Toyota Land Cruiser 150 - Prawdziwy twardziel
Wiadomości / Prezentacje / Toyota / nowe auta
Toyota Land Cruiser 150 - Prawdziwy twardziel
Wiadomości / Prezentacje / Toyota / nowe auta
To samochód o reputacji najbardziej niezawodnego i twardego auta 4x4 na świecie.
Po 63 latach od chwili premiery, Land Cruiser stanął w panteonie sław napędu 4x4 obok Range Rovera i Wranglera. Od 1951 r., jego kolejne generacje zdobyły ponad 6 mln nabywców. Docierał w najbardziej wymagające obszary wszystkich kontynentów świata, w tym Antarktydy.
Jego wyjątkowość podkreśla trwała konstrukcja z podwoziem na ramie oraz dodatkowe systemy, zapewniające kierowcy pomoc zarówno na drodze, jak i w trudnym terenie. Dzięki nim Land Cruiser wjedzie tam, gdzie kończą się możliwości innych aut. W tym roku w salonach Toyoty debiutuje zmodernizowana wersja Land Cruisera 150.
Podstawowe wymiary zewnętrzne zmodernizowanej wersji pozostały niemal identyczne - przy długości 4780 mm jest ona tylko o 20 mm dłuższa od dotychczasowego modelu, zachowując jego zwrotność i promień skrętu wynoszący 5,7 metra (wersja 3-drzwiowa: 4335 mm długości, promień skrętu 5,2 m). Mimo nowego przodu auta, nie zmienił się kąt natarcia, nadal wynoszący 32 stopnie. Pozostałe parametry terenowe również zostały utrzymane na dotychczasowym poziomie (kąt rampowy 22 stopnie, kąt zejścia 25 stopni, przechył boczny 42 stopnie, zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu 42 stopni, głębokość brodzenia 70 cm).
Delikatnym retuszom poddano przód Toyoty, z nieco wyżej poprowadzoną linią maski. Nowo zaprojektowane reflektory przednie ze światłami LED i grill zostały zintegrowane w bardziej masywną strukturę. Pionowe poprzeczki grilla przechodzą bezpośrednio w górną część zderzaka, dając wrażenie większej masywności przodu. Reflektory z technologią LED do jazdy dziennej i nocnej mają nowy, bardziej pionowy kształt oraz oznaczenia „Land Cruiser” na kloszach. Nowy jest także przedni zderzak i światła przeciwmłowe. Z tyłu natomiast zmieniono wygląd świateł, zaś na drzwiach bagażnika pojawiło się większe, chromowane wykończenie wokół tablicy rejestracyjnej. Uzupełnieniem są nowe wzory felg 17- i 18-calowych oraz cztery nowe kolory nadwozia (odcień czarnego, ciemnozielonego, ciemnoniebieskiego i brązowego).
We wnętrzu wyróżniającym się praktycznością i wysoką jakością, wprowadzono nowy panel górny konsoli centralnej, panel obsługi funkcji terenowych, zestaw zegarów z 4,2-calowym wyświetlaczem centralnym oraz nowe materiały i kolorystyka.
Zmodyfikowano układ jezdny z zestawem stabilizatorów o zmiennej sztywności (KDSS – Kinetic Dynamic Suspension System), dzięki czemu wzrosły możliwości Land Cruisera w terenie i stabilność prowadzenia na drodze. KDSS pozwala na wykrzyż kół w trudnym terenie. Podobnie jak do tej pory dostępne jest także aktywne zawieszenie z trzema trybami pracy: normalnym, komfortowym i sportowym. Dodatkowo tylne zawieszenie ma regulowaną wysokość i system auto-poziomowania. Stały napęd czterech kół obejmuje centralny mechanizm różnicowy typu LSD, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na przednią i tylną oś w proporcji od 50/50 do ok. 30/70, w zależności od warunków. Dostępna jest także centralna i tylna blokada mechanizmu różnicowego.
Do elementów podnoszących możliwości terenowe Land Cruisera należy zaliczyć także system A-TRC (rozdzielający moment obrotowy na poszczególne koła), Multi Terrain Select (pięć trybów jazdy w zależności od podłoża), Crawl Control (automatyczne utrzymywanie prędkości jazdy, szczególnie przydatne przy pokonywaniu wzniesień i zjazdów, czy wydostawaniu się z grząskiego terenu), czy Multi Terrain Monitor (zestaw kamer zewnętrznych wokół samochodu).
Toyota oferuje w tym modelu dwa silniki - benzynowy V6 o poj. 4.0 (282 KM i maksymalny moment obrotowy 385 Nm) oraz 3.0-litrową jednostkę wysokoprężną o mocy 190 KM (420 Nm). W przypadku tego drugiego silnika dostępny jest moduł PowerBoost, zwiększający moc do 225 KM (i moment obrotowy do 500 Nm). Wersja benzynowa występuje z automatyczną, 5-stopniową skrzynią biegów, natomiast odmiana z silnikiem Diesla z manualną skrzynią 6-stopniową lub automatyczną 5-stopniową.
Land Cruiser 150 imponuje również długą listą zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego - układ ochrony przed-zderzeniowej Pre-Crash, aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czy nowy system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), który za pomocą tylnej kamery ułatwia wyjazd z prostopadłego miejsca parkingowego, ostrzegając o przejeżdżających samochodach.
Wraz z wprowadzeniem na rynek odświeżonego modelu, nabywcy mogą wybierać spośród nowych wersji wyposażeniowych. Są to trzy odmiany bazowe: Prado, Premium oraz Executive, które można dodatkowo wzbogacić dwunastoma pakietami wyposażenia opcjonalnego. Ponadto przygotowano również specjalną, bogato wyposażoną wersję „Invincible”.
Ceny nowego Land Cruisera 150 rozpoczynają się od 189 tys. zł w przypadku wersji trzydrzwiowej i 199 tys. zł z nadwoziem pięciodrzwiowym.
Norbert Szwarc
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Elektryczne hulajnogi w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.16
Toyota walczy o szósty mistrzowski tytuł
Wiadomości / Moto sport
2024.09.14
Nabywcy coraz częściej szukają nowszych i droższych aut
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.09
Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT
Wiadomości / News
2024.09.18
Mini z ryzykiem pożaru
Wiadomości / News
2024.09.18
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero
Warsztat / Technika
2024.09.18