Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T – W dobrym kierunku
kalendarz 25/08 2022

Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T – W dobrym kierunku

Testy / Testy / Mazda

Mazda 3 zwana również Axelą zadebiutowała w 2003 roku. Zastąpiła popularny model 323. Pojazd przyjął się na rynku. Efekt: trzy generacje popularnego japońskiego kompaktu. Ta czwarta, póki co najnowsza, pojawiła się na rynku w 2018 roku. I kontynuuje linię