Opel Astra – To już 30 lat
W 1991 r. Astra zastąpiła Kadetta. Dotychczas powstało pięć generacji modelu w liczbie prawie 15 mln egzemplarzy.
Kiedy debiutował Opel Astra w 1991 r., na świecie zachodziły wielkie przemiany. Nowy model Opla przejął nazwę Astra od siostrzanej brytyjskiej marki Vauxhall, oferując przy tym wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, jak np. napinacze pasów bezpieczeństwa. Samochód otrzymał wewnętrzne oznaczenie jako Opel Astra F. Skokiem w nowoczesność było również zastosowanie znacznej ilości materiałów nadających się do recyklingu. Samochód szybko stał się popularny. W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 mln egzemplarzy Astry F, co czyni z niej najlepiej sprzedający się model w dotychczasowej historii Opla.
Sukces Astry F oznaczał, że jego powtórzenie nie będzie łatwe. Dlatego też przy następnej generacji projektanci Opla poszukiwali niestandardowych inspiracji. Jedną z nich był kinowy przebój „Park Jurajski”. Chodzi o wykorzystanie projektowania wspomaganego komputerowo (CAD) i służącego do tego programu ALIAS, który opracowano pierwotnie na potrzeby filmowych efektów specjalnych uzyskiwanych techniką animacji komputerowej. Oprogramowanie umożliwiło pracę nad nowym modelem (Astra G) w wirtualnym, trójwymiarowym środowisku.
Astra H została przebojem sprzedaży w 2003 r. Podczas premiery modelu trzeciej generacji na targach we Frankfurcie, niemiecki magazyn „auto motor und sport” zapytał czytelników o to, który z samochodów kompaktowych prezentowanych na targach podobał im się najbardziej. Wygrał nowy Opel, zdobywając aż 52 proc. głosów.
W czwartej generacji Opel zrezygnował z litery „I”, aby uniknąć pomyłki z rzymską jedynką. Zatem w 2009 r. Astra J przejęła zaawansowane technologie z udanego modelu klasy średniej Opla Insignii, by udostępnić je również w klasie kompaktowej. Reflektory AFL+ w Astrze doświetlały zakręty, a przednia kamera Opel Eye nie tylko rozpoznawała znaki drogowe, ale także niekontrolowane opuszczanie pasa ruchu.
Astra K wyróżniała się nowoczesną technologią oświetlenia. „Europejski Samochód Roku 2016” był pierwszym modelem w segmencie kompaktowym wyposażonym w matrycowe reflektory Intelli-Lux LED (dotychczas dostępne w autach luksusowych lub z wyższych klas). Ponadto w nowej Astrze fotele mogły być nawet wyposażone w funkcje wentylacji i masażu, podobnie jak w najnowszej Astrze.
Nowy model debiutujący w 2021 r. to już szósta generacja Astry. Po raz pierwszy model ten będzie dostępny z napędem elektrycznym, jako hybryda plug-in. Ponadto nowe wzornictwo i cyfrowy kokpit./oprac. ns/
Foto: Opel
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16