra cięższe bagaże. Otwór załadunkowy jest dość wąski a tzw. próg załadunkowy zbyt wysoki. 

Koniec z dieslem
Nieprzyjemna niespodzianka czeka pod maską. Volvo ogłosiło koniec diesla. Przynajmniej w modelu S60. Ekologia, nowe normy emisji, a może wszystkiego po trosze. Wiele wyjaśnia fakt, że Volvo S60 powstaje tylko w północnoamerykańskich zakładach szwedzkiego koncernu. A Jankesi, po Dieselgate mają do diesla w autach osobowych stosunek jakby bardzo negatywny. S60 napędzają tylko motory benzynowe o pojemność dwóch litrów i różnej mocy. Są też hybrydy plug-in i mikrohybryda. Napęd przenoszą tylko skrzynie automatyczne. Przekładni manualnych producent w ogóle nie przewiduje. 

Testowego S60, oznaczonego jako B4 to właśnie mikrohybryda. Auto napędzał benzynowy silnik o mocy 197 KM osiąganej przy 5500 obrotach, wsparty 14 konnym motorem elektrycznym.  Układ daje w sumie 300 Nm momentu obrotowego już od 1500 obrotów. Efekt współpracy obu jednostek nie jest zbyt porywający. 180 km/h, ale za to 7,9 od 0 do 100 km/h. Temperament nie do końca skandynawski. 
Za to pod dystrybutorem nie jest źle. Teoretycznie, ma być 6,4 średnio. A jest około 7. W mieście niewiele więcej, bo 7,3. Za to na drodze ekspresowej, przy około 125 km/h wskazówka nieczęsto chodziła poniżej 10 litrów. U konkurencji jest z tym różnie. Jedno spalą więcej, inni mniej. Ale, wszyscy poza Volvo mają w ofercie diesla…

200-konne auto zapewnia niezłą dynamikę. Silnik spontanicznie reaguje na dodanie gazu. Jak już wspomniałem, niezbyt go słychać. Na szczęście – czuć! Trochę jednak szkoda, że Szwedzi tak wykastrowali auto pozwalając siew rozpędzić do maksymalnie 180 km/h. Automat przenoszący napę dna koła przednie jest… przedni. Zmiana przełożeń następuje prawie niezauważalnie dla kierowcy. Przy okazji, skrzynia ma oczywiście dwa tryby zmiany biegów: automatyczny i manualny.

Jazda zapewnia sporo emocji. Wciśnięcie pedału przyspieszenia do podłogi powoduje tzw. wymuszoną redukcję biegu. W skrócie, kick-down. Funkcja ta służy do uzyskania maksymalnego przyspieszenia, np. przy wyprzedzaniu, ale trochę też do podniesienia poziomu adrenaliny! Dodam, że działa! Układ kierowniczy – wyjątkowo bezpośredni i czuły na polecenia kierowcy. Pomimo napędu na przód samochód świetnie spisuje się w zakrętach. A kierowca ani przez chwile nie ma wrażenie, że nie bardzo wie, co robią tylne koła. W ciasnych łukach czy szybkich zakrętach szwedzka mikrohybryda jest przewidywalna a nawet… odrobinę nudna!

Zawieszenie też bez zarzutu. Powiem tak, tylko to z Alfy Giulii mu dorówna. Skandynawowie znaleźli złoty środek pomiędzy kanapowym komfortem a sportem. W S60 jest w sam raz. Trochę tego i trochę tego. W mojej opinii, perfekcja!

Szwedzi dopracowali swoje auto w najmniejszych szczegółach. Efekt pracy stylistów i inżynierów to połączenie urody, komfortu, bezpieczeństwa i jakości. To naprawdę dobry projekt. I chyba po raz pierwszy Volvo S60 jest konkurencją dla Audi czy BMW…
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- prowadzenie
- silnik
- doskonałe wyciszenie
- audio 

Wady auta:
- brak jednostki diesla
- wąski otwór załadunkowy bagażnika
- brak miejsca na nogi dla środkowego pasażera
- zbyt szybko reagujący system kontroli trakcji.

Podstawowe parametry techniczne Volvo S60 B4 2,0:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4761/1850/1431/2872 mm
Silnik: benzynowy
Pojemność: 1969 cm3
Moc maksymalna obu jednostek: 211KM
Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm od 1500 obrotów
Napęd: przedni
Skrzynia: automat 8 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 7,9 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Deklarowane, średnie zużycie paliwa: 6,4 l
Pojemność bagażnika: 442 l
Pojemność zbiornika paliwa 67 l
Cena: od 195 900 zł


Tagi:
Volvo S60 B4 2, 0, Volvo S60 B4, Volvo S60, test Volvo S60 B4 2, 0, test Volvo S60 B4, test Volvo S60

Zobacz podobne artykuły:

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem
kalendarz 28/11 2022

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?
kalendarz 23/11 2022

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.
Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a
kalendarz 19/11 2022

Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a

Testy / Testy

2022.11.19

Potrzebujesz auta, którym możesz bez obaw udać się w gorszy teren, a nie lubisz przy tym SUV-ów? Mamy dla Ciebie rozwiązanie. Jest nią Skoda Ovtavia Combi Scout.
Najnowsze artykuły:
Karambol na S74. Kto dostanie odszkodowanie?

Karambol na S74. Kto dostanie odszkodowanie?

Finanse / Ubezpieczenia

2023.02.02

W poniedziałek 16 stycznia na drodze S74 niedaleko Kielc zderzyło się kilkadziesiąt samochodów.
Odświeżony Jazz Crosstar e:HEV z odświeżoną stylistyką oraz większą mocą

Odświeżony Jazz Crosstar e:HEV z odświeżoną stylistyką oraz większą mocą

Wiadomości / News

2023.02.02

Honda Jazz Crosstar e:HEV w odświeżonej wersji po faceliftingu trafi do polskich salonów późną wiosną 2023 roku. 
Mniej „kopciuchów”, wzrost cen i problemy z dostępnością nowych aut

Mniej „kopciuchów”, wzrost cen i problemy z dostępnością nowych aut

Wiadomości / Gorące tematy

2023.01.31

Sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2022 roku.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.