Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement 1,4 TSI Plug-In Hybrid DSG6 -  Luksus w czeskim wydaniu
kalendarz 16/02 2021

Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement 1,4 TSI Plug-In Hybrid DSG6 -  Luksus w czeskim wydaniu

Testy / Testy / Skoda

W 2019 roku Czesi odświeżyli III generację Superba. Lifting stał się okazją do wprowadzenia na rynek jego wersji iV, czyli Superba hybrydowego. 

Zelektryfikowany Superb, to hybryda Plug-In. Z zewnątrz wygląda tak, jak każdy inny Superb po liftingu. Wewnątrz, w sumie też. Zmiany? Kilka dodatkowych wskaźników na desce. A pod maską, bateria o pojemności 13 kWh i silnik elektryczny, wspierający 1,4 litrowego benzyniaka TSI. Efekt? A o tym, nieco później...

Na początek, nieco historii...
Auto pojawiło się na rynku w 2001 roku. Pierwotnie, duża Skoda miała nazywać się Montreux. Ponieważ nie znaleziono powodów, dla których czeskie auto miało nosić miano szwajcarskiego miasta uznano, że warto powrócić do historii, czyli produkowanej w latach 1934 – 1949 Skody Superb. 

Lifting, jak to lifting. Szczególnie w grupie Volkswagena zbyt głęboki nie był. Ale, inżynierowie zdecydowali się na przemodelowanie lamp, lekko zmienili kształt atrapy chłodnicy i zderzak. Z tyłu, pojawiły się ostrzejsze przetłoczenia. Aha, lampy z przodu i tyłu mają po liftingu LED-owe wkłady. I w temacie eksterieru, to w sumie tyle. Interior też jakoś rewolucyjnie się nie zmienił. To, co nowe, to infotainment. Tu, jest na bogato. Zresztą, to teraz konik inżynierów z koncernu VAG. Niestety, nie wszystkim się to podoba. Można wszak śmiało skonstatować, że infotainment w Skodzie Superb L&K to już górna półka. Łącznie z wirtualnym kokpitem i bardzo dobrym, wręcz audiofilskim – audio.

Elegancko i nie tylko...
Wnętrze, jak już wspomnieliśmy w zasadzie bez zmian. Za to bardzo eleganckie i oczywiście ekstremalnie pojemne. Superb to najpojemniejsze na rynku kombi w swojej klasie i cenie. Jest naprawdę pięcioosobowe do tego, pomimo oddania 150 litrów bateriom układu Plug-In, pomieści 510 litrów bagażu do rolety lub 1800 litrów po złożeniu oparcia kanapy. Warto też dodać kolejne atuty w postaci niskiego progu załadowczego, płaskiej podłogi i regularnych kształtów bagażnika. 

Co pod maską?
Pod maską hybrydy Plug-In silnik 1,4 TSI o mocy 156 KM. Wspiera go motor elektryczny o mocy 116 KM. W sumie, układ daje 218 KM i 330 Nm. Napęd na przednią oś przenosi przekładnia DSG o 6 przełożeniach. Można o niej powiedzieć, klasyka. W trybie normalnym działa płynnie. Układ stara się wtedy jak najbardziej wykorzystać jednostkę elektryczną aby zapewnić jak najniższe zużycie paliwa. Po włączeniu trybu Sport, działanie skrzyni zmienia się. Biegami „wachluje” szybko i bez zbędnych opóźnień. Obie jednostki są wtedy nastawione na osiąganie maksymalnej mocy. Efekt współpracy obu układów to całkiem zacne 7,8 w zakresie 0-100 km/h i maksymalnie 224 km/h.

Jeśli chodzi o tryb EV, czyli jazdę na elektryce, doładowywana z zewnątrz bateria o pojemności 13 kWh, pozwala na przejechanie w dogodnych warunkach do 55 (producent twierdzi, że około 65) kilometrów. Kiedy nie podróżujemy w trybie EV, elektryka zasila motor spalinowy. W trybie hybrydowym z naładowaną do pełna baterią przejedziemy do pełnego rozładowania około 150 km Wtedy, średnie spalanie oscyluje wokół 2-3 litry na 100 km. Po rozładowaniu, auto wykorzystuje energię gromadzoną przez układ na bieżąco. Spalanie, kiedy układ hybrydowy jest pusty, rośnie dwukrotnie. W trasie, do około 6 litrów a mieście do 7-7,5. W trybie autostradowym Superb konsumuje 10 litrów. Średnia a naszego testu wyniosła 6 litrów. W sumie, wynik lepiej niż dobry...

