
Skoda Enyaq RS MAXX 4x4 299 KM – Czy to ma sens?
Kto jeszcze kilka lat temu przypuszczałby, że oznaczenie ''RS” dotyczyć będzie auta elektrycznego? Do tego najmocniejszego.
Skoda Enyaq Coupé to opcja dla osób szukających auta elektrycznego, ale mających sportowe aspiracje. Dla bardziej stonowanych osób proponujemy ,,zwykły'' model Enyaq. Trzeba przyznać, że wizualnie auto jest jednym z najładniejszych aut elektrycznych na rynku. Do naszych testów trafiła wersja RS MAXX.
Wersja Coupé ma taką samą długość, jak klasyczna odmiana Enyaqa. Wynosi ona 4653 mm, szerokość 1879 mm i wysokość 1606 mm. Skoda może pochwalić się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym cx= 0,234.
Podoba się
Design Skody przykuwa wzrok. Wygląd auta jest jego mocną stroną. Uwagę zwraca zgrabna sylwetka Enyaqa, z opadającą linią dachu, która została zakończona zintegrowanym z klapą bagażnika spoilerem. Bardzo ładnie prezentuje się kolor pomarańczowy Phoenix metalizowany, który ładnie współgra się z czarnymi, błyszczącymi wstawkami w zderzakach, na listwach progowych czy obramowaniach okien. Czarny grill Crystal Face wyróżnia się aż(!) 131 diodami LED, które podświetlają pionowe żebra grilla. Oryginalne rozwiązanie. Jest to podstawowe wyposażenie wersji RS. Podobnie na wyposażeniu seryjnym jest czerwony pas w dolnej części zderzaka. Auto wyposażone jest również w 20-calowe alufelgi. Decydując się na zakup Enyaqa RS otrzymujemy aktywne reflektory Full LED Matrix.
Brawo za funkcjonalność
Pomimo tego, że nadwozie Skody jest coupe to dysponuje taką samą przestronnością, jak ,,zwykła” odmiana Enyaqa. Ilość miejsca w kabinie jest rewelacyjna. Zarówno na przednich siedzeniach, jak i tylnej kanapie miejsca jest mnóstwo. Nawet na tylnej kanapie opadająca linia dachu nie wpływa negatywnie na przestrzeń nad głową. Jedyną wadą jest fakt, że wsiadając z tyłu do auta należy się schylić. Przestonność zaakcentowana została również przez panoramiczny dach, który wizualnie zwiększa poczucie przestronności. Jakość zastosowanych materiałów jest bardzo dobra. Deska rozdzielcza to mininalistyczny styl. Kierowca przed oczami ma 5,3-calowy wyświetlacz zegarów, który pokazuje podstawowe informacje za kierownicą. Jest również 13-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Skoda umożliwia korzystanie z Apple CarPlay i Android Auto. Ergonomia stoi na wysokim poziomie, choć osobiście mam zastrzeżenia do dotykowej regulacji głosności. Sytuację ratują przyciski na kierownicy. Klimatyzacja jest obsługiwana z poziomu ekranu. Poniżej zaś znajduje się indukcyjna ładowarka do telefonu.
Jakość wykończenia kabiny jest bardzo wysoka. Osobiście przypadły mi do gustu sportowe, kubełkowe fotele, które posiadają zintegrowane zagłówki. Fotele te bardzo dobrze podtrzymują ciało i zapewniają wysoki komfort podczas jazdy. Do tego mają elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Ale to nie wszystko, bowiem fotel kierowcy posiada również funkcję masażu. Fotele i deskę rozdzielczą obszyto mikrofibrą oraz skórą, zaś limonkowe przeszycie nadaje im atrakcyjności.
Skoda znana jest z praktycznych rozwiazań. Dlatego osoby podróżujące z tyłu mają do dyspozycji wysuwane rolety okienne w drzwiach. Dodatkowo auto wyposażono w liczne schowki, pojemnik na drobiazgi oraz uchwyty na napoje. Te ostatnie znajdują się także w rozkładanym podłokietniku.
Po Skodzie można spodziewać się pakownego bagażnika. I tak jest. Wynosi on 570 l oraz aż 1610 l po rozłożeniu oparć. Szkoda, że nie otrzymamy płaskiej podłogi. Auto posiada natomiast funkcjonalne schowki na ściankach bocznych oraz pod podłogą, gdzie znajdują się kable do ładowania.
