Toyota C-HR – Ekstrawagancja popłaca
Druga generacja modelu, który swoją odważną stylizacją zaskoczył nie tylko fanów marki.
Pierwsza C-HR zadebiutowała w 2016 r. W Toyocie uznano, że czas na nowy model. Odważny styl pierwszej generacji spotkał się z dużym zainteresowaniem, co potwierdziły wyniki sprzedaży. Nowy model różni się od poprzednika, choć futurystyczne kształty i tym razem będą wywoływały skrajne emocje.
Styl nowej C-HR jest niemal identyczny jak w prototypowej Toyocie C-HR Prologue, zaprezentowanej w grudniu 2022 r. Profil auta podkreśla nadwozie typu coupe. Z przodu zaś widać nawiązania do modelu bZ4X i nowej generacji Priusa. Jednocześnie wyeliminowano niektóre mankamenty poprzednika – jak choćby widoczność z miejsca kierowcy. Nowy model jest jednocześnie pierwszym autem tej marki, który otrzymał wysuwane klamki. Samochód będzie dostępny w nowych, dwukolorowych wariantach. W przyszłym roku nabywcy będą mieli do wyboru opcję z elektronicznym kluczykiem, dzięki czemu do otworzenia i uruchomienia auta wystarczy smartfon.
Standardem będzie system multimedialny Toyota Smart Connect, który w zależności od wersji wyposażenia będzie miał dotykowy ekran o przekątnej 8 lub 12,3 cala, a także asystenta głosowego oraz bezprzewodową łączność ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto. System będzie wyświetlał zasięg auta w trybie elektrycznym, a także lokalizacje stacji ładowania. Obsługa wybranych funkcji auta będzie możliwa przy pomocy aplikacji MyT. Kierowca będzie mógł zdalnie m.in. ogrzać lub schłodzić wnętrze.
Dodatkowo jest to pierwszy model, w którym Toyota zastosowała oświetlenie ambient z możliwością personalizacji. Dostępne będę 64 różne kolory. Charakter oświetlenia będzie dostosowany do ustawionej temperatury lub pory dnia. Zaprogramowano ponadto 24 odcienie, które zsynchronizowano z każdą godziną od jasnych, porannych barw po spokojniejsze, wieczorne. Oświetlenie jest także połączone z systemami bezpieczeństwa.
Na liście systemów wspomagania kierowcy, znalazła się funkcja automatycznego parkowania. Przy pomocy aplikacji będzie możliwe zdalne zaparkowanie auta i precyzyjne manewrowanie w ciasnych miejscach parkingowych.
Za bezpieczeństwo podróżnych i wsparcie kierowcy odpowiada system Toyota T-MATE, w tym w najnowsza generacja pakietu Toyota Safety Sense. Samochód będzie wyposażony w tłumienie przyspieszenia, które spowolni każde nagłe wciśnięcie pedału przyspieszenia, jeśli przed autem będzie znajdował się inny pojazd. Układ Proactive Driving Assist (PDA) działa przy niskich prędkościach, dostosowując prędkość auta do sytuacji na drodze, w zależności od natężenia ruchu drogowego lub wykrytego zakrętu. Asystent kierowania (SA, Steering Assist) podczas wchodzenia w zakręt dostosowuje siłę wspomagania kierownicy do łuku drogi, aby zapewnić płynniejsze pokonywanie zakrętów. Wyposażenie samochodu będzie można rozszerzyć o asystenta zmiany pasa ruchu (LCA), system ostrzegający o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA), kamerę monitorującą kierowcę (DMC) wzmacniającą układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), a także automatyczne światła drogowe z kamerą.
Jak podkreśla producent, w porównaniu z poprzednią generacją, nowy model wykorzystuje dwukrotnie więcej plastików pochodzących z recyklingu. Ograniczono także masę pojazdu dzięki zastosowaniu stali o wysokiej sztywności, a także za sprawą nowego projektu dachu panoramicznego. Stały dach panoramiczny ma powłoki niskoemisyjne oraz redukujące podczerwień, które chronią wnętrze przed nagrzewaniem latem oraz zapobiegają uciekaniu ciepła na zewnątrz w zimnym okresie. Dzięki temu wyeliminowano stosowanie osłony przeciwsłonecznej, co pozwoliło zaoszczędzić 5 kg oraz zwiększyło przestrzeń nad głowami o 3 cm.
Nowa Toyota C-HR będzie dostępna z zelektryfikowanymi rodzajami napędu. Są to klasyczne hybrydy z silnikami 1.8 Hybrid 140 KM (znany z Corolii) oraz 2.0 Hybrid 197 KM, a także hybryda plug-in z silnikiem 2.0 Hybrid Plug-in 223 KM. Ponadto klasyczna, dwulitrowa hybryda będzie również dostępna z napędem czterech kół AWD-i.
Nowa generacja crossovera będzie oferowana w sześciu wersjach wyposażenia: Comfort, Style, Executive, GR Sport oraz dwóch wersjach premierowych Premiere Edition Executive i Premiere Edition GR Sport. Ceny auta w podstawowej wersji Comfort wyłącznie z napędem 1.8 Hybrid zaczynają się od 139 900 zł. Pierwsze egzemplarze nowej C-HR trafią do odbiorców jeszcze tej jesieni.
Norbert Szwarc
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Rajd Grecji - Toyota powalczy o tytuł
Wiadomości / Moto sport
2024.09.05
Mercedes-AMG PureSpeed - Inspirowany F1
Prezentacje / Nowości
2024.08.31
Cupra Terramar – Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.08.29
Podróbki produktów Mercedesa
Wiadomości / News
2024.09.06
Niemieckie auta używane dominują na polskim rynku
Używane
2024.09.06
Rajd Grecji - Toyota powalczy o tytuł
Wiadomości / Moto sport
2024.09.05