Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota Aygo X prologue – Maluch crossoverem?
kalendarz 05/04 2021

Toyota Aygo X prologue – Maluch crossoverem?

Toyota / Concept Cars

Europejskie studio projektowe Toyoty opracowało nową wizję samochodu segmentu A.

Przypomnijmy, że pierwsza generacja Aygo zadebiutowała w 2005 r. Wtedy był to wspólny projekt małego samochodu, przygotowany z francuskim koncernem PSA. Efektem tej współpracy były „trojaczki” z Kolina, czyli Citroen C1, Peugeot 107 i Aygo. Modele spotkały się z dużym zainteresowaniem, czego dowodem były wyniki sprzedaży.  W 2014 r. pojawiła się kolejna generacja Aygo, choć już z mniejszym entuzjazmem przyjęta w Europie. Jak widać, Toyota nie odpuszcza segmentu A i przygotowała model koncepcyjny.

Zadaniem projektantów z europejskiego studia projektowego Toyoty ED2, znajdującego się w pobliżu Nicei, było na nowo zdefiniowanie auta segmentu A. W efekcie powstał pojazd o bardzo odważnej stylistyce, który jednocześnie jest małym crossoverem. Czyżby zatem Aygo X prologue było zapowiedzią rewolucji w klasie małych aut?

„Aygo X prologue to dowód, że mały samochód może mieć stanowczy, śmiały charakter” – podkreślił Ken Billes, jeden z głównych projektantów studyjnego Aygo. Jak dodał Lance Scott, dyrektor ds. designu w ED2: „Otwartość i zabawa zawsze stanowiły klucz do stylistyki Aygo. Teraz dodaliśmy do DNA małej Toyoty jeszcze więcej pikanterii”.

Projekt Aygo X jest równie śmiały w swojej stylistyce, co produkcyjna Toyota C-HR. Samochód będący połączeniem zadziorności i ducha zabawy, otrzymał większy prześwit i większe koła. Kierujący dzięki temu ma wyższą pozycję za kierownicą, co wpływa na lepszą widoczność.

Odważną stylizację podkreśla dodatkowo dwukolorowe nadwozie. Z przodu zastosowano zaawansowane technologicznie światła, zaś duży grill, światła przeciwmgłowe i osłona podwozia zostały uformowane w motyw sześciokąta. W osłonę tylnej części podwozia wbudowano mocowanie na bagażnik rowerowy, natomiast w bocznym lusterku zamontowano sportową kamerę, aby można było uchwycić najciekawsze chwile z każdej wyprawy. Zintegrowany bagażnik dachowy, który tworzy spójną kompozycję z sześciokątnymi tylnymi światłami, również podkreśla rekreacyjny charakter auta.

Dobór kolorystyki nie był przypadkowy. Aby podkreślić wyrazisty charakter auta, Toyota sięgnęła po kolory naturalnych przypraw, takich jak chilli, imbir, wasabi i czarny pieprz, z których najbardziej pikantne jest chilli. Stylistyka dwukolorowego nadwozia została podkreślona metalicznymi płatkami o niebieskim odcieniu. W efekcie powstał lśniący kolor Sparkling Chilli Red.

„Jestem nie tylko projektantem, ale także kierowcą. Zaangażowałem się w projekt Aygo X prologue, by stworzyć samochód, którym sam chciałbym jeździć” – zapewnił Momoko Otawara, projektant ED2, specjalizujący się w kolorach, materiałach i wykończeniach.

„Każdy zasługuje na to, by mieć atrakcyjne auto. Gdy patrzę na Aygo X prologue, z dumą mogę potwierdzić, że zespół ED2 stworzył właśnie taki samochód. Jestem przekonany, że w niedalekiej przyszłości nowa Toyota wprowadzi do segmentu A prawdziwą rewolucję” – stwierdził Ian Cartabiano, prezydent ED2.

Tym projektem, Toyota stara się udowodnić, że mały miejski samochód nie musi być zwykłym prostym „pudełkiem” na kołach. Wizja projektantów może się podobać. A czy pozostanie tylko pomysłem projektantów, czas pokaże. Biorąc jednak pod uwagę, że głównym nabywcą Aygo mają być młodzi, samochód może wiele zachować ze stylizacji modelu studyjnego.

Dodajmy, że jest to projekt wyłącznie Toyoty, ponieważ Peugeot i Citroen nie przewidują następców 108 i C1. Wiadomo, że model produkcyjny powstanie na tej samej platformie, co najnowszy Yaris. Platforma GA-B może być wykorzystana do różnych napędów. Nieoficjalnie mówi się, że nowe Aygo zostanie wyposażone w silnik benzynowy o małej pojemności, aby pozostać przystępnym cenowo.

Na razie Toyota nie wspomniała o oficjalnej dacie premiery nowego modelu, ale podobno samochód może zostać zaprezentowany pod koniec roku lub w pierwszej połowie 2022 r.

Norbert Szwarc
Foto: Toyota


Tagi:
Toyota, Toyota Aygo, Toyota Aygo X prologue

Zobacz podobne artykuły:

Toyota Yaris Cross Hybrid 1,5 116 KM e-CVT – Sposób na miasto ale nie tylko...
kalendarz 11/11 2022

Toyota Yaris Cross Hybrid 1,5 116 KM e-CVT – Sposób na miasto ale nie tylko...

Testy / Testy

2022.11.11

Tradycyjnie hatchabcki i sedany przechodzą do historii motoryzacji. Pokochaliśmy SUV-y i crossovery. Każdy szanujący się producent musi mieć w gamie produktowej udawane terenówki.  
Kolejny salon Toyota Professional
kalendarz 12/10 2022

Kolejny salon Toyota Professional

Wiadomości / News

2022.10.12

Toyota otworzyła w Bełchatowie siódmy salon specjalistycznej sieci dealerskiej Toyota Professional.
Wciąż na topie
kalendarz 09/09 2022

Wciąż na topie

Wiadomości / News

2022.09.09

Kiedy Toyota Yaris zadebiutowała 23 lata temu, wprowadziła do segmentu B zupełnie nowy pomysł na stylistykę, wyjątkowo wydajny i niezawodny silnik 1.0 oraz właściwości jezdne dopasowane do stylu jazdy Europejczyków. ...
Najnowsze artykuły:
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.
Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a

Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a

Testy / Testy

2022.11.19

Potrzebujesz auta, którym możesz bez obaw udać się w gorszy teren, a nie lubisz przy tym SUV-ów? Mamy dla Ciebie rozwiązanie. Jest nią Skoda Ovtavia Combi Scout.
Renault Megane 1,6 e-Tech 160 KM Plug-In hybrid A/T – Można się zakochać

Renault Megane 1,6 e-Tech 160 KM Plug-In hybrid A/T – Można się zakochać

Testy / Testy

2022.11.15

Ford zapowiada koniec produkcji Focusa. Wkrótce zniknie z rynku VW Golf. Renault też wspomina o końcu Megane. W każdym razie tego z motorem termicznym. Wszystko to ponoć z powodu ekologii. Dlatego szanujmy tradycyjne kompakty...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.