Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Suzuki Vitara 1,4 Booster Jet 129 KM MT6 AllGrip - ZaSUV-a w terenie
kalendarz 13/02 2021

Suzuki Vitara 1,4 Booster Jet 129 KM MT6 AllGrip - ZaSUV-a w terenie

Testy / Testy / Suzuki

Pierwsza Vitara pojawiła się na rynku w 1988 roku. Średniej (wówczas) wielkości terenówka uzupełniała gamę modelową Suzuki. Pojazd był większy niż Samurai i nieco mniej sprawny  w terenie. 

Wydaje się, że już wtedy menadżerowie Suzuki mieli na to auto inny pomysł. Ostatecznie w 1997 roku, kiedy model Samurai zastąpił równie kultowy dziś Jimny, Vitara stała się Grand Vitarą. I choć nadal mogła pojechać w teren, miała pomimo napędu AWD znacznie więcej cech dzisiejszego SUV-a. Pomimo tego, że w 2014 roku Suzuki wróciło do nazwy Vitara, samochód pozostał SUV-em. Z tym, że w tym przypadku SUV znaczy nieco więcej, niż u konkurencji.

W czym leży owa różnica? 
Jak każdy średniej wielkości SUV, Vitara zdaje się być predestynowana do jazdy w mieście. Tymczasem, to bardzo uniwersalny samochód. Tak, zasadniczo do miasta. Ale też w trasę i lekki teren. Dzięki sporemu prześwitowi i opcjonalnemu napędowi AWD o nazwie AllGrip, Suzuki w przeciwieństwie do zdecydowanej większości SUV-ów i crossoverów z napędem tylko na jedną oś, poradzi sobie w terenie. Słowo wyjaśnienia, AllGrip to nie standardowy Haldex, jak w przypadku całej w zasadzie konkurencji, tylko wielotarczowe mokre sprzęgło elektromagnetyczne o czterech trybach pracy. Poszczególne tryby wybiera się pokrętłem umieszczonym obok lewarka skrzyni biegów. System, w jednym z położeń pozwala nawet na stałe zablokowanie momentu pomiędzy osiami w proporcjach 50:50. Wtedy, Vitarze nie straszne nie tylko najwyższe krawężniki czy zrujnowane latami nadmiernej eksploatacji torowiska tramwajowe, ale całkiem głębokie błoto, zaspy czy sypki piach... 

Jak wspomniałem, w 2014 roku w Suzuki powrócono do nazywania Vitary – Vitarą. Po czterech latach, w 2018 roku pojazd doczekał się liftingu. Stylistycznego i mechanicznego. Ten pierwszy, to w zasadzie tylko zmiana kształty świateł przednich i tylnych lamp. Cała reszta, zasadniczo bez zmian. To, co najważniejsze to ingerencja inżynierów w to, co pod maską. Tu zmiany były kolosalne. Do lamusa odszedł benzynowy motor 1,6. Zastąpiły go dwa: 1,0, 1,4. Do tego, ten drugi występuje też w wersji Mild Hybrid. Ale, zanim o motorach nieco o tym co ważne dla kierowcy i pasażerów. 

Większa wewnątrz niż zewnątrz
Pod jednym względem SUV Suzuki przypomina mi Hondę Jazz. Podobnie jak Jazz, Vitara sprawia wrażenie większej w środku niż na zewnątrz. Ten nieduży z pozoru SUV okazuje się być nad wyraz przestronny. Kierowca i pasażer na pewno nie będą narzekać na brak miejsca. Przednie fotele są wygodne. Mają jednak jedna wadę, trzymanie boczne. Z tyłu, standardowo w tym segmencie aut miejsca jest wystarczająco dla dwóch dorosłych osób. Nawet tym wysokim i szerokim nie brakuje przestrzeni na głowy, łokcie czy kolana. Sama kanapa jest w miarę wygodna. Wyprofilowanie niezłe, choć siedzisko mogłoby być nieco dłuższe. W każdym razie dwie osoby mogą na niej podróżować nawet na dłuższym dystansie. Także do pojemności ani ustawności bagażnika nie mam zastrzeżeń.  Całkiem przyzwoite 375 litrów (710 po złożeniu oparcia kanapy) pozwala na w miarę bezstresowe spakowanie czterech dorosłych osób. 

