Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota 2000GT – fabryczna renowacja japońskiego klasyka
kalendarz 13/03 2021

Toyota 2000GT – fabryczna renowacja japońskiego klasyka

Moto fanatyk / Toyota

Toyota ogłosiła, że w ramach projektu GR Heritage Parts wprowadza do sprzedaży seryjne części do renowacji klasycznych sportowych aut marki.

Sportowe coupe Toyota 2000GT to bardzo ważne auto w historii japońskiej motoryzacji, które po latach zyskało status legendy i prawdziwego rarytasu na rynku aut zabytkowych. Pierwszy supersamochód Toyoty i auto Jamesa Bonda zostało wyprodukowane zaledwie w liczbie 351 egzemplarzy.

Niedawno Toyota ogłosiła, że w ramach projektu GR Heritage Parts wprowadza do sprzedaży seryjne części do renowacji klasycznych sportowych samochodów marki. Jednym z pierwszych modeli, które otrzymały takie wsparcie swojego producenta, było właśnie coupe 2000GT. W ten sposób marka zachęca prywatnych kolekcjonerów, żeby dobrze dbali o wyjątkowo rzadkie egzemplarze tego sportowego klasyka. Jednocześnie sama daje dobry przykład, co jakiś czas biorąc się za doprowadzenie kolejnego 2000GT do idealnego stanu.

Tym razem na warsztat trafił egzemplarz o numerze nadwozia MF10-10207 z kolekcji Toyota South Africa. Co ciekawe, Toyota nie jest pewna, jaki kolor oryginalnie miało to auto. W tej chwili jest czerwone, ale w fabryce otrzymało albo biały lakier albo Thunder Silver. Jego renowacją na zlecenie Toyoty zajęła się rodzinna firma Generation Old School z Gauteng w RPA. Zespół pasjonatów – ojciec i syn – ma w swoim dorobku wiele klasycznych aut: od VW Beetle przez mikrobusy po amerykańskie muscle cars. Nie stronią także od motocykli.

Toyota 2000GT po raz pierwszy weszła na scenę jako prototyp w 1965 r. na Tokyo Motor Show. Jej produkcja rozpoczęła się w 1967 r. Japończycy zamontowali pod maską rzędową szóstkę o poj. 2.0 i mocy 148 KM. Samochód otrzymał lekkie aluminiowe nadwozie i jako pierwsze japońskie auto – mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. W coupe zastosowano klasyczny układ, który powtarzał się w wielu kolejnych sportowych samochodach Toyoty – zamontowany z przodu silnik R6 oraz napęd na tylne koła. Przy masie auta zaledwie 1125 kg 2-litrowy silnik dawał bardzo dobre osiągi. 2000GT mógł rozpędzić się maksymalnie do 220 km/h, a setkę osiągał w 8,4 s.

Model 2000GT to był Lexus LFA swojej epoki. Powstał, żeby udowodnić światu, że Japończycy potrafią budować luksusowe samochody sportowe. Główny inżynier auta, Shoichi Saito, podkreślał: „musimy zrobić wszystko co konieczne, żeby nie tylko rozpocząć produkcję 2000GT, ale żeby zrobić z niego jeden z najwspanialszych – lub najwspanialszy samochód na świecie”. Jak widać, Japończycy mierzyli wysoko. Efektem tego śmiałego projektu było auto, które zainspirowało Carrolla Shelby’ego do stworzenia jego dwóch modyfikowanych wersji, a James Bond za jego kierownicą zmagał się ze złoczyńcami z organizacji Widmo w filmie „Żyje się tylko dwa razy” z 1967 r. Specjalnie dla postawnego Seana Connery’ego Toyota przygotowała dwa egzemplarze 2000GT bez dachu, co zapewne ułatwiło sfilmowanie spektakularnych ujęć.

2000GT od początku powstał z myślą o kierowcach wyścigowych i pasjonatach motosportu. Swoje możliwości model udowodnił podczas testów prędkości Yatabe High Speed w 1966 r. Żółto-zielony 2000GT zmodyfikowany przez Tosco (obecnie TRD) osiągnął średnią prędkość 128,76 mil na godzinę podczas 72-godzinnej jazdy. Nie przeszkodził mu nawet tropikalny huragan. Sportowa Toyota pobiła trzy rekordy świata i ustanowiła 13 nowych międzynarodowych rekordów szybkości i wytrzymałości, udowadniając skuteczność i niezawodność zaawansowanych technologii zastosowanych w aucie./oprac. ns/

Foto: Toyota South Africa


Tagi:
Toyota, Toyota 2000GT, Toyota 2000GT renowacja, GR Heritage Parts

Zobacz podobne artykuły:

Wciąż na topie
kalendarz 09/09 2022

Wciąż na topie

Wiadomości / News

2022.09.09

Kiedy Toyota Yaris zadebiutowała 23 lata temu, wprowadziła do segmentu B zupełnie nowy pomysł na stylistykę, wyjątkowo wydajny i niezawodny silnik 1.0 oraz właściwości jezdne dopasowane do stylu jazdy Europejczyków. ...
Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022
kalendarz 03/07 2022

Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Moto fanatyk

2022.07.03

Mazda 787B napędzana czterowirnikowym silnikiem Wankla została pierwszym japońskim samochodem, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r.
 Jubileuszowy Zlot Zabytkowych Mercedesów
kalendarz 16/06 2022

Jubileuszowy Zlot Zabytkowych Mercedesów

Moto fanatyk

2022.06.16

W długi czerwcowy weekend (16-19 czerwca 2022 r.) odbędzie się kolejne coroczne spotkanie Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska.
Najnowsze artykuły:
Wciąż na topie

Wciąż na topie

Wiadomości / News

2022.09.09

Kiedy Toyota Yaris zadebiutowała 23 lata temu, wprowadziła do segmentu B zupełnie nowy pomysł na stylistykę, wyjątkowo wydajny i niezawodny silnik 1.0 oraz właściwości jezdne dopasowane do stylu jazdy Europejczyków. ...
Twoja ciężarówka może mieć większą żywotność

Twoja ciężarówka może mieć większą żywotność

Warsztat / Porady

2022.09.07

Prowadzisz firmę transportową? Zadbaj o swoje samochody ciężarowe i zapewnij im długą żywotność.
Wakacje 2022: Ponad 20 000 pijanych kierowców na polskich drogach

Wakacje 2022: Ponad 20 000 pijanych kierowców na polskich drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2022.09.02

20 927 – tylu pijanych kierowców zatrzymano łącznie w lipcu i sierpniu bieżącego roku (dane z 29.08.2022). To o 27% więcej niż podczas zeszłorocznych wakacji. Według statystyk polskiej policji w sezonie urlopowym doszło równi...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.