Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota Yaris Cross Hybrid 1,5 116 KM e-CVT – Sposób na miasto ale nie tylko...
kalendarz 11/11 2022

Toyota Yaris Cross Hybrid 1,5 116 KM e-CVT – Sposób na miasto ale nie tylko...

Testy / Testy / Toyota

Tradycyjnie hatchabcki i sedany przechodzą do historii motoryzacji. Pokochaliśmy SUV-y i crossovery. Każdy szanujący się producent musi mieć w gamie produktowej udawane terenówki.  Nie dziwota, że i Toyota postawiła na SUV-y i crossovery. Obok RAV-ki i CHR-a w salonach pojawił się Yaris Cross. I nie było to w tym temacie ostatnie słowo Toyoty…

Yaris Cross, przynajmniej teoretycznie jest lifestylowym kuzynem tradycyjnego Yarisa. Oba auta łączy jednak tylko nazwa. Wprawdzie crossover powstał na płycie GA-B na której je zbudowano też „zwykłego” Yarisa, ale jest od niego o 235 mm dłuższy, 75 mm szerszy, 50 mm wyższy. Ma o większy 25 mm większy prześwit i o 50 mm większy rozstaw osi. Tak, to dużo. Widać to na zewnątrz, ale przede wszystkim czuć w kokpicie. Ośmielę się twierdzić, że Yaris Cross jest prawie tak pojemny jak CH-R. Do tego stylistycznie nieco awangardowego CH-R przypomina. To jeszcze nie koniec porównań. W przedniej części znajdujemy bowiem sporo odniesień do RAV-ki. Grill Yarisa Crossa bardzo przypomina ten kultowej RAV4. W sumie taka fuzja stylów wyszła autu na dobre. No i przy okazji Toyota udowadnia, że nie tylko Lexusy i CHR jej wyszły...

Kokpit przeszedł rewolucję
Zazwyczaj głównym zarzutem do wnętrza Toyoty była jego siermiężność. Nawet przywoływany już kilkukrotnie awangardowy z zewnątrz CH-R raził zachowawczym stylem projektowania kokpitu. To już przeszłość. Yaris Cross ma całkiem udaną deskę i nowy system multimedialny z 9-calowym ekranem. Do tego ładny i prosty w obsłudze interfejs infotainmentu. Przemyślane, a do tego przytulne jest także wnętrze. Wprawdzie wykończenie kokpitu to typowy dla aut tego segmentu twardy plastik, ale bardzo dobrej jakości, przyjemny w dotyku i solidnie zmontowany. 

Przestrzeni w aucie jest zdecydowanie więcej niż w tradycyjnych autach segmentu B. Poprzez konstrukcję są po prostu pojemniejsze. Do tego szeroko otwierające się drzwi ułatwiają zajmowanie miejsca w kabinie. Całość dopełniają wygodne fotele, o niezłym trzymaniu bocznym i dobrze wyprofilowanym podparciu lędźwiowym i siedzisku. Jedyny minus, to nieco dziwna regulacja kierownicy nieco utrudniająca znalezienie dogodnej pozycji za kółkiem.

Mały problem mamy też z tyłu. Choć linię dachu poprowadzono wysoko, siedzący na kanapie wysocy pasażerowie nie mają dostatecznej ilości przestrzeni nad głową. Przy wyższym kierowcy może brakować też miejsca na nogi i kolana. Problemem jak się okazuje jest wysoko zamontowana kanapa. Owszem, wygodnie się wsiada i równie wygodnie wnętrze opuszcza, jednak przy wzroście ponad 180 cm, głowa nie do końca mieści się pod dachem. Z kolei w bagażniku miejsca dostatek. Dzięki podwójnej podłodze pojemność kufra waha się od 320 do nieco ponad 400 litrów. Jak na crossovera segmentu B, to wprost szaleństwo!

Co pod maską?
Napęd auta stanowi 125 konny trzycylindrowy motor o pojemności 1,5 lub trzycylindrowy motor 1,5 wsparty układem hybrydowym 4 generacji. Taki właśnie układ pracował pod maska auta testowego. Silnik termiczny generuje 80 KM mocy a elektryczny 90 KM. Oba motory zapewniają Yarisowi Cross 116 KM mocy i 145 Nm momentu obrotowego. Napęd w przypadku auta testowego na koła przednie przenosiła skrzynia bezstopniowa e-CVT zamontowana na jednostce elektrycznej. Warto dodać, że skrzynia biegów i napęd elektryczny powstają w polskich zakładach Toyoty.