Czysta przyjemność
Jazda flagowcem z Mlada Boleslav to czysta przyjemność.  Zawieszenie to z jednej strony komfort a z drugiej stabilność. Podróżowanie, nawet po krętych drogach zapewniała pewność w prowadzeniu. Przejazd przez próg zwalniający w trybie neutralnym auto ledwie zakołysze nadwoziem. W trybie Comfort niemal go nie odczuwamy. Nadwozie w trybie Normal i Comfort może się lekko kołysać. Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu, w trybie Sport, możemy je nieco usztywnić. Mimo tego, Superb nadal zapewni nam spory komfort. Za to da pewność idealnego trzymania się toru jazdy w zakrętach. 

Taka pewność prowadzenia to nie tylko dobre, adaptacyjne zawieszenie. Hybryda Plug-In to dodatkowa bateria, czyli ponad 100 kilogramów. To z kolei, obniżony środek ciężkości. Efekt, jak wyżej…

Należy Superba pochwalić za komfort akustyczny. Dziwne? Otóż, nie. Kto jeździł hybrydą Toyoty z wyjącą upiornie skrzynia CVT, wie o czym mówię. Tu, układ wspiera normalny, 6-przełożeniowy automat. Do tego, jest to klasyczny klasyk, że tak powiem - czyli DSG. Efekt, to obok wspominanego już płynnego działania, także normalne odgłosy a nie wycie silnika katowanego na wysokich obrotach. 

Superb iV, czyli hybryda po czesku to auto prawie idealne na początek wspólnej drogi z ekologiczną motoryzacją. Pojazd łączy w sobie zalety elektryka i konwencjonalnego „kopciucha”. Ergo, jest elektryczny, czyli trendy ale nie zatracił swoich dotychczasowych zalet, czyli tak ważnej dla petrolheada -„spalinowości”. Tak, to nadal konwencjonalne, funkcjonalne i komfortowe auto. I jeszcze ma to coś. Coś elektrycznego...
Paweł Pusz

Zalety auta:
– pojemność wnętrza
– zawieszenie
– komfort akustyczny

Wady auta:
– cena
– mniejszy bagażnik

Podstawowe parametry techniczne Skoda Superb iV Combi Laurin & Klement 1,4 TSI Plug-In Hybrid DSG6:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm): 4687/1903/1648/2818 mm
Silnik: benzynowy wsparty turbiną z układem hybrydowym
Pojemność: 1498 cm3
Moc maksymalna: 218 KM
Maksymalny moment obrotowy: 330 Nm od 1500 do 3500 obrotów
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 7,8 s
Prędkość maksymalna: 224 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 1,5-3,0 l
Zużycie paliwa w teście:7,5/6,0/4,0 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność baterii układu hybrydowego: 13 kWh
Pojemność bagażnika: 510/1800 l
Cena wersji testowanej: od 161 850 zł
Cena prezentowanego modelu: 205 550 zł


Tagi:
Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement 1, 4 TSI Plug-In Hybrid DSG6, Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement 1, 4 TSI Plug-In Hybrid, Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement 1, 4 TSI, Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement, Skoda Superb Combi iV, Skoda Superb Combi, Skoda Superb, test Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement 1, 4 TSI Plug-In Hybrid DSG6, test Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement 1, 4 TSI Plug-In Hybrid, test Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement 1, 4 TSI, test Skoda Superb Combi iV Laurin & Klement, test Skoda Superb Combi iV, test Skoda Superb Combi, test Skoda Superb

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Auto-Wimar nagrodzony
kalendarz 05/12 2023

Auto-Wimar nagrodzony

Wiadomości / News

2023.12.05

Sieć salonów Grupy Auto-Wimar, dealera marki Skoda został nr #1 salonów w Polsce. Wielki Test Salonów 2023 dla poszczególnych marek samochodów został przeprowadzony przez Auto-Świat.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.