
Toyota 2000GT – fabryczna renowacja japońskiego klasyka
Toyota ogłosiła, że w ramach projektu GR Heritage Parts wprowadza do sprzedaży seryjne części do renowacji klasycznych sportowych aut marki.
Sportowe coupe Toyota 2000GT to bardzo ważne auto w historii japońskiej motoryzacji, które po latach zyskało status legendy i prawdziwego rarytasu na rynku aut zabytkowych. Pierwszy supersamochód Toyoty i auto Jamesa Bonda zostało wyprodukowane zaledwie w liczbie 351 egzemplarzy.
Niedawno Toyota ogłosiła, że w ramach projektu GR Heritage Parts wprowadza do sprzedaży seryjne części do renowacji klasycznych sportowych samochodów marki. Jednym z pierwszych modeli, które otrzymały takie wsparcie swojego producenta, było właśnie coupe 2000GT. W ten sposób marka zachęca prywatnych kolekcjonerów, żeby dobrze dbali o wyjątkowo rzadkie egzemplarze tego sportowego klasyka. Jednocześnie sama daje dobry przykład, co jakiś czas biorąc się za doprowadzenie kolejnego 2000GT do idealnego stanu.
Tym razem na warsztat trafił egzemplarz o numerze nadwozia MF10-10207 z kolekcji Toyota South Africa. Co ciekawe, Toyota nie jest pewna, jaki kolor oryginalnie miało to auto. W tej chwili jest czerwone, ale w fabryce otrzymało albo biały lakier albo Thunder Silver. Jego renowacją na zlecenie Toyoty zajęła się rodzinna firma Generation Old School z Gauteng w RPA. Zespół pasjonatów – ojciec i syn – ma w swoim dorobku wiele klasycznych aut: od VW Beetle przez mikrobusy po amerykańskie muscle cars. Nie stronią także od motocykli.
Toyota 2000GT po raz pierwszy weszła na scenę jako prototyp w 1965 r. na Tokyo Motor Show. Jej produkcja rozpoczęła się w 1967 r. Japończycy zamontowali pod maską rzędową szóstkę o poj. 2.0 i mocy 148 KM. Samochód otrzymał lekkie aluminiowe nadwozie i jako pierwsze japońskie auto – mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. W coupe zastosowano klasyczny układ, który powtarzał się w wielu kolejnych sportowych samochodach Toyoty – zamontowany z przodu silnik R6 oraz napęd na tylne koła. Przy masie auta zaledwie 1125 kg 2-litrowy silnik dawał bardzo dobre osiągi. 2000GT mógł rozpędzić się maksymalnie do 220 km/h, a setkę osiągał w 8,4 s.
Model 2000GT to był Lexus LFA swojej epoki. Powstał, żeby udowodnić światu, że Japończycy potrafią budować luksusowe samochody sportowe. Główny inżynier auta, Shoichi Saito, podkreślał: „musimy zrobić wszystko co konieczne, żeby nie tylko rozpocząć produkcję 2000GT, ale żeby zrobić z niego jeden z najwspanialszych – lub najwspanialszy samochód na świecie”. Jak widać, Japończycy mierzyli wysoko. Efektem tego śmiałego projektu było auto, które zainspirowało Carrolla Shelby’ego do stworzenia jego dwóch modyfikowanych wersji, a James Bond za jego kierownicą zmagał się ze złoczyńcami z organizacji Widmo w filmie „Żyje się tylko dwa razy” z 1967 r. Specjalnie dla postawnego Seana Connery’ego Toyota przygotowała dwa egzemplarze 2000GT bez dachu, co zapewne ułatwiło sfilmowanie spektakularnych ujęć.
2000GT od początku powstał z myślą o kierowcach wyścigowych i pasjonatach motosportu. Swoje możliwości model udowodnił podczas testów prędkości Yatabe High Speed w 1966 r. Żółto-zielony 2000GT zmodyfikowany przez Tosco (obecnie TRD) osiągnął średnią prędkość 128,76 mil na godzinę podczas 72-godzinnej jazdy. Nie przeszkodził mu nawet tropikalny huragan. Sportowa Toyota pobiła trzy rekordy świata i ustanowiła 13 nowych międzynarodowych rekordów szybkości i wytrzymałości, udowadniając skuteczność i niezawodność zaawansowanych technologii zastosowanych w aucie./oprac. ns/
Foto: Toyota South Africa
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen świętuje 50-lecie Passata
Moto fanatyk
2023.04.13
Wygraj bilet na VW Bus Festival!
Moto fanatyk
2023.04.09
Toyota sprzedała na świecie 10 mln Yarisów
Wiadomości / News
2023.04.04
Mustang Super Cobra Jet 1800 – gotów do bicia rekordów
Wiadomości / Ciekawostki
2023.05.29
Honda Civic 2.0 184 KM i-MMD e-HEV Advance – Potrafi zauroczyć...
Testy / Testy
2023.05.28
Kajetanowicz rusza na Rajd Sardynii
Wiadomości / Moto sport
2023.05.27