Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Naprawa samochodu droższa nawet o 42 proc.
kalendarz 18/10 2021

Naprawa samochodu droższa nawet o 42 proc.

Gorące tematy

Fiat, Opel i Toyota liderami podwyżek.

W ciągu zaledwie dwóch lat średni koszt naprawy samochodu wzrósł o 22 proc., a w przypadku wybranych marek podwyżki sięgnęły ponad 40 proc. Jeśli w kolejnych latach ceny towarów i usług będą rosnąć w podobnym tempie, obciążenie portfela kierowców znacznie się pogłębi.  

Od kilkunastu miesięcy Polska zajmuje niechlubne czołowe miejsce na liście państw Unii Europejskiej z najwyższą inflacją. Dynamiczne podwyżki cen towarów i usług odczuwamy już prawie w każdym obszarze naszego życia, także w przypadku użytkowania samochodu. Jedynie rynek ubezpieczeniowy wydaje się być niewzruszony -  średnie ceny OC pozostają nadal stabilne.

Eksperci internetowej porównywarki rankomat.pl wraz ze specjalistami serwisu dobrymechanik.pl przeanalizowali, kto od 2019 r. płacił najwięcej za naprawę samochodu i czy miało to przełożenie na średnią składkę OC oraz wartość likwidowanej szkody.

W 2019 r. za naprawę samochodu polscy kierowcy płacili średnio 505 zł – wynika z danych serwisu dobrymechanik.pl. W pierwszym półroczu 2021 r. średni koszt jednej wizyty w warsztacie wynosił już jednak 614 zł.

Od ubiegłego roku największe podwyżki dotyczyły prostych usług sezonowych (+ 9,9 proc.), np. serwisu klimatyzacji, czy wymiany opon. Typowe naprawy wynikające z eksploatacji samochodu drożały znacznie wolniej (+1,3 proc.), a na niestandardowe koszty napraw właściciele pojazdów wydawali o 4 proc. więcej niż pod koniec 2020 r.

Jeśli w przyszłości średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym będzie tak dynamiczny, to z roku na rok zacznie obciążać budżet domowy kierowców coraz mocniej. Z danych GUS wynika, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie wzrosło w latach 2019 - 2020 o 5 proc. (z 4918,17 zł do 5167,47 zł). W tym samym czasie średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym podwyższył się o 18,4 proc.

W bieżącym roku (od stycznia do września 2021 r.) statystyczny kierowca wydawał najwięcej na naprawę samochodu marki Audi - średnio 741 zł. Najmniej kosztowała go natomiast usterka Toyoty (543 zł). Różnica między najdroższą a najtańszą w naprawie marką wyniosła aż 36 proc.

W porównaniu do 2020 r. największe wzrosty średniej wartości naprawy samochodu w ramach jednej wizyty umówionej przez dobrymechanik.pl dotyczyły marki Opel i wyniosły 23,9 proc.. Dla pozostałych badanych marek podwyżki osiągnęły poziom od 1,1 proc. (Skoda) do 12,9 proc. (Toyota). Tylko jedna zamieszczona w rankingu marka odnotowała w tym czasie spadek ceny: VW (-11,7 proc.).

Średni koszt naprawy samochodu w ciągu ostatnich dwóch lat był znacznie wyższy. Dla Fiata, Opla i Toyoty podwyżki cen osiągnęły poziom od 38,2 proc. do 41,6 proc.

W obliczu galopujących wzrostów cen towarów i usług rynek ubezpieczeniowy wydaje się być niewzruszony. Co ciekawe, ceny obowiązkowego ubezpieczenia samochodu wciąż spadają. Taki stan utrzymuje się już od kilku lat. Od 2019 r. do 2021 r. średnia składka OC obniżyła się o 6,7 proc.  Tymczasem w odwrotnym kierunku zmierzała wartość średniej szkody - wzrosła ona o 6,4 proc.

Z danych rankomat.pl (wyliczonych na podstawie kalkulacji użytkowników) również wynika, że średnia składka OC systematycznie spada. W III kwartale 2021 r. obniżka ceny obowiązkowego ubezpieczenia była największa i wyniosła 10,9 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.

Stawki OC obniżyły się także w przypadku wybranych marek samochodów. Największe dotyczyły BMW (-14,4 proc.), a najmniejsze Renault (-9,4 proc.).

Eksperci obserwujący rynek ubezpieczeń coraz częściej przypominają sytuację sprzed kilku lat, kiedy to ceny OC zaczęły gwałtownie rosnąć (2016 r.). Winę za to ponosiła m.in. wojna cenowa i osłabienie sytuacji finansowej większości towarzystw. Niestety, w przyszłości taki scenariusz może się powtórzyć.

Od kilku lat obserwujemy systematyczne obniżki cen polis komunikacyjnych. Od III kwartału 2017 r. do III kwartału 2021 r. średnia składka obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu spadła już o ok. 26 proc. Choć na chwilę obecną ubezpieczyciele mogą pochwalić się dobrą kondycją finansową, to przy spadku, a nawet zatrzymaniu wartości średniej składki OC i równoczesnym wzroście wartości średniej szkody likwidowanej z polisy OC może się to zmienić. Wówczas konieczne może okazać się podwyższenie stawki OC – komentuje Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Kluczowe dla cen OC może być także planowane przez rząd powiązanie ich wysokości z wykroczeniami popełnianymi przez kierowców. Jednak w tym przypadku bezpieczni i bezszkodowi kierowcy nie powinni obawiać się podwyżek. Jeśli na ich „koncie” potencjalny ubezpieczyciel nie znajdzie informacji o poważnych wykroczeniach, tak jak dotychczas może być skłonny do znacznego obniżenia ceny polisy.

źródło: Rankomat


Tagi:
naprawa samochodu, ceny napraw samochodu, Fiat, Opel, Toyota, OC

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
kalendarz 08/04 2024

W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.08

Przez to wzrosły także średnie ceny.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.