Škoda Superb ma już 90 lat
Na jesieni tego roku 90 lat po premierze pierwszego, historycznego modelu, produkowanego w latach 1934-1949, zostanie zaprezentowana czwarta generacja flagowej limuzyny.
Pierwsza generacja Superba pojawiła się po ponad 50 latach. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji w 2008 r. Superb zadebiutował w dwóch wersjach nadwoziowych (sedan i kombi). Trzecia generacja obecna na rynku od 2015 r, jest pierwszą serią Superb zbudowaną na modułowej platformie MQB Grupy VW. W 2019 r. gama została poszerzona o wariant hybrydowy typu plug-in.
Historyczna Škoda Superb z lat 1934-1949
Zanim historyczna Škoda Superb weszła do produkcji w 1934 r, marka wyprodukowała już kilka modeli z najwyższej półki. Model ten był innowacyjny pod wieloma względami - okablowanie pokładowe pracowało z nowym wówczas systemem 12 V, który jest używany w samochodach do dziś. Auto, podobnie jak jego poprzednicy, bazowało na innowacyjnie zaprojektowanym podwoziu. Tradycyjna rama wzdłużna o przekroju ceowym została zastąpiona zaawansowaną ramą szkieletową z centralną rurą, dzielącą się z przodu na dwie belki. Taka konstrukcja pozwoliła nie tylko na umieszczenie wału napędowego w rurze, ale także stworzyła więcej miejsca dla niezależnego zawieszenia, które zapewniało doskonały komfort jazdy. Škoda Superb była również pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne o równym działaniu na wszystkie cztery koła. Podczas produkcji modelu w 1938 r. zaczęto montować silniki z niedawno opracowanym rozrządem OHV. W przeciwieństwie do niektórych swoich poprzedników, takich jak luksusowa Škoda Hispano-Suiza, Superb został opracowany przez markę w pełni we własnym zakresie. W efekcie w ciągu 13 lat powstało pięć wersji cywilnych i trzy wojskowe. Auto było dostępne z silnikami SV lub OHV o mocy od 40,5 do 70,7 kW i pojemności skokowej od 2.492 do 3.991 cm3. Większość silników miała sześć cylindrów - wyjątkiem była Škoda Superb 4000, która miała pod maską silnik V8. Jeden z niewielu zachowanych pojazdów Superb 4000 należy obecnie do najcenniejszych eksponatów Muzeum Škody w Mladá Boleslav.
Rok 2001 był czasem wielu ważnych wydarzeń dla marki, w tym dziesięciolecia istnienia pod skrzydłami Grupy Volkswagen. Producent wprowadził także swoją charakterystyczną koncepcję praktycznych innowacji Simply Clever. Głównym wydarzeniem roku była jednak prezentacja limuzyny Superb, która ukazała się po 50-letniej przerwie. Zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2001 r, Škoda Superb pierwszej generacji została zbudowana na platformie podwozia PL 45. Specjalnie dla modelu została ona poszerzona o 100 mm, co poskutkowało wyjątkowo przestronnym wnętrzem. Pierwsza nowoczesna generacja pojazdu oferowała zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, począwszy od 1,8-litrowego czterocylindrowego turbodoładowanego o mocy 150 KM, aż do topowej wersji 2.8 V6 (193 KM). Przyniósł on ze sobą kilka pierwszych dla marki rozwiązań, jak bi-ksenonowe reflektory, automatyczna skrzynia biegów Tiptronic, system oświetlenia Coming Home oraz elektronicznie sterowane wspomaganie hamowania. Unikalne wśród samochodów czeskiej marki były także wielowahaczowe przednie zawieszenie i montowane wzdłużnie silniki. W 2006 r. model pierwszej generacji przeszedł lifting, który zintegrował charakterystyczną koncepcję tylnych świateł w kształcie litery C.
W lutym 2015 r. w Pradze zaprezentowano Superba trzeciej generacji w wersji sedan a kilka miesięcy później - kombi. Wykorzystując modułową platformę MQB Grupy Volkswagen, auto mogło korzystać z najnowszych technologii. Po raz pierwszy model wyposażony był w adaptacyjny układ jezdny DCC, trójstrefową klimatyzację oraz systemy wspomagające, takie jak Traffic Jam Assist i Emergency Assist. W gamie Superba dostępne były również: adaptacyjny tempomat ACC, asystent pasa ruchu i asystent podróżowania. Znacznie wzrosła również liczba funkcji Simply Clever - po raz pierwszy Škoda zaoferowała np. bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika, czy gniazdo 230 V dla pasażerów tylnych siedzeń. Parasol w panelu tylnych drzwi stał się niejako stałym elementem wyposażenia tego modelu. Po faceliftingu w 2019 r. Superb trzeciej generacji otrzymał dodatkowe, najnowsze wyposażenie obejmujące reflektory Matrix-LED, adaptacyjny tempomat oraz bezkluczykowy dostęp do auta. Ponadto nowością była odmiana z napędem hybrydowym typu plug-in z silnikiem 1.4 TSI PHEV.
Od 2001 r. wyprodukowano ponad 1 550 000 egzemplarzy Superba wszystkich generacji, z czego ponad 780 000 z nich stanowią modele trzeciej generacji./oprac. ns/
źródło: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10
Nowe BMW M1 było „ukończone w 95 procentach”...
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.05
Honda Civic e:HEV - Najbardziej srebrny na świecie
Wiadomości / Ciekawostki
2024.12.29
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11