Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 Enjoy - Modny kierunek
kalendarz 07/01 2014

Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 Enjoy - Modny kierunek

Testy / Opel

Nazwa tego modelu wzbudza spore zainteresowanie. Ale czy ta mieszanka smaków rzeczywiście jest tak smakowita?

Niektóre segmenty rynku kryzys omija. Dotyczy to tak popularnych od pewnego czasu SUV-ów i crossoverów. Dziś już każdy producent chce mieć w swojej ofercie przynajmniej jednego reprezentanta w tej klasie. Opel również nie zamierzał ustępować pola konkurencji i przygotował  Mokkę.

Uniwersalny

Samochód powstał w oparciu o podzespoły Corsy. Pokrewieństwo to widać także w stylizacji. Mokka wygląda nieco jak „napompowana” Corsa. Jak zapewnia producent, mimo swoich 4,28 m długości, Mokka ma swobodnie pomieścić 5 osób. Pasażerom siedzącym z tyłu nie brakuje miejsca na nogi ale na pewno komfortowo będą podróżowały na kanapie tylko dwie osoby. Kierowca zajmuje wygodną pozycję. Fotele zostały dobrze wyprofilowane (w testowym aucie  z regulowaną podpórką ud). Narzekać można  natomiast na skokową regulację oparcia i na widoczność, którą ograniczają niestety dość szerokie słupki A i C, dlatego też podczas parkowania tyłem, pomocna może się okazać kamera cofania.  Wnętrze wykonano z materiałów dobrej jakości. Wystrój deski rozdzielczej w typowym dla Opla stylu – z nieco przeładowaną centralną konsolą. Jednak dość szybko można  zapanować nad całą materią. Pewne zdziwienie może natomiast budzić wyskalowanie prędkościomierza do 260 km/h.

Testowy samochód otrzymał bardzo bogate wyposażenie – m in. pakiet „zimowy” (1300 zł), obejmujący podgrzewane fotele i kierownicę, ponadto systemy:  asystent pasa ruchu, alarm kolizji – działający niestety zbyt czule. Zadbano o przydatne schowki i uchwyty. Bagażnik Opla standardowo oferuje 356 litrów i jest niestety mniejszy niż w Mitsubishi ASX (393 l.), Nissanie Qashqai (410 l.), czy Skodzie Yeti (405 l.). Po złożeniu tylnych siedzeń jego pojemność wzrasta do 1372 l.

Jeden z trzech

Nabywcy Mokki mają do wyboru dwa silniki benzynowe - wolnossący 1.6 o mocy 115 KM i turbodoładowany 1.4 (140 KM). Trzecią propozycją jest jednostka wysokoprężna  1.7 CTDI (130 KM). Nasz testowy samochód napędzany był 140-konnym silnikiem, który lubi wysokie obroty i zapewnia przyzwoite osiągi. Napęd przekazywany jest na obie osie za pośrednictwem precyzyjnie pracującej 6-biegowej przekładni manualnej. Tylna oś dołączana jest automatycznie, przy czym stosunek rozkładu momentu obrotowego pomiędzy osią przednią a tylną może przechodzić ze 100-0 do 50-50.  Podczas testu w warunkach miejskich Mokka zużywała 7,3-8,2 l/100 km, w trasie 5,3 l/100 km. Warto jednak pamiętać, że samochód z napędem 4x4 jest cięższy o 65 kg.

Układ jezdny Opla zachęca do dynamicznej jazdy, zapewniając przy tym pewne prowadzenie  -  również podczas szybciej pokonywanych zakrętów. Jednak Mokka niezbyt przepada za nierównościami drogi.

Do miasta i nie tylko

Na pewno nieszablonowym pomysłem było nadanie nazwy „Mokka”, która kojarzy się z aromatycznym i dostarczającym energii napojem. Z rywalami – Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX, czy Skoda Yeti – przegrywa nieco w walce na centymetry. Większy prześwit i napęd 4x4 nie pozwala na jazdę terenową, raczej na bezpieczne opuszczenie asfaltu i wjeżdżanie na krawężniki. Mokka wytwarzana jest w koreańskich zakładach GM, gdzie powstaje także bliźniaczy model - Chevrolet Trax. Ceny auta w Polsce zaczynają od 67 900 zł. Dla porównania za najtańszą wersję Yeti trzeba zapłacić 64 950 zł (1.2 105 KM), Mitsubishi ASX – 68 990 zł (1.6 117 KM).

Norbert Szwarc Foto: autor

Wyposażenie standardowe (Essentia) - elektryczne szyby z przodu, centralny zamek, elektrycznie regulowane lusterka, tempomat, radioodtwarzacz CD400, ESP, napinacze pasów bezpieczeństwa, airbagi czołowe, boczne, kurtynowe, wspomaganie hamowania awaryjnego, ABS, ESP.

Zalety auta: - atrakcyjna stylizacja - wysoka jakość wykończenia - przyzwoite zużycie paliwa - układ jezdny i hamulcowy Wady: - przeciętna ilość miejsca - ograniczona widoczność z miejsca kierowcy Podstawowe parametry techniczne Opla Mokki 1.4 Turbo Ecotec 4x4 Enjoy: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4278/1777/1658 mm Silnik: benzynowy, turbodoładowany Pojemność: 1364 ccm Moc maksymalna: 140 KM przy 4900 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 1850 obr/min Osiągi (0-100 km/h): 9,8 sek Prędkość maksymalna: 186 km/h Zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) – 8,3/ 5,1/ 6,4   l/100 km Pojemność bagażnika: 356 – 1372 l Pojemność zbiornika paliwa: 54 l Cena modelu podstawowego: 67 900 zł (wersja 1.6 115 KM Essentia) Cena auta testowego: 88 500 zł [gallery ids="44446,44445,44444,44443,44442,44437,44438,44439,44440,44441,44436,44435,44434,44432,44431,44426,44427,44428,44429,44430"]

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Nowości w gamie Opla
kalendarz 20/03 2024

Nowości w gamie Opla

Wiadomości / News

2024.03.20

Ponownie pojawi się Frontera i Grandland w nowej odsłonie.
 Powrót Opla Frontera
kalendarz 24/01 2024

Powrót Opla Frontera

Wiadomości / News

2024.01.24

W tym roku w gamie Opla znów pojawi się model Frontera.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.