Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Peugeot 106 – To już 30 lat
kalendarz 29/06 2021

Peugeot 106 – To już 30 lat

Ciekawostki / Peugeot

We wrześniu tego roku Peugeot 106 będzie obchodził 30-lecie debiutu rynkowego.

Tym samym 106 staje się youngtimerem z prawem do rejestracji jako samochód zabytkowy. Samochód był jednocześnie pierwszym modelem marki z serii „6”. Miał poszerzyć ofertę w segmencie B małych samochodów miejskich, który w tamtym czasie stanowił ponad jedną trzecią samochodów zarejestrowanych w Europie i 40 proc. samochodów zarejestrowanych we Francji.

Oficjalne wprowadzenie modelu 106 na rynek miało miejsce 12 września 1991 r. W ówczesnej prasie był prezentowany jako „tryskające uśmiechem, pełne uroku, sympatyczne auto. Ten wszechstronny samochód, o długości nadwozia 3,56 m, przeznaczony zarówno do jazdy po mieście, jak i w trasie, jest ikoną elegancji i stylu. Napęd na przednie koła i montowany poprzecznie silnik konstruktorzy zaczerpnęli z bogatego know-how i tradycji marki Peugeot.”

Do chwili wycofania ze sprzedaży w 2003 r. wyprodukowano niemal 2 800 000 egzemplarzy, początkowo w wersji trzydrzwiowej, a od 1992 r. również pięciodrzwiowej. Peugeot 106 był produkowany głównie w fabryce w Miluzie, ze wsparciem ze strony fabryk w Sochaux i Aulnay-sous-Bois w okresie największego popytu. 106 ma napęd na przednią oś i był wyposażony w 4-cylindrowe silniki benzynowe typu TU o poj. od 954 do 1587 cm3 oraz od 1360 do 1558 cm3 w wersji wysokoprężnej.

W ciągu 12 lat obecności na rynku, producent przygotował także około 20 serii specjalnych. Przypomnijmy, że 106 był dostępny w edycjach "Roland Garros" i "Zenith" z 1993 r, słynne 106 Kid z dżinsowymi siedzeniami z 1994 r, prezentowane przez Droopyego 106 Cartoon, od 1996 do 1999 r, elegancką edycję "Inès de la Fressange" z 1997 r, a także serię Enfant Terrible, która trafiła na rynek w 2000 r.

Powstały także sportowe wersje modelu: 106 Rallye w 1993 r, 106 XSI o mocy 95 KM w 1992 r., podwyższonej do 105 KM w roku 1995 oraz 106 S16 o mocy 120 KM w 1996 r., który był ostatnim rokiem obecności na rynku. Samochód ma też na swoim koncie ciekawą karierę sportową w ramach imprez Peugeot Sport i rajdów w Grupie N.

W 1997 r. odbyła się inauguracja wersji Peugeot 106 Maxi wzorowanej na wersji 306 Maxi. Od 1998 r. w pracach rozwojowych brał udział Lionel Montagne, który zasiadł za jego sterami. W 2000 r. samochód prowadzony przez Cedrica Roberta, uplasował się na 5 miejscu w finale Rajdowych Mistrzostw Francji.

Peugeot był prekursorem samochodów elektrycznych. Pierwszym modelem z takim napędem był VLV (lekki samochód miejski), zaprezentowany w 1941 r. Drugim zaś właśnie model 106, który do 2010 r. pozostawał światowym liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Wersja elektryczna, skierowana zarówno do klientów indywidualnych jak i flotowych, została sprzedana w liczbie niemal 3 550 egzemplarzy.

Peugeot to również kultowe i dowcipne kampanie reklamowe, z których najbardziej znana była oparta na haśle: „Ten pan jest gotów na wszystko, żeby tylko pożyczyć samochód od żony”.

Dla tych, którzy chcą lepiej poznać historię modelu 106, Muzeum Peugeot (Musée de l Aventure Peugeot) w Sochaux przygotowało poświęconą mu wystawę, która będzie czynna do końca 2021 r. Z okazji zbliżającej się rocznicy zostanie wystawionych osiem modeli: 106 Rallye (wersja włoska) z 1994 r., 106 XSI z 1992 r., 106 Signature z 1995 r., 106 S16 z 1997 r., 106 Enfant Terrible z 2002 r., 106 Electric z 1996 r., 106 Maxi z 1997 r. i prototyp 106 Cabriolet z 1992 r.

Ponadto zespół Muzeum Peugeot, we współpracy z Klubem 106 Team Rallye i Klubem 106 S16, zapraszają wszystkich posiadaczy modelu 106 do udziału w wielkim zlocie Peugeot 106, zaplanowanym na sobotę 11 września 2021 r. Więcej informacji na stronie www.museepeugeot.com. /oprac.ns/

Foto: Peugeot


Tagi:
Peugeot, Peugeot 106

Zobacz podobne artykuły:

Porsche Carrera GT - Z silnikiem ze świata wyścigów
kalendarz 03/11 2025

Porsche Carrera GT - Z silnikiem ze świata wyścigów

Wiadomości / Ciekawostki

2025.11.03

Ćwierć wieku temu Porsche zaprezentowało projekt auta, który wyznaczył nowe standardy.
Opel Kadett E - Mistrz aerodynamiki
kalendarz 26/10 2025

Opel Kadett E - Mistrz aerodynamiki

Wiadomości / Ciekawostki

2025.10.26

Kadett GSi był najbardziej aerodynamicznym autem na świecie.
Mobilna kawiarnia Skody
kalendarz 19/10 2025

Mobilna kawiarnia Skody

Wiadomości / Ciekawostki

2025.10.19

Modele Elroq i Enyaq przekształcono w mobilne kawiarnie – Škoda Coffee Cars.
Najnowsze artykuły:
Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection  – Silnik bez wad

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad

Testy / Testy

2025.11.08

Scala, czyli z łaciny - drabina, powstała na bazie modułowej płyty podłogowej MQB1. Tej samej na której zbudowano VW Polo i T-Rocka ale także Seaty: Aronę i Ibizę. Stylistycznie nawiązuje do konceptu Vison RS. Nie jest wprawd...
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Wiadomości / Moto sport

2025.11.06

Polak ukończył testy amerykańskiej serii w czołowej trójce debiutantów.