Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Seat Leon – cztery pokolenia
kalendarz 26/07 2020

Seat Leon – cztery pokolenia

Ciekawostki / Seat

Od ponad 20 lat Seat Leon pozostaje wizytówką hiszpańskiej marki. Kolejne generacje pojazdu wprowadzały odważne, innowacyjne rozwiązania.

Oprócz ciekawej stylizacji, kolejne generacje Leona wyróżniały się również sportową nutką.  Oto najważniejsze fakty o doskonale znanym także z polskich ulic modelu, który dotychczas sprzedał się w ponad 2 mln egzemplarzy.

1999 rok – pierwsza generacja. Imponujący debiut

Pierwszy model Seata, którym marka zadebiutowała w segmencie samochodów kompaktowych, zaprojektował słynny Giorgetto Giugiaro. Był to pierwszy w historii pojazd hiszpańskiej marki produkowany równocześnie w dwóch zakładach – Barcelonie i Brukseli – który oferował napęd na cztery koła i 6-biegową przekładnię. Debiutancka generacja Leona to także pierwszy model marki, który mógł się pochwalić mocą ponad 150 KM – niektóre egzemplarze miały pod maską silniki o mocy 180 KM (Leon Cupra).

– Wyraźnym wyróżnikiem Leon na tle konkurencji była jego całkowicie galwanizowana karoseria – zaznacza Michael Geue, kierujący programami antykorozyjnymi oraz rozwojem strukturalnym Seata. – Nie tylko zapewniała ochronę przed korozją, ale zarazem pozytywnie wpływała na wygląd zewnętrzny. Samochód zaskakiwał również wieloma rozwiązaniami, jak choćby zdalne otwieranie klapki wlewu paliwa, co było wtedy jeszcze rzadkością na rynku.

2005 rok – druga generacja. Sportowy styl

Walter Da Silva nadał drugiej generacji Leona wyjątkowy kształt i design. – Projektant dokonał prawdziwej rewolucji w segmencie, który trzymał się tradycyjnej stylistyki – mówi José Miguel, odpowiedzialny za rozwój podwozia Seata. – Wprowadził ikoniczne już boczne tłoczenia i przeprojektował tylne klamki, tak by samochód sprawiał wrażenie trzydrzwiowego.

Nowe wcielenie Leona zaznaczyło również swoją obecność w motosporcie. Samochód zdobył cztery tytuły dla producentów oraz kierowców w ogólnoświatowych zawodach, a w 2008 i 2009 r. zwyciężył w serii WTCC.

– Zwycięstwa były tym większym osiągnięciem, że modele kompaktowe nie mają specjalnie wyprofilowanych bagażników tylnych. A to w znacznym stopniu wpływa na niższe osiągi aerodynamiczne – dodaje Isidre López, opiekujący się kolekcją historycznych modeli Seata.

2012 rok – trzecia generacja. Styl i jakość

Za projektem trzeciego Leona stoi Alejandro Mesonero-Romanos, który postanowił nadać mu bardziej wysublimowany wygląd. To pierwszy samochód kompaktowy, w którym wprowadzono pełne oświetlenie LED. Postanowiono również rozszerzyć ofertę wersji wykończenia, by odpowiedzieć na coraz bardziej zróżnicowane oczekiwania klientów. Fani marki mogli również po raz pierwszy wybrać między wariantem 5-drzwiowym, 3-drzwiowym lub rodzinnym Sportstourerem.

– W tym modelu wprowadziliśmy wyjątkowo wysoką jakość, m.in. poprzez dobór materiałów wykończeniowych czy nawet ustawienie optymalnego odgłosu otwierania i zamykania drzwi. Wiele uwagi poświęciliśmy również wnętrzu – mówi José Miguel. Zmiany zostały docenione przez rynek, co można było zauważyć w zwycięstwie Leona w licznych testach porównawczych.

2020 rok – czwarta generacja. Zaawansowana technologia

Premiera najnowszej generacji, oznacza skok technologiczny. Aktualny model jest pierwszym w pełni połączonym z otoczeniem samochodem marki, wprowadzającym innowacyjne rozwiązania również w dziedzinie bezpieczeństwa i oświetlenia. Alejandro Mesonero-Romanos nadał pojazdowi więcej osobowości, zachowując przy tym jego sportowy charakter. Model jest po raz pierwszy oferowany w aż pięciu wersjach napędu (benzynowej, wysokoprężnej, miękkiej hybrydzie, hybrydzie typu plug-in oraz niedostępnej w Polsce CNG). Leon czwartej generacji zapewnia jednocześnie niespotykaną dotychczas dowolność personalizacji./oprac. ns/

źródło: Seat


Tagi:
Seat, Seat Leon, Seat Leon generacje

Zobacz podobne artykuły:

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
kalendarz 01/05 2024

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Najnowsze artykuły:
 Od czerwca zacznie brakować w miastach taksówkarzy

Od czerwca zacznie brakować w miastach taksówkarzy

Wiadomości / Gorące tematy

2024.05.06

Wchodzący w życie 17 czerwca 2024 r. obowiązek posiadania przez taksówkarzy polskiego prawa jazdy spowoduje, że z rynku może zniknąć nawet kilkanaście tysięcy kierowców.
Serial o życiu Ayrtona Senny

Serial o życiu Ayrtona Senny

Wiadomości / Moto sport

2024.05.05

Sześcioodcinkowy serial nie jest biograficzną opowieścią o życiu mistrza F1.
Porsche 911 992.2 – W dwóch wariantach

Porsche 911 992.2 – W dwóch wariantach

Prezentacje / Nowości

2024.05.05

Porsche 911 2025 może zostać zaprezentowane latem tego roku.