
Mercedes Citan 113 Tourer – Skąd my go znamy?
Mercedes Citan to niemal bliźniak Renault Kangoo, a odmiana osobowa Tourer może być praktycznym rozwiązaniem dla wielu osób.
Auto powstało na bazie francuskiego modelu. Technicznie jest spokrewniony z francuskim bratem. W porównaniu do poprzednika różni się nieco od niego wyglądem oraz otrzymał trochę inne wnętrze.
Wysoka pólka jak na tą klasę aut
Bez dwóch zdań jest ono wygodne. Obsługa przycisków i pokręteł jest wygodna i łatwo jest odgadnąć gdzie co jest. Obsługa multimediów również nie stanowi problemu. Jedynie czego mi brakowało to bezprzewodowego CarPlaya. Przydaje się to w sytuacji, gdy np. zechcemy połączyć telefon. Bluetooth działa natomiast poprawnie, natomiast nawigacja któą oferuje producent jest przeciętna. Pewnie wiele osób korzystałoby w tym zakresie z telefonu na akcesoryjnym uchwycie.
Gdyby spojrzeć na Citan Tourera to pojazd pochodzi z gamy aut użytkowych. Auto wyglądem przypomina furgon. Jedynie co to dołożono w nim tylną kanapę. Posiada ona proporcje dzielenia 1/3-2/3. Z przodu mamy do dyspozycji wygodne fotele,a na fotelu pasażera istnieje możliwość wykorzystania isofix. W zaczepy te wyposażone zostały dwa skrajne miejsca na tylnej kanapie. W środku ich nie ma.
Pozycja za kierownicą jest optymalna. Siedzisko posiada regulację i umożliwia ona także zajęcie bardzo nisko pozycji. Z tyłu również jest wygodnie i sporo miejsca. Zaskakują na plus dwa gniazdka USB oraz dodatkowe 12V. W przodu otrzymijemy za to USB-C. Pasażerowie z tyłu otrzymali także nawiewy wentylacji oraz schowek. Ergonomia stoi na wysokim poziomie. Wszystkie przyciski są w zasięgu wzroku, a centralny wyświetlacz nie stanowi problemu w obsłudze.
Pojemny
Dużą zaletą tego typu aut jest prestrzeń bagażowa wynosząca 520 litrów. PO złożeniu tylnej kanapy uzyskamy aż 2390 litrów. Zaletą bagażnika jest to, że jest wielki oraz foremny. Dodatkowo przestrzeń bagażowa wyposażona została w oświetlenia, haczyki na zakupy.
Skąd my go znamy?
Silnik, który trafił pod maskę Mercedesa (benzynowy 1,33) jest produkcji Nissana i wykorzystywany jest także w Renault. Jednostka ta cieszy się dobrą opinią na rynku ze względu na niewielkie zapotrzebowanie na paliwo oraz kulturę pracy. Czy jednak poradziła sobie z wielką bryłą Citana zapewniając mu niewielkie zużycie paliwa?
Osobiście jestem zwolennikiem jednostek wysokoprężnym w tego typu autach. Moc silnika wynosi 131 KM, zaś maksymalny moment obrotowy 240 Nm. Auto nie grzeszy dynamiką. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu 13 s. Umówmy się jednak, że są to parametry w zupełności wystarczające w tego typu pojazdach.
Najważniejszą kwestią wydaje się być przy tego typu autach zużycie paliwa. To okazuje się wysokie. Bardzo ciężko jest zejść poniżej 6 litrów. W warunkach miejskich zużycie paliwa wynosi w granicach 9 litrów. Diesel zdecydowanie miałby tutaj czym się pochwalić. Osobiście wybrałbym tą opcję dla napędu Citana. Za to elastyczność jednostki napędowej jest bardzo dobra. Auto wykazuje swoją ochoczośc już w dolnej partii obrotów (od 1300 obr./min).
Jak się prowadzi?
Auto prowadzi się poprawnie. Podczas pokonywania zakrętów dość mocno przechyla się. Ale generalnie ciężko mieć jakikolwiek uwagi, choć osobiście preferowałbym bardziej sztywniejsze i bardziej sprężyste zawieszenie. Gdyby podczas podróżowania pojawił się jakiś np. boczny wiatr, możemy liczyć na systemy bezpieczeństwa, takie jak chociażby system odpowiadający za utrzymanie auta na pasie ruchu. Wyciszenie kabiny mogłoby być lepsze.
Ceny Mercedesa Tourera startują od 121 551 zł brutto. Doposażony przekroczy wartość ponad 150 000 zł. Jaki jest Citan? To na pewno dobre auto. Starannie wykonane i wygodne. Jdnostka benzynowa nie jest za bardzo oszczędna, dlatego preferujemy zdecydowanie rozwiązanie z dieslem.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- przestronność
- bagażnik
- jakość wykonania
- ergonomia
- pozycja za kierownicą
Wady auta:
- silnik benzynowy nie jest zbyt oszczędny
- mogłoby być lepsze wyciszenie wnętrza
- za miękkie zawieszenie
- cena
Podstawowe parametry techniczne Mercedes Citan 113 Tourer:
Wymiary (dł./szer/wys): 4498/1811/1852 mm
Pojemność silnika: 1332 cm3
Maksymalna moc: 131 KM przy 5000 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 1600 obr./min
Przyspieszanie 0-100 km/h: 13 s
Prędkość maksymalna: 183 km/h
Średni zużycie paliwa: 6,9 l
Pojemność bagażnika: 517/2390 l
Pojemność zbiornika paliwa: 54 l
Cena: od 121 551 zł
Zobacz podobne artykuły:
Honda Civic 2.0 184 KM i-MMD e-HEV Advance – Potrafi zauroczyć...
Testy / Testy
2023.05.28
Volkswagen Tiguan Allspace R-Line 2.0 TSI 245 KM 4Motion – Czy warto?
Testy / Testy
2023.05.26
Mercedes Klasa E – zwiastun
Wiadomości / News
2023.04.07
Mustang Super Cobra Jet 1800 – gotów do bicia rekordów
Wiadomości / Ciekawostki
2023.05.29
Honda Civic 2.0 184 KM i-MMD e-HEV Advance – Potrafi zauroczyć...
Testy / Testy
2023.05.28
Kajetanowicz rusza na Rajd Sardynii
Wiadomości / Moto sport
2023.05.27