Prawie 300 rumaków
Enyaq zbudowany został na platformie MEB, która powstała specjalnie dla aut elektrycznych. Auto dysponuje dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 299 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 460 Nm. Napęd przekazywany jest na obie osie. Skoda posiada baterię litowo-jonowe o pojemności 82 kWh, z czego wykorzystane jest 77 kWh. Moc na papierze wygląda imponująco. Jednak z pełnej mocy można korzystać jedynie przez 30 sekund, gdy bateria jest naładowana minimum 88 proc. oraz gdy jest ona rozgrzana między 23 a 50 stopni Celsjusza. Według producenta Skoda przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy. Wysoki moment obrotowy dostępny już z samego dołu i zapewnia auto elastyczność. Skoda od razu reaguje na pedał gazu. Jednak nie odczuwa się tego, że jest to aż tak szybkie auto. Na pewno wpływ ma na to masa auta, wynosząca ponad 2200 kg. Zakręty nie są jego domeną. Enyaq RS nie jest storzony do takiej roli. Nadwozie ma tendencję do zbyt mocnego przychylania się. Czuć to można zwłaszcza na szybko pokonywanych zakrętach. Zdecydowanie woli spokojniejszy styl jazdy pomimo emblematu ''RS''. Auto oferuje kilka trybów jazdy: Eco, Comfort, Normal, Sport, Traction i Indyvidual.
Jaki zasięg?
Jak zapewnia producent czeskie auto zapewnia zasięg w cyklu WLTP wynoszący az 517 km. Podczas bardzo spokojnej jazdy możemy uzyskać około 450 kilometrów. I to jest realny zasięg. Zaletą auta jest możliwość ładowania go na szybkich ładowarkach o mocy do 135 kW. Wówczas do 80 proc. baterię naładujemy w około 35 minut. Chcąc zaoszczędzić na zużyciu energii możemy włączyć tryb B i wówczas mamy większe odzyskiwanie energii kinetycznej (podczas hamowania oraz zwalniania). Rekuperacja regulowana jest za pomocą łopatek przy kierownicy.
Jaka zatem jest Skoda Enyaq Coupé RS?
Choć ma emblemat ''RS” to w mojej opinie jest to bardziej cywilny samochód, aniżeli sportowy. Zapewnia komfortowe przemieszczanie się, ma bogate wyposażenie oraz miękkie zawieszenie. Jego zaletą jest praktyczność. Zatem są to zaprzeczenia typowego auta sportowego. Także moc jest ograniczona i uzależniona jest od poziomu naładowania baterii.
Dlatego warta zastanowienia jest ,,zwykła” odmiana tego modelu (z taką samą mocą i baterią a tańsza o 40 000 zł). Cena Enyaqa coupe zaczyna się od 212 250 zł (odmiana 60 179 KM i 62 kWh). Za naszą wersję trzeba zapłacić minimum 287 500 zł.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- oryginalna sylwetka
- przestronne wnętrze
- jakość wykończenia
- bogate wyposażenie
- przestronny bagażnik
Wady auta:
- chwilowa dostępność pełnej mocy
- nadwozie przechylająca się na zakrętach
- brak płaskiej podłogi bagażnika
Podstawowe parametry techniczne Skoda Enyaq RS MAXX 4x4 299 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4653/1879/1606/2768 mm
Silnik: elektryczny (z tyłu – synchroniczny z magnesami stałymi, z przodu – asynchroniczny)
Moc maksymalna: 299 KM
Maksymalny moment obrotowy: 460 Nm
Napęd: 4x4
Skrzynia: 1-biegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie energii, średnie (WLTP): 16,9-17,8 kWh/100 km
Bagażnik: 570/1610 l
Cena: od 212 250 zł (odmiana 60 179 KM i 62 kWh)
Cena wersji testowej: od 287 500 zł
Zobacz podobne artykuły:
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18
Honda CR-V e:HEV Advance AWD – Bez udawania
Testy / Testy
2025.03.14
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD 184 KM – Mocny gracz
Testy / Testy
2025.03.13
Ford - od białego do czarnego
Wiadomości / News
2025.03.18
Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.18
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18