Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volkswageny Polo na starcie rajdu klasyków
kalendarz 16/08 2025

Volkswageny Polo na starcie rajdu klasyków

Moto fanatyk / Volkswagen

Historyczne modele Polo z ostatnich 50 lat wystartowały w Sachsen Classic 2025.

W tym roku to już 22. edycja rajdu Sachsen Classic (14-16 sierpnia br.). Volkswagen od lat bierze w nim udział, ale ten rok jest szczególny ze względu na 50 urodziny modelu Polo. Dlatego na starcie klasyków stanęło kilka egzemplarzy, reprezentujących 50 lat produkcji – od pierwszego Polo z 1975 r, przez kolorową wersję Harlekin, aż po rzadką odmianę Derby z trójbryłowym nadwoziem.

Szczególnie licznie reprezentowana była druga generacja Polo – z tak rzadkimi pojazdami, Polo Formel E, Polo GT oraz Polo G40, które w tamtych czasach było sportową wizytówką tej serii.  

W załogach niektórych aut zespołu Volkswagena ponownie znalazły się znane osobistości ze świata sportu i kultury: Katarina Witt, Ben Dahlhaus, Benjamin Leuchter i Hans-Joachim Stuck.

Ponadto międzynarodowa legenda sportu, która jest mocno związana z Saksonią: była łyżwiarka figurowa i dwukrotna mistrzyni olimpijska w tej dyscyplinie, Katarina Witt, która zasiadła za kierownicą czerwonego VW Golfa II GL z 1988 r. Mówiła przed startem: „Jestem niezwykle podekscytowana tegoroczną edycją Sachsen Classic, to będzie okazja, by przez trzy dni rozkoszować się widokami i wspomnieniami. Udział w tym rajdzie przez piękne saksońskie krajobrazy moim czerwonym bolidem będzie wyjątkowym przeżyciem, którego już nie mogę się doczekać. To będzie wyjątkowa podróż w moją przeszłość".

Ben Dahlhaus jest aktorem, modelem i miłośnikiem oldtimerów – i już po raz drugi wystartował w rajdzie: „W zeszłym roku doświadczyłem wyjątkowej atmosfery tej imprezy. Żaden inny rajd oldtimerów nie przyciąga tak wielu entuzjastycznych fanów. Tym bardziej cieszę się, że znów mogę w nim uczestniczyć – czekam niecierpliwie, by znów móc chłonąć atmosferę, oglądać klasyki w doskonałej kondycji i odkrywać kolejne zakątki Saksonii: urozmaicone krajobrazy, małe miejscowości – wszystko to zrobiło na mnie ogromne wrażenie podczas mojego pierwszego startu". W tym roku Dahlhaus wystartował Polo G40. „G40 to dla mnie prawdziwy kawałek historii motoryzacji – kompaktowy, lekki, z charakterystycznym dźwiękiem sprężarki. Przypomina mi niedzielne wycieczki, zapach benzyny i ten szczególny dźwięk, którego nigdy się nie zapomina".

Benjamin Leuchter jest zawodowym kierowcą wyścigowym. Wystartował w rajdzie Polo GT drugiej generacji z 1989 r. „Bardzo się cieszę, że po raz drugi mogę wziąć udział w Sachsen Classic. W zeszłym roku wiele się nauczyłem i w tym roku chcę wykorzystać tę wiedzę" – podkreśla Leuchter. „Jako kierowcę wyścigowego interesują mnie oczywiście modele stworzone z myślą o motorsporcie, takie jak Polo R WRC – samochód, który zdobył aż cztery tytuły mistrza świata w rajdach samochodowych". 

Legenda wyścigów samochodowych Hans-Joachim Stuck wkroczył na raczej nieznane mu tereny podczas rajdu. Rzadko jeździ samochodem o tak małej mocy – VW Derby z 1977 r. „Jako kierowca wyścigowy oczywiście wolę większą moc niż mniejszą. Ale z drugiej strony bardzo dobrze pamiętam Polo, ponieważ sam miałem kiedyś taki samochód, którym jeździłem na wyścigi Formuły 1. Mój ówczesny kolega z zespołu, Clay Regazzoni, był wielkim fanem Polo. Któregoś razu nawet zamieniliśmy się samochodami i dzięki temu mogłem jeździć jego Ferrari Daytona" – mówił Stuck przed startem. „Z drugiej strony, w klasycznym rajdzie chodzi mniej o prędkość, a bardziej o historię. A na wszystkie te historie mamy wystarczająco duży bagażnik w Derby" – żartował Stuck, nawiązując do wersji Polo z trójbryłowym nadwoziem – modelu, który dziś jest niezwykle rzadki.

Gdy prawie 200 klasycznych pojazdów przejeżdża przez malownicze miejscowości wzdłuż uroczej trasy przez Saksonię z pewnością robi to wrażenie na widzach. Ludzie ustawieni przy trasie są nieodłączną częścią tego wydarzenia i właśnie to sprawia, że rajd Sachsen Classic jest tak wyjątkowy od ponad 20 lat.

Na trasie o długości prawie 600 km przez Saksonię załogi pokonują wiele wymagających odcinków specjalnych. Drezdeński Alberthafen w Ostragehege zamienił się w muzeum na świeżym powietrzu z historycznymi pojazdami. Najważniejszym punktem na trasie pierwszego etapu było miasto porcelany – Miśnia. Piątkowy etap poprowadził na tor DEKRA Lausitzring, a startujące w Sachsen Classic 2025 samochody przejechały po torze Grand Prix i owalnym torze testowym. W sobotę trasa poprowadziła przez hotel zamkowy Klaffenbach do Chemnitz – Europejskiej Stolicy Kultury 2025, a następnie przez Rudawy z powrotem do Drezna. W rajdzie na regularność mogą startować wyłącznie samochody historyczne wyprodukowane przed 1993 r. oraz wybrane youngtimery do 2003 r./ns/

źródło: VW


Tagi:
VW, Volkswagen, VW Polo, 50 lat VW Polo, Sachsen Classic 2025, Katarina Witt, Ben Dahlhaus, Benjamin Leuchter, Hans-Joachim Stuck

Zobacz podobne artykuły:

Seat 800 - Jedyny taki w Polsce
kalendarz 12/11 2025

Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Moto fanatyk

2025.11.12

Wyjątkowy egzemplarz tego modelu jest do kupienia.
Słynne filmowe auta do kupienia
kalendarz 11/11 2025

Słynne filmowe auta do kupienia

Wiadomości / Ciekawostki

2025.11.11

Samochody z filmów „Batman”, „Powrót do przyszłości”, czy „Taxi 2” trafią na aukcję.
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność
kalendarz 07/11 2025

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Najnowsze artykuły:
Hamowanie ma znaczenie

Hamowanie ma znaczenie

Warsztat / Porady

2025.11.12

Jesień i zima to najtrudniejsze okresy w roku pod względem warunków na drogach.
Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Seat 800 - Jedyny taki w Polsce

Moto fanatyk

2025.11.12

Wyjątkowy egzemplarz tego modelu jest do kupienia.
Do Austrii tylko na zimowych oponach

Do Austrii tylko na zimowych oponach

Wiadomości / News

2025.11.12

Wymóg ten obowiązuje od 1 listopada.