Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mazda CX-3 1.5 105 KM SkyPassion - Nasza droga Mazda…
kalendarz 09/12 2016

Mazda CX-3 1.5 105 KM SkyPassion - Nasza droga Mazda…

Testy / Mazda

Każdy szanujący się producent musi, absolutnie musi mieć w ofercie miejskiego SUV-a albo przynajmniej Crossovera w każdym segmencie.

Do 2015 roku w Mazdzie na stanowisku mały, miejski crossover był wakat. Aż wreszcie inżynierowie i designerzy z Hiroszimy zasiedli do komputerów I na bazie miejskiej Mazdy 2 zbudowali crossovera umownie klasyfikowanego jako do segmentu B. Tak tak, wbrew nazwie CX-3 nie powstało na płycie podłogowej “trójki”. Miejski crossover Mazdy zbudowano na płycie mniejszego modelu czyli… Mazdy 2. Paradoks polega na ty, że jeżdżąc tym autem wcale nie mamy takiego wrażenia.

To, co widać CX-3 nie ma protoplasty, trudno ja więc porównać do poprzednika. Jeżeli już, to raczej do konkurencji. A ta jest baaaaardzo mocna. Że wspomnę tylko Nissana Juke, Renault Captura czy Peugeot 2008. I z tymi autami właśnie CX-3 musi się zmierzyć w walce o serca (i portfele) klientów. Czy ma szanse na sukces? Oj ma i to bardzo duże. Miejska Mazda jest po prostu ładna. Przód, to pomniejszona Mazda 6. Tył, dzięki ostro pochylonej szybie i lekko zadartemu kuprowi sprawia wrażenie nie Crossovera a większego hatchbacka. Linia boczna z kolei bardzo upodabnia auto do starszego brata, Mazdy CX-5. Ogólnie rzecz ujmując, w wyglądzie „ceixtrójki” absolutnie nie mamy się do czego przyczepić. Styl KODO, w myśl którego mazda buduje swoje auta sprawdza się nie tylko na Dalekim Wschodzie ale i dużo bardziej wymagającej Europie…

Interior “nadąża” za stylistyką exterioru. Jest elegancko, ergonomiczne i z polotem. Kokpit sprawia bardzo dobre wrażenie. Zarówno to, co przed oczyma kierowcy jak i panel środkowy zwieńczony ekranem multimedialnym robią doskonałe wrażenie. Swoista ciekawostką jest to, że sferę multimedialna możemy uruchomić albo dotykowo na ekranie, albo pokrętłem umieszczonym pomiędzy fotelami. To bardzo mądre posuniecie, nie każdy bowiem lubi „macanki” po ekranie. Nie jest to ani wygodne ani bezpieczne.

Słowa pochwały za świetnie leżącą w dłoniach kierownicę. Wieniec jest idealnie dobrany a zegary nad kierownica leża na idealnie dobranej wysokości. Nie mamy też zastrzeżeń ani do pozycji za kierownicą ani komfortu podróżowania. CX-3, pomimo tego że powstała na płycie Mazdy 2 jest od niej sporo większa. Zapewnia jazdę w niezłych warunkach dla 4 a w znośnych, dla 5 osób. Do auta zapakujemy też sporo bagażu. W konfiguracji 5 osobowej – 350 litrów a po złożeniu tylnej kanapy – 1260. Jak ma się wiec mazda CX-3 w stosunku do konkurencji? No cóż, zarówno komfort podróżowania jak i wyposażenie stawia ja w czołówce. Podobnie, jak właściwości trakcyjne. Jest wszak jedno ale. Ale, „o tym, potem…”

Wytwórnia mocy Do napędu auta producent przewidział 3 różne silniki. Dwa z nich to jednostki benzynowe o pojemności 2 litrów a trzeci to 1,5 litrowy diesel. Wszystkie, powstały w technologii SkyActive. Ów SkyActive to perfekcyjna odpowiedź Mazdy na modny w Europie downsizing. Inżynierowie z Hiroszimy doszli do wniosku, że wyciskanie 200 koni z silnika od kosiarki nie jest najlepszym wyjściem Dlatego postanowi zrobić to inaczej. I chwała im za to. Cóż oznacza wspomniany SkyActive? Przede wszystkim kuracje odchudzającą motoru. Lżejsze tłoki, korbowód, blok i głowica to nie tylko mniejsza masa auta ale i mniejsze tarcie. To z kolei wyższy moment obrotowy i moc. W przypadku silników benzynowych, SkyActive to także wyższy stopień sprężania a w przypadku diesli, inne świece żarowe i zawory wylotowe. Efekt? Rewelacyjny. Półtoralitrowy diesel, jaki otrzymaliśmy do testów osiąga 105 KM przy 4000 obrotów a maksymalne 270 Nm. Od 1500 do 2500 obrotów. I jadąc CX-3 czujemy elastyczność jednostki. Ważącym 1235 kg auto z niewielki w sumie motorem potrzebuje niewiele ponad 10 sekund do osiągnięcia 100 km/h. W sumie, auto udaje się rozpędzić do 175 km/h. Spalanie w CX-3 układa się w dolnej strefie stanów niskich i wynosi średnio około 5,4 litra. W trasie auto zasysało mi około 5 litrów a w mieście, niewiele ponad 6. To nieco więcej niż podaje producent, ale w granicach tolerancji. W sumie, nie ma więc na co narzekać.

