Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Prawie 400 tys. aut zniknęło z rynku w wyniku pandemii
kalendarz 22/11 2021

Prawie 400 tys. aut zniknęło z rynku w wyniku pandemii

Gorące tematy

Rejestracje za 2020 rok i trzy kwartały 2021 roku wskazują, iż w wyniku pandemii mogło nam ubyć z rynku nawet 391 516 aut osobowych.

Patrząc na optymistyczne prognozy jeszcze z 2019 r. możemy zakładać, że gdyby nie pandemia, to tempo sprzedaży aut osobowych w 2020 i 2021 r.  utrzymałoby się na poziomach podobnych do tych z roku 2019.

Na koniec ubiegłego roku wszystkich nowo zarejestrowanych aut osobowych było 1 200 226, co w stosunku do roku 2019, gdzie tych rejestracji łącznie było 1 484 787 daje o 284 561 aut mniej porównując rok do roku.

Obecnie znamy dane rejestracyjne za trzy kwartały 2021 r. Na ten moment mamy zarejestrowanych 1 007 977 aut osobowych. W tym samym okresie 2019 r. mieliśmy zarejestrowanych 1 114 932 aut. To nam daje wynik rejestracji już o 106 955 aut mniej w 2021 r. porównując te same okresy.

A to oznacza, iż w okresie od marca 2020 do października 2021 zniknęło z rynku nawet 391 516 aut osobowych. Źródeł można upatrywać przede wszystkim w pandemii i lockdownach, które wywołały lawinę następujących po sobie zdarzeń.

Załamanie sprzedaży nowych aut w początkowym okresie trwania pandemii, doprowadziło do m.in. do kryzysu półprzewodników, który uderzył w rynek motoryzacyjny.

Kryzys zakłócił nie tylko produkcję i dostępność nowych aut, ale również zaburzył równowagę na rynku wtórnym i wywołał podwyżki cen.

Aktualnie branży nie pomaga również wymuszone przechodzenie na elektromobilność.

Tak słaby wynik rejestracji przebijają tylko dane z 2014 i 2015 r, gdzie było ich odpowiednio 1 046 779 (2014 rok) i 1 146 859 (2015 rok).

“Oznacza to, że w wyniku pandemii cofnęliśmy się aż o 6 - 7 lat w sprzedaży aut osobowych” - mówi Marek Trofimiuk członek zarządu autobaza.pl.

I choć pierwsza połowa tego roku wskazywała na ożywienie względem tego samego okresu w 2020 r, to widać wyraźnie, iż od lipca ten trend uległ zmianie.

Obecnie za trzeci kwartał 2021 r. mamy o 17 794 rejestracji mniej niż w 2020 r. Co więcej, jest bardzo wiele przesłanek mówiących, iż trend spadkowy utrzyma się do końca roku. Mają na to wpływ ogromne problemy z podażą zarówno na rynku nowych aut, jak i na rynku wtórnym.

Ostateczna liczba rejestracji za cały 2021 rok pokaże nam skalę kryzysu. Jakie są szanse na jego pokonanie? Czy w 2022 r. uda nam się przełamać trend spadkowy? Musimy poczekać na dane i rozwój sytuacji na rynkach…

Na pewno pierwsza połowa roku nie będzie zbyt optymistyczna, jednak być może druga połowa 2022 r. będzie odwróceniem tego trendu…?

Pozostaje jeszcze pytanie w jakim czasie odrobimy te straty? Bo po kryzysie w latach 2008 - 2012 trzeba było co najmniej trzech lat, aby tempo rejestracji znów przyspieszyło…

źródło: Autoiso/PAP


Tagi:
rejestracje samochodów, rynek samochodowy

Zobacz podobne artykuły:

Na tych trasach lepiej nie tankować
kalendarz 31/10 2022

Na tych trasach lepiej nie tankować

Wiadomości / Gorące tematy

2022.10.31

Jakie drogi są najdroższe pod względem cen paliw na stacjach?
Wakacje 2022: Ponad 20 000 pijanych kierowców na polskich drogach
kalendarz 02/09 2022

Wakacje 2022: Ponad 20 000 pijanych kierowców na polskich drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2022.09.02

20 927 – tylu pijanych kierowców zatrzymano łącznie w lipcu i sierpniu bieżącego roku (dane z 29.08.2022). To o 27% więcej niż podczas zeszłorocznych wakacji. Według statystyk polskiej policji w sezonie urlopowym doszło równi...
Czy będą podwyżki opłat za autostrady?
kalendarz 15/07 2022

Czy będą podwyżki opłat za autostrady?

Wiadomości / Gorące tematy

2022.07.15

Prywatni koncesjonariusze planują podwyżki opłat.
Najnowsze artykuły:
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.