
Porsche Taycan Turbo GT szybszy od 911 Turbo S
Nowy rekord okrążenia na słynnym brazylijskim torze Formuły 1.
Po ustanowieniu najlepszych czasów przejazdu na torze Nürburgring, na torach Shanghai International Circuit i WeatherTech Raceway Laguna Seca w Kalifornii, Taycan Turbo GT z pakietem Weissach pobił rekord okrążenia dla samochodów elektrycznych na torze Interlagos w São Paulo. Dodajmy, że jest to czwarty wyczyn elektrycznego auta sportowego Porsche, który powstał specjalnie z myślą o jeździe torowej.
Felipe Nasr, trzykrotny mistrz IMSA i trzykrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona, 5 lutego 2025 roku pokonał 4,3-kilometrowy tor Interlagos w ciągu 1:42,1 min. Nowy czas okrążenia nie tylko okazał się o prawie 8 sekund lepszy od rekordu Porsche Taycan Turbo S w 2022 roku (1:49,8 min), ale i pozwolił o niecałą sekundę pobić wcześniejszy rekord okrążenia dla samochodu produkcyjnego, ustanowiony przez 911 Turbo S (1:43,087 min). Tor w dzielnicy Interlagos brazylijskiej metropolii oferuje szereg wyzwań – zarówno za sprawą mieszanki szybkich i technicznych sekcji, jak również licznych zmian wysokości.
„Przyjazd na Interlagos i zajęcie miejsca za kierownicą Porsche Taycan Turbo GT zaraz po zwycięstwie w 24-godzinnym wyścigu na Daytonie było niesamowitym przeżyciem. Fakt, spodziewałem się mocnego przyspieszenia i momentu obrotowego, ale i tak ogólne osiągi tego samochodu zrobiły na mnie piorunujące wrażenie” – powiedział Felipe Nasr, kierowca fabryczny Porsche. „Podczas podjazdu przed Curva do Café, tuż przed główną prostą, użyłem trybu Attack i pod koniec dobiłem do 272 km/h. Na wyjściu z Curva do Sol osiągnąłem już ponad 200 km/h. To niesamowite, jak brutalnie ten samochód oddaje swoją moc i przyspiesza. Taycan Turbo GT bardzo precyzyjnie reaguje w wolnych zakrętach i pozostaje stabilny nawet przy mocnym hamowaniu. Balans, przyczepność – to prawdziwa maszyna o wysokich osiągach”.
Na brazylijski tor wyjechał Taycan Turbo GT z pakietem Weissach. To właśnie ta wersja wieńczy gamę sportowych, elektrycznych limuzyn Porsche. Przy tylnej osi zamontowano mocniejszy, efektywniejszy falownik z węglikiem krzemu jako materiałem półprzewodnikowym. Ich szczytowa - ograniczona czasowo - moc przekracza 1100 KM. Aktywowany przyciskiem tryb Attack na maksymalnie 10 sekund zapewnia wzrost mocy nawet o 120 kW. System został zoptymalizowany do użytku torowego i działa podobnie jak w bolidach 99X, którymi Porsche rywalizuje w Mistrzostwach Świata ABB FIA.
Dla osiągnięcia lepszego stosunku masy do mocy, wymontowano tylne siedzenia. Modyfikacje w konstrukcji auta pozwoliły obniżyć masę własną odmiany Turbo GT względem Turbo S o 75 kg./ns/
Foto: Porsche
Zobacz podobne artykuły:
Bugatti Bolide - Wyzwanie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.27
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.20
Aston Martin DB5 - kaskaderskie wyczyny na planie filmu o 007
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.12
Dacia Bigster z LPG - już jest
Wiadomości / News
2025.04.30
65 proc. pijących kierowców błędnie ocenia swoją trzeźwość
Bezpieczeństwo
2025.04.30
Jak poprawić proces wypalania się filtra DPF?
Warsztat / Porady
2025.04.30