Jak to jeździ Auto jeździ naprawdę fajnie. Niewielki silnik daje auto sporego „kopa”. Zawieszenie, czyli McPherson z przodu i belka skrętna z tyłu dają radę. Do uszu kierowcy nie dochodzą odgłosy pracy zawieszenia. Kabinę wygłuszono też na tyle nieźle, że silnik, choć go słychać, nie jest utrapieniem w dalekiej podróży. Lekką podsterowność czuć tylko w ostrzejszych łukach po nagłym dodaniu gazu. Ale, samochodowa elektronika radzi sobie z nią całkiem sprawnie. Auto wyposażono w skrzynie manualna przenosząca napęd na obie osie. I jest to doskonałe rozwiązanie na śliskiej nawierzchni. Oczywiście, przestrzegam przed jazdą w teren. CX-3 to miejski crossover i jedyny teren, jaki jest dla niego odpowiedni to… teren miejski. Nie kopny piach a wysokie krawężniki i nie las a zatłoczony parking.

Jedyne, do czego można się w przypadku tego auta przyczepić to…cena. Tak CX3 tania nie jest. Kiedy podstawowy model CX-a kosztuje około 68 tys., Nissan Juke czy Renault Captur są bez mała 10 tys. złotych tańsze. To dużo. Obawiam się nawet że… dużo za dużo. Oczywiście, fan Mazdy przełknie ten „drobiazg”. Ale, lekko zaporowa cena nie pozwala na zdobycie szerszej rzeszy zadowolonych klientów. I niewiele pomoże tu dość wysoka wartość rezydualna auta. Bo w salonie, przy kasie, licz się tu i teraz… Paweł Pusz Zalety auta: – ciekawy wygląd – przestronne i praktyczne wnętrze – bogate wyposażenie – jakość montażu i materiały wykończeniowe – dynamiczny i oszczędny silnik w technologii SkyActive i bez downsizingu Wada auta: – dramatycznie wysoka cena Podstawowe parametry techniczne Mazdy CX-3 1.5 105 KM 6 MT SkyPassion : Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4275/1765/1535/2570 Silnik: diesel Pojemność: 1499 cm3 Moc maksymalna: 105 KM przy 4000 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm. przy 1600-2500 obr./min Napęd: 4X4 Skrzynia: manualna 6 biegowa Osiągi (0-100 km/h): 10,5 s Prędkość maksymalna: 175 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 4,9/4,6/4,7 l Pojemność bagażnika: 350/1260 l Ceny: od 68.4 do 104,5 tys. zł bez opcji dodatkowych Cena wersji testowej: 99,4 tys. zł [gallery ids="59404,59405,59406,59403,59407,59409,59410,59411,59412,59413,59414,59415,59416,59417,59418,59419,59420,59421,59422,59423,59424,59425,59426,59427,59428,59429,59430,59431,59432,59433,59434,59435,59436,59437,59438"]


Tagi:
Mazda, Mazda CX-3, Mazda CX-3 1.5, Mazda CX-3 1.5 test

Zobacz podobne artykuły:

Mazda MX-30 R-EV w polskich salonach
kalendarz 09/03 2024

Mazda MX-30 R-EV w polskich salonach

Wiadomości / News

2024.03.09

Dealerzy zapraszają na jazdy testowe Mazdą z silnikiem Wankla.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Najnowsze artykuły:
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Bezpieczeństwo

2024.03.27

Ponad 8,5 tys. zatrzymanych w ferie.
Kolejny Memoriał w Wieliczce

Kolejny Memoriał w Wieliczce

Wiadomości / Moto sport

2024.03.27

8 Rajd Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza.
Nowy SUV Citroena

Nowy SUV Citroena

Wiadomości / News

2024.03.26

Citroen Basalt to nowa propozycja francuskiej marki, ale…