Niezwykłe Porsche 356 Waltera Röhrla z silnikiem 930 Turbo
Rajdowa legenda - Walter Röhrl może być dumny ze swojego ostatniego zakupu - Porsche 356.
Wspaniale wykonane Porsche 356 „3000 RR” – nawiązuje swoim oznaczeniem do pojemności skokowej silnika i inicjałów nowego właściciela - ma również dość niezwykłą historię.
Samochód należał do Austriaka Viktora Grahsera, mechanika lotniczego i jednego z członków założycieli australijskiego klubu Porsche 356 Register, który po 31 latach wrócił do ojczyzny z trzema egzemplarzami modelu 356.
Grahser trzymał swoje Porsche 356/930 w kontenerze wraz z innym zmodyfikowanym 356 aż do nieoczekiwanej śmierci. Samochód był pierwotnie roadsterem z 1959 r. 356 B i posiadał 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik z modelu 930 Turbo z 1977 r.
Grahser często otwierał drzwi kontenera, aby znaleźć się w pobliżu swojego ulubionego auta. Wiedział, że jego samochód wymaga pracy ażeby przywrócić mu dawną świetność. Niestety nigdy nie miał czasu, aby to zrobić.
W 2008 r. w wieku 68 lat Grahser zmarł. Po śmierci samochody zostały sprzedane wraz z całym jego majątkiem. Po kilku latach jego trzy Porsche 356 zostały kupione przez Rafaela Dieza, prowadzącego firmę Diez Classic. Diez natychmiast rozpoczął prace nad przywróceniem świetności autom. Osobno zajął się turbodoładowanym 356/930. Samochód wyposażono w szersze błotniki, przód zaś posiadał charakterystyczną listwę, która przypominała model 911 S. Diez zakończył pracę nad Porsche Grahsera, zmieniając go na model lewostronny. Odrestaurowanie wymagało wiele prac, w tym m in. pomalowania auta na kolor Slate Grey, kontrastujący z czerwonym wnętrzem.
W kolejnym rozdziale tej historii pojawia się rajdowa legenda - Walter Röhrl, jednocześnie pasjonat Porsche i współpracownik marki. Kiedy Diez poprosił Röhrla o jazdę testową 356 napędzanym silnikiem 930 Turbo, słynny rajdowiec był początkowo sceptyczny. „Bardzo ostrożnie podszedłem do tego przekształconego roadstera 356 B z jego częściami turbo; wyglądało na to, że zbyt wiele zostało zmienione. Byłem więc tym bardziej zdumiony, jak idealnie było wyważone od samego początku pierwszej jazdy próbnej”- powiedział Röhrl.
„Niska listwa z przodu, ciężki silnik z tyłu, 260 KM - jeździ płynnie i precyzyjnie i daje dużo frajdy”, dodał dwukrotny mistrz rajdowy świata. Osłona silnika noszącego teraz oznaczenie 356 „3000 RR” z dumą prezentuje cztery zwycięskie medale Röhrla z Rajdu Monte Carlo. Walter Röhrl postanowił kupić ten samochód a jego nazwa - 3000 RR, to po prostu Röhrl Roadster.
Niestety, Viktor Grahser nigdy nie zobaczył swojego „Super Porsche” w pełnej krasie, ale jego historia nie zostanie zapomniana dzięki Walterowi Röhrlowi./ns/
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22