
Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - Kolejny bestseller?
Skodę Rapid najpierw zapowiadał studyjny model VisonD. Nieco póżniej zaprezentowano następny - MissonL. Obydwa te auta prezentowały się atrakcyjnie i właściwie wyglądały jak pojazdy, które mogą zjeżdżać z linii produkcyjnej. Skoda jednak postanowiła zacząć od rynku indyjskiego, gdzie Rapid pojawił się w pierwszej kolejności.
Nowy model – między klasamiSkoda nie ukrywała, że kompaktowy model ma odgrywać główną rolę w modelowej ofensywie marki. Ponadto zadaniem Rapida było poszerzenie palety oferowanych dotychczas aut o nowy segment – usytuowany pomiędzy Fabią a Octavią. Jednocześnie samochód zastąpił bardzo popularną Octavię Tour.
Zgodnie z zapowiedziami Skody, Rapid to atrakcyjny, rodzinny samochód. Oczywiście jak zawsze stylizacja to rzecz gustu ale trudno Skodzie cokolwiek zarzucić. Zwarta, proprocjonalna sylwetka może się podobać. Przód auta nawiązuje do większej Octavii.
Po zajęciu miejsca we wnętrzu również nie będziemy niczym zaskoczeni. Deska rozdzielcza wygląda dość znajomo. Co istotne nie można narzekać na ergonomię. Wszystkie przełączniki znajduje się intuicyjnie. Materiały wykończeniowe są twarde ale dobrej jakości. Testowy egzemplarz otrzymał jasne wnętrze, które prezentuje się efektownie ale nie jest to praktyczne rozwiązanie na co dzień. Rapid zaskakuje przestronnością wnętrza a także ilością przydatnych schowków – kieszenie na drzwiach, schowek na okulary, zamykany przed pasażerem w desce rozdzielczej, uchwyty na napoje i w bagażniku, wyjmowana gumowa mata, chroniąca przed zabrudzeniem podłogi w przedziale bagażowym. Pozostaje jednak pytanie: dlaczego kierowca nie może ze swojego miejsca otwierać szyb w tylnych drzwiach? To chyba zbyteczna oszczędność.
Kolejnym atutem Rapida jest bagażnik. Samochód podobnie jak Octavia nie jest sedanem lecz liftbackiem. A więc dostęp do przestrzeni bagażowej ułatwia wysoko unosząca się klapa. 550 litrów pojemności to imponujący wynik. Klasowi rywale – Citroen C-Elysee/Peugeot 301 oferują 506 l. Niestety po złożeniu tylnych siedzeń w Skodzie, nie uzyskamy równej powierzchni.
Oszczędny typDo charakterystyki auta pasuje wysokoprężny silnik 1.6 TDI, który występuje w dwóch wariantach mocy – 90 i 105 KM. Nasz testowy samochód występował w mocniejszej wersji. Skoda żwawo przyspiesza w każdym zakresie obrotów, w czym pomaga również właściwie zestopniowana 5-biegowa przekładnia. W warunkach miejskich Rapid zużywał poniżej 7,0 l/100 km, w trasie uzyskaliśmy wynik 3,3 l/100 km.
Dobrze należy ocenić także układ jezdny, który sprawdza się zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa. Kierowcy o „sportowych” zapędach również nie powinni narzekać, ponieważ Rapid nie wykazuje nadmiernych przechyłów podczas dynamiczniej pokonywanych łukach. Precyzyjnie działa poza tym układ kierownczy. Mankamentem jest natomiast widoczność do tyłu. Podczas parkowania pomocne okazują się czujniki parkowania.
Praktycznie i rodzinnieNowy model w gamie Skody zdał egzamin jako auto rodzinne. Przestronne wnętrze, obszerny bagażnik, oszczędny i dynamiczny silnik, poza tym dobre wykonanie. Rapid może nawet „podebrać” klientów Octavii i Fabii. Szczególnie w zestawieniu z Fabią ma o wiele więcej do zaoferowania. Za najtańszą wersję tego modelu trzeba zapłacić 48 500 zł (1.2 75 KM). Jak podkreślał szef Skody w chwili debiutu rynkowego Rapida, model ten ma wyznaczać standardy w segmencie aut kompaktowych. I rzeczywiście nie jest to pusty slogan.
Norbert Szwarc Foto: Paweł PuszWyposażenie standardowe (wersja Active): airbagi czołowe i boczne, kurtyny powietrzne, ABS, MSR, ESP, ASR, EDS, HBA, TPM, ACS, uchwyty Isofix, centralny zamek, elektrycznie regulowane przednie szyby, fotel kierowcy z regulacją wysokości, zestaw naprawczy kół.
Zalety auta: -przestronne i funkcjonalne wnętrze -obszerny bagażnik -układ jezdny -oszczędny i dynamiczny silnik Wady: -widoczność do tyłu Podstawowe parametry techniczne Skody Rapid 1.6 TDI Elegance: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4483/1706/1461 mm Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany Pojemność: 1598 cm3 Moc maksymalna: 105 KM przy 4400 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 10,4 s. Prędkość maksymalna: 190 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 5,6/3,7/4,4 l/100 km Pojemność bagażnika: 550 – 1490 l Pojemność zbiornika paliwa: 55 l Cena auta: od 48 500 zł (1.2 wersja Active) Cena auta testowego: 72 450 zł [gallery ids="44675,44674,44673,44672,44671,44670,44669,44668,44667,44666,44665,44664,44663,44662,44661,44660,44659,44658,44657,44656,44655,44654"]Zobacz podobne artykuły:
Skoda i hokej kobiet na lodzie
Wiadomości / News
2025.04.10
Nowy projekt uczniów Akademii Skody
Wiadomości / News
2025.04.06
Skoda Elroq RS - zapowiedź
Wiadomości / News
2025.03.28
Uważaj na samochody z USA
Używane
2025.04.18
Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
Wiadomości / Moto sport
2025.04.18
Mustang Mach-E – nowe kolory i nie tylko
Wiadomości / News
2025.04.18