Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Škoda Superb ma już 90 lat
kalendarz 03/06 2023

Škoda Superb ma już 90 lat

Ciekawostki / Skoda

Na jesieni tego roku 90 lat po premierze pierwszego, historycznego modelu, produkowanego w latach 1934-1949, zostanie zaprezentowana czwarta generacja flagowej limuzyny.

Pierwsza generacja Superba pojawiła się po ponad 50 latach. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji w 2008 r. Superb zadebiutował w dwóch wersjach nadwoziowych (sedan i kombi). Trzecia generacja obecna na rynku od 2015 r, jest pierwszą serią Superb zbudowaną na modułowej platformie MQB Grupy VW. W 2019 r. gama została poszerzona o wariant hybrydowy typu plug-in.

Historyczna Škoda Superb z lat 1934-1949

Zanim historyczna Škoda Superb weszła do produkcji w 1934 r, marka wyprodukowała już kilka modeli z najwyższej półki. Model ten był innowacyjny pod wieloma względami - okablowanie pokładowe pracowało z nowym wówczas systemem 12 V, który jest używany w samochodach do dziś. Auto, podobnie jak jego poprzednicy, bazowało na innowacyjnie zaprojektowanym podwoziu. Tradycyjna rama wzdłużna o przekroju ceowym została zastąpiona zaawansowaną ramą szkieletową z centralną rurą, dzielącą się z przodu na dwie belki. Taka konstrukcja pozwoliła nie tylko na umieszczenie wału napędowego w rurze, ale także stworzyła więcej miejsca dla niezależnego zawieszenia, które zapewniało doskonały komfort jazdy. Škoda Superb była również pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne o równym działaniu na wszystkie cztery koła. Podczas produkcji modelu w 1938 r. zaczęto montować silniki z niedawno opracowanym rozrządem OHV. W przeciwieństwie do niektórych swoich poprzedników, takich jak luksusowa Škoda Hispano-Suiza, Superb został opracowany przez markę w pełni we własnym zakresie. W efekcie w ciągu 13 lat powstało pięć wersji cywilnych i trzy wojskowe. Auto było dostępne z silnikami SV lub OHV o mocy od 40,5 do 70,7 kW i pojemności skokowej od 2.492 do 3.991 cm3. Większość silników miała sześć cylindrów - wyjątkiem była Škoda Superb 4000, która miała pod maską silnik V8. Jeden z niewielu zachowanych pojazdów Superb 4000 należy obecnie do najcenniejszych eksponatów Muzeum Škody w Mladá Boleslav.

Rok 2001 był czasem wielu ważnych wydarzeń dla marki, w tym dziesięciolecia istnienia pod skrzydłami Grupy Volkswagen. Producent wprowadził także swoją charakterystyczną koncepcję praktycznych innowacji Simply Clever. Głównym wydarzeniem roku była jednak prezentacja limuzyny Superb, która ukazała się po 50-letniej przerwie. Zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2001 r, Škoda Superb pierwszej generacji została zbudowana na platformie podwozia PL 45. Specjalnie dla modelu została ona poszerzona o 100 mm, co poskutkowało wyjątkowo przestronnym wnętrzem. Pierwsza nowoczesna generacja pojazdu oferowała zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, począwszy od 1,8-litrowego czterocylindrowego turbodoładowanego o mocy 150 KM, aż do topowej wersji 2.8 V6 (193 KM). Przyniósł on ze sobą kilka pierwszych dla marki rozwiązań, jak bi-ksenonowe reflektory, automatyczna skrzynia biegów Tiptronic, system oświetlenia Coming Home oraz elektronicznie sterowane wspomaganie hamowania. Unikalne wśród samochodów czeskiej marki były także wielowahaczowe przednie zawieszenie i montowane wzdłużnie silniki. W 2006 r. model pierwszej generacji przeszedł lifting, który zintegrował charakterystyczną koncepcję tylnych świateł w kształcie litery C.

W lutym 2015 r. w Pradze zaprezentowano Superba trzeciej generacji w wersji sedan a kilka miesięcy później - kombi. Wykorzystując modułową platformę MQB Grupy Volkswagen, auto mogło korzystać z najnowszych technologii. Po raz pierwszy model wyposażony był w adaptacyjny układ jezdny DCC, trójstrefową klimatyzację oraz systemy wspomagające, takie jak Traffic Jam Assist i Emergency Assist. W gamie Superba dostępne były również: adaptacyjny tempomat ACC, asystent pasa ruchu i asystent podróżowania. Znacznie wzrosła również liczba funkcji Simply Clever - po raz pierwszy Škoda zaoferowała np. bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika, czy gniazdo 230 V dla pasażerów tylnych siedzeń. Parasol w panelu tylnych drzwi stał się niejako stałym elementem wyposażenia tego modelu. Po faceliftingu w 2019 r. Superb trzeciej generacji otrzymał dodatkowe, najnowsze wyposażenie obejmujące reflektory Matrix-LED, adaptacyjny tempomat oraz bezkluczykowy dostęp do auta. Ponadto nowością była odmiana z napędem hybrydowym typu plug-in z silnikiem 1.4 TSI PHEV.

Od 2001 r. wyprodukowano ponad 1 550 000 egzemplarzy Superba wszystkich generacji, z czego ponad 780 000 z nich stanowią modele trzeciej generacji./oprac. ns/

źródło: Skoda


Tagi:
Skoda, Skoda Superb, Skoda Superb generacje

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.