Nowości...
Jak już wspomniałem, Suzuki pożegnało stare jednostki napędowe. W miejsce wolnossących, pojawiły się doładowane a zamiast diesla, miękka hybryda. Konkretnie, 1,4 BoosterJet SVHS. Testowe auto w ruch wprawiała wsparta turbiną jednostka 1,4 (1373 cm3) o mocy 129 KM (5500 obrotów) i 235 Nm dostępnych z zakresie 2000 – 3000 obrotów. Napęd na obie się przekazywała skrzynia manualna o 6 przełożeniach. Taki układ pozwala na uzyskanie prędkości maksymalnej wynoszącej 190 km/h i przyspieszeniem 0-100 km/h w 9,5 s. Według producenta Vitara powinna zadowalać się 6,4 litrami benzyny w cyklu miejskim, 4,9 w trasie i 5,7 średnio. W naszym teście pojazd osiągnął zbliżone wartości.

Zawieszenie auta to oczywiście kolumna McPherson z przodu i belka skrętna z tyłu. Nie jest to szczyt wyrafinowania, ale.. działa. Warto jednak pamiętać, że pomimo tego że Vitara to terenowy SUV, zawieszenie zestrojono dość miękko. Pojazd, pomimo niezbyt imponującego „wzrostu” potrafi mocno kiwnąć się na zakręcie. Poza tym przekładnia kierownicza ma mniej bezpośrednie przełożenie niż w większości samochodów. Pewnie, że ułatwia precyzyjne manewrowanie na parkingu i przy małej prędkości. Ale trochę irytuje w czasie szybszej jazdy.

Na koniec słów kilka tytułem podsumowania. Vitara to SUV szczególny. Nie epatuje innością. Stylistycznie, jest standardowa do bólu. Z tym, że nie jest to zarzut bo w zalewie dziwaczności daje odpocząć wzrokowi i… nerwom. Dobrze spisuje się w mieście i na trasie. Do tego zapewnia więcej niż niezłe właściwości terenowe. Przy rozsądnej cenie, jest bardzo rozsądna alternatywą dla SUV-ów do VAG, PSA czy Renaulta. Dlatego, rozważyć warto...
Paweł Pusz

Zalety auta:
- właściwości terenowe
- pojemny kokpit i bagażnik
- niezły silnik

Wady auta:
- miękkie zawieszenie
- manualna skrzynia biegów

Podstawowe parametry techniczne Suzuki Vitara 1,4 Booster Jet 129 KM MT6 AllGrip:
Wymiary zewnętrzne (d/s/w/ro/mm): 4175/1775/1610/2500
Silnik: 1373 cm3 benzynowy, wsparty turbiną 
Moc maksymalna: 129 KM przy 5500 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 235 Nm przy 2000 - 3000  obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Przyspieszenie: 10,2 s

Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,4/4,9/5,7 l
Bagażnik: 375/710 l
Cena: od 81 500 zł


Tagi:
Suzuki Vitara 1, 4 Booster Jet 129 KM MT6 AllGrip, Suzuki Vitara 1, 4 Booster Jet 129 KM MT6, Suzuki Vitara 1, 4 Booste, Suzuki Vitara 1, 4, Suzuki Vitara, test Suzuki Vitara 1, 4 Booster Jet 129 KM MT6 AllGrip, test Suzuki Vitara 1, 4 Booster Jet 129 KM MT6, test Suzuki Vitara 1, 4 Booster Jet 129 KM, test Suzuki Vitara 1, 4 Booster Jet, test Suzuki Vitara 1, 4

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
kalendarz 26/04 2024

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Suzuki Swift 2024 – Przed premierą
kalendarz 07/12 2023

Suzuki Swift 2024 – Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2023.12.07

Przedsmak nowego Swifta Suzuki dało podczas niedawnej wystawy w Tokio, prezentując model jeszcze jako „concept”. Teraz ujawniono wersję produkcyjną, która wygląda praktycznie tak samo.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.