Hybryda Toyoty całkiem dobrze radzi sobie z autem. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 3,8 litra. I coś w tym jest! W teście w cyklu miejskim spalanie nie przekraczało 4 litrów. W trasie było około 6,6 litra a średnia z testu to lekko poniżej 6 litrów. W mojej opinii wynik rewelacyjny. 

Nieco zastrzeżeń mam do kultury pracy układu. Toyota od lat ćwiczy układ hybryda – skrzynia bezstopniowa. Niestety CVT potrafi zepsuć przyjemność z jazdy. Owszem, w przypadku spokojnej jazdy bez konieczności nagłych zrywów, wszystko jest OK. Wystarczy jednak mocniej przydusić pedał gazu a odgłosy, które wydaje z siebie silnik pracujący w górnych rejestrach obrotów już nie przyjemne. W kokpicie jest wtedy po prostu głośno. Oczywiście, wariator CVT ma też zalety. Obsługa i naprawa są zdecydowanie tańsze niż automatów. I tu rodzi się pytanie: czy to równoważy wady? 

Japończycy podeszli do kwestii zawieszenia pragmatycznie. Dlatego samochód ma dwa rodzaje zawieszenia. Pojazd tylko z motorem termicznym i napędem na przód to oczywiście kolumna McPhersona i tradycyjna by nie powiedzieć historyczna belka skrętna. W przypadku aut z napędem hybrydowym układ zmienia się na multilink. Skonstatuje to tak: różnicy w zasadzie nie ma. Auto jeździ bardzo stabilnie, nie wychyla się na boki. Jedynie przy ostrym hamowaniu przód potrafi zanurkować, ale w zasadzie nie ma to specjalnego wpływu na bezpieczeństwo. Układ kierowniczy działa lekko i jest w miarę bezpośredni. Przekazuje kierowcy niezbędną ilość informacji potrzebnych do bezpiecznej jazdy. Krótko mówiąc, jest dobrze a nawet bardzo dobrze.

Czy Yaris Cross będzie handlowym bestselerem? Ma wszelkie atuty! Jest oszczędny, dobrze się prowadzi. Doskonale sprawdza się w codziennej eksploatacji w ruchu miejskim. Radzi też sobie w niezbyt długich trasach. Co może nas zaskoczyć nieprzyjemnie? Cena wersji 4×4. Tylko, czy miejski crossover potrzebuje napędu AWD?
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- układ napędowy
- stylizacja nadwozia
- spory bagażnik

Wady auta:
- mało miejsca na tylnej kanapie
- skrzynia e-CVT

Podstawowe dane techniczne Toyota Yaris Cross Hybrid 1,5 116 KM e-CVT:
Długość: 4180 mm
Szerokość: 1770 mm
Wysokość: 1560 mm
Rozstaw osi: 2560 mm
Pojemność bagażnika: od 320 l
Napęd: przedni
Silnik: 1490 cm3 z układem hybrydowym
Skrzynia biegów: bezstopniowa
Maksymalna moc: 116 KM
Maksymalny moment obrotowy: 145 Nm
Osiągi (0-100 km):  9,7 s
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Deklarowane średnie zużycie paliwa: 3,8 l/100 km
Zużycie paliwa teście (m/tr/śr): 4,0/6,6/5,8 l
Zbiornik paliwa: 40 l
Cena: od 90 900 zł


Tagi:
Toyota Yaris Cross Hybrid 1, 5 116 KM e-CVT, Toyota Yaris Cross Hybrid 1, 5 116 KM, Toyota Yaris Cross Hybrid, Toyota Yaris Cross, test Toyota Yaris Cross Hybrid 1, 5 116 KM e-CVT, test Toyota Yaris Cross Hybrid, Toyota Yaris Cross, test Toyota Yaris Cross

Zobacz podobne artykuły:

 Trzeci sezon pucharu Toyota GR Cup
kalendarz 03/03 2024

Trzeci sezon pucharu Toyota GR Cup

Wiadomości / Moto sport

2024.03.03

Na sezon 2024 Toyota zaplanowała kolejne edycje imprezy GR Zlot, połączone z serią Toyota GR Cup.
 Toyota przed kolejnym zwycięstwem?
kalendarz 17/02 2024

Toyota przed kolejnym zwycięstwem?

Wiadomości / Moto sport

2024.02.17

Zespół Toyoty walczy o ósme zwycięstwo w Rajdzie Szwecji.
Toyota Century SUV Convertible – Jedyny taki model
kalendarz 16/02 2024

Toyota Century SUV Convertible – Jedyny taki model

Wiadomości / Ciekawostki

2024.02.16

Ten specjalny egzemplarz luksusowego modelu Toyoty powstał z myślą o zawodnikach sumo.
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych