Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 Enjoy - Modny kierunek
Niektóre segmenty rynku kryzys omija. Dotyczy to tak popularnych od pewnego czasu SUV-ów i crossoverów. Dziś już każdy producent chce mieć w swojej ofercie przynajmniej jednego reprezentanta w tej klasie. Opel również nie zamierzał ustępować pola konkurencji i przygotował Mokkę.
UniwersalnySamochód powstał w oparciu o podzespoły Corsy. Pokrewieństwo to widać także w stylizacji. Mokka wygląda nieco jak „napompowana” Corsa. Jak zapewnia producent, mimo swoich 4,28 m długości, Mokka ma swobodnie pomieścić 5 osób. Pasażerom siedzącym z tyłu nie brakuje miejsca na nogi ale na pewno komfortowo będą podróżowały na kanapie tylko dwie osoby. Kierowca zajmuje wygodną pozycję. Fotele zostały dobrze wyprofilowane (w testowym aucie z regulowaną podpórką ud). Narzekać można natomiast na skokową regulację oparcia i na widoczność, którą ograniczają niestety dość szerokie słupki A i C, dlatego też podczas parkowania tyłem, pomocna może się okazać kamera cofania. Wnętrze wykonano z materiałów dobrej jakości. Wystrój deski rozdzielczej w typowym dla Opla stylu – z nieco przeładowaną centralną konsolą. Jednak dość szybko można zapanować nad całą materią. Pewne zdziwienie może natomiast budzić wyskalowanie prędkościomierza do 260 km/h.
Testowy samochód otrzymał bardzo bogate wyposażenie – m in. pakiet „zimowy” (1300 zł), obejmujący podgrzewane fotele i kierownicę, ponadto systemy: asystent pasa ruchu, alarm kolizji – działający niestety zbyt czule. Zadbano o przydatne schowki i uchwyty. Bagażnik Opla standardowo oferuje 356 litrów i jest niestety mniejszy niż w Mitsubishi ASX (393 l.), Nissanie Qashqai (410 l.), czy Skodzie Yeti (405 l.). Po złożeniu tylnych siedzeń jego pojemność wzrasta do 1372 l.
Jeden z trzechNabywcy Mokki mają do wyboru dwa silniki benzynowe - wolnossący 1.6 o mocy 115 KM i turbodoładowany 1.4 (140 KM). Trzecią propozycją jest jednostka wysokoprężna 1.7 CTDI (130 KM). Nasz testowy samochód napędzany był 140-konnym silnikiem, który lubi wysokie obroty i zapewnia przyzwoite osiągi. Napęd przekazywany jest na obie osie za pośrednictwem precyzyjnie pracującej 6-biegowej przekładni manualnej. Tylna oś dołączana jest automatycznie, przy czym stosunek rozkładu momentu obrotowego pomiędzy osią przednią a tylną może przechodzić ze 100-0 do 50-50. Podczas testu w warunkach miejskich Mokka zużywała 7,3-8,2 l/100 km, w trasie 5,3 l/100 km. Warto jednak pamiętać, że samochód z napędem 4x4 jest cięższy o 65 kg.
Układ jezdny Opla zachęca do dynamicznej jazdy, zapewniając przy tym pewne prowadzenie - również podczas szybciej pokonywanych zakrętów. Jednak Mokka niezbyt przepada za nierównościami drogi.
Do miasta i nie tylkoNa pewno nieszablonowym pomysłem było nadanie nazwy „Mokka”, która kojarzy się z aromatycznym i dostarczającym energii napojem. Z rywalami – Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX, czy Skoda Yeti – przegrywa nieco w walce na centymetry. Większy prześwit i napęd 4x4 nie pozwala na jazdę terenową, raczej na bezpieczne opuszczenie asfaltu i wjeżdżanie na krawężniki. Mokka wytwarzana jest w koreańskich zakładach GM, gdzie powstaje także bliźniaczy model - Chevrolet Trax. Ceny auta w Polsce zaczynają od 67 900 zł. Dla porównania za najtańszą wersję Yeti trzeba zapłacić 64 950 zł (1.2 105 KM), Mitsubishi ASX – 68 990 zł (1.6 117 KM).
Norbert Szwarc Foto: autorWyposażenie standardowe (Essentia) - elektryczne szyby z przodu, centralny zamek, elektrycznie regulowane lusterka, tempomat, radioodtwarzacz CD400, ESP, napinacze pasów bezpieczeństwa, airbagi czołowe, boczne, kurtynowe, wspomaganie hamowania awaryjnego, ABS, ESP.
Zalety auta: - atrakcyjna stylizacja - wysoka jakość wykończenia - przyzwoite zużycie paliwa - układ jezdny i hamulcowy Wady: - przeciętna ilość miejsca - ograniczona widoczność z miejsca kierowcy Podstawowe parametry techniczne Opla Mokki 1.4 Turbo Ecotec 4x4 Enjoy: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4278/1777/1658 mm Silnik: benzynowy, turbodoładowany Pojemność: 1364 ccm Moc maksymalna: 140 KM przy 4900 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 1850 obr/min Osiągi (0-100 km/h): 9,8 sek Prędkość maksymalna: 186 km/h Zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) – 8,3/ 5,1/ 6,4 l/100 km Pojemność bagażnika: 356 – 1372 l Pojemność zbiornika paliwa: 54 l Cena modelu podstawowego: 67 900 zł (wersja 1.6 115 KM Essentia) Cena auta testowego: 88 500 zł [gallery ids="44446,44445,44444,44443,44442,44437,44438,44439,44440,44441,44436,44435,44434,44432,44431,44426,44427,44428,44429,44430"]Zobacz podobne artykuły:
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29
Volkswagen Amarok Style V6 3.0 TDI 240 KM 4MOTION – Solidny pracownik
Testy / Testy
2024.10.27
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12