
Toyota Yaris 1.33 Dynamic - Ekspresyjna
Model Yaris należy do najpopularniejszych aut tej marki w Europie. W Polsce plasuje się w pierwszej trójce w swojej klasie. W tym roku swoje nowe lub odświeżone modele konkurujące z Yarisem zaprezentował VW, Opel, Skoda i Mazda. Konkurencja jest zatem silna, ale ...
Wyróżnia się z tłumuJak podkreśla producent, żadna z dotychczasowych modernizacji auta tej marki przeprowadzonych w połowie cyklu życia, nie była zakrojona na tak szeroką skalę jak w przypadku Yarisa III. Ogółem na prace modernizacyjne poświęcono ponad 500 000 godzin, wymieniając ponad 1000 elementów.
Rzeczywiście modernizacja była bardzo gruntowna. Odświeżonego Yarisa najłatwiej poznać po przedniej części pojazdu, która upodobniła się do nowego Aygo. Najbardziej charakterystycznym elementem jest motyw litery „X” i pokaźnych rozmiarów wlot powietrza. Nowy kształt otrzymały także reflektory ze światłami projektorowymi i diodami LED do jazdy dziennej. Tył pojazdu został zmieniony w znacznie mniejszym stopniu. Przede wszystkim retuszom poddano klosze lamp z czerwonymi kloszami i technologią LED. Ponadto nieznacznie przeprojektowany został zderzak.
We wnętrzu auta zastosowano nowe materiały o miękkiej fakturze, które pojawiły się nie tylko na desce rozdzielczej, ale i na wykończeniu drzwi. Dominującym elementem konsoli nadal jest charakterystyczny, miękki panel przebiegający przez całą jej szerokość. Jednocześnie po raz pierwszy można otrzymać czerwone wykończenie (jak w przypadku testowego modelu) lub brązowe, które ożywia wnętrze. Przeprojektowano także środkową konsolę, osłonę zegarów, nawiewy, elementy wykończenia drzwi. Dla większej ergonomii skrócony został także drążek zmiany biegów oraz o 23 mm podniesiony został panel środkowy. Dzięki temu na tunelu centralnym wygospodarowno miejsce na dodatkowy schowek. Obsługa poszczególnych funkcji nie sprawia żadnych trudności. Na wyposażeniu Yarisa znalazł się nowy system multimedialny z ekranem 7-calowym (2100 zł). Pomimo wielu funkcji (kamera cofania, Bluetooth z odtwarzaczami MP3 i telefonem, możliwość odczytu SMS-ów na ekranie, opcjonalna nawigacja itd), zabrakło odtwarzacza CD. Poza tym w aucie Toyoty nie można otrzymać nawet za dopłatą czujników parkowania. Dostępna jest w pakiecie tylko kamera cofania (1900 zł). Fotele ze skokową regulacją są wygodne i zapewniają dobre podparcie. W naszym testowym aucie były pokryte skórą (dopłata 4000 zł). Z tyłu nawet osoby o wzroście ponad 180 cm nie będą wbijały kolan w oparcia przednich foteli. Yaris niestety nie jest liderem pod względem wielkości bagażnika, którego pojemność wynosi 286 l. W przypadku Skody Fabia, Citroena C3, czy Seata Ibiza, jest to 300 l. Poza tym w Toyocie składają się tylko tylne oparcia.
Odświeżony Yaris jest jedynym autem w segmencie B, dostępnym z trzema rodzajami napędu. Nabywcy mogą wybrać silnik benzynowy 1.0 VVT-i o mocy 69 KM, 1.33 Dual VVT-i (99 KM), wysokoprężny 1.4 D-4D (90 KM) oraz wersję z napędem hybrydowym (100 KM). Do testu otrzymaliśmy wersję, która będzie chyba najbardziej popularną, czyli model napędzany 99-konną jednostką. Moc silnika jest w zupełności wystarczająca do sprawnego przemieszczania się. Jednocześnie jednostka ta jest dość elastyczna, w czym również zasługa właściwie zestopniowanej 6-biegowej przekładni manualnej. Podczas testu w cyklu mieszanym, zużycie paliwa wyniosło 5,2 l/100 km.
Oprócz zmian w wyglądzie i wyposażeniu, dokonano także istotnych modyfikacji konstrukcyjnych. Zastosowano sztywniejsze stabilizatory, nowe amortyzatory i sprężyny, nową belkę skrętną i nowy system wspomagania układu kierowniczego. Dzięki temu samochód jest bardziej komfortowy i pewniejszy w prowadzeniu, zaś zmiana oprogramowania elektrycznego wspomagania układu kierowniczego wpłynęła na szybkość reakcji na polecenia kierowcy, co przekłada się na lepsze poczucie kontroli nad autem. Ponadto poprawiono wyciszenie komory silnika.
Yaris może imponować skalą dokonanych zmian. Interesujące, że Toyota nie wmawia, że oto mamy nowy model – do czego byliby skłonni inni producenci. Czy nowa „twarz” Yarisa spodoba się wszystkim? Na pewno nie. Jednak dzięki dokonanym zmianom, samochód stał się bardziej wyrazisty. Nabywcy mogą wybierać teraz spośrod bogatszej palety kolorów i wzorów felg z lekkich stopów. Ceny auta zaczynają się od 39 900 zł (1.0 69 KM, 3-drzwiowy). Dla porównania ceny najnowszej Skody Fabia zaczynają się od 39 380 zł.
Norbert Szwarc Foto: Paweł Pusz i autorWyposażenie standardowe (wersja Life): airbagi czołowe i boczne, ABS, EBD, BA, VSC, TRC, immobiliser, uchwyty Isofix, system monitorowania ciśnienia w oponach, światła do jazdy dziennej, centralny zamek, komputer pokładowy, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, dzielone tylne oparcia, elektrycznie sterowane przednie szyby.
Zalety auta: -atrakcyjna stylizacja -dość przestronne wnętrze -wykonanie -układ jezdny -oszczędny silnik Wady: -przeciętna wielkość bagażnika -wysokie ceny opcji Podstawowe parametry techniczne Toyoty Yaris 1.33 Dynamic: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 3950/1695/1510 mm Silnik: benzynowy, 16-zaworowy Pojemność: 1329 cm3 Moc maksymalna: 99 KM przy 6000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 125 Nm przy 4000 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 11,7 s. Prędkość maksymalna: 175 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 6,4/4,1/4,9 l/100 km Pojemność bagażnika: 286 – 1180 l Pojemność zbiornika paliwa: 42 l Cena auta: od 41 700 zł (5-drzwiowy, 1.0 69 KM, Life) Cena auta testowego: 71 300 zł [gallery ids="46943,46936,46935,46942,46941,46934,46933,46940,46939,46932,46931,46938,46937,46930,46923,46924,46917,46918,46925,46926,46919,46920,46927,46928,46921,46922,46929"]Zobacz podobne artykuły:
Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
Wiadomości / Moto sport
2025.04.18
Hybrydowa Toyota Corolla z kolejnym rekordem
Wiadomości / News
2025.04.16
Czwarty sezon Toyota GR Cup
Wiadomości / Moto sport
2025.04.04
Uważaj na samochody z USA
Używane
2025.04.18
Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
Wiadomości / Moto sport
2025.04.18
Mustang Mach-E – nowe kolory i nie tylko
Wiadomości / News
2025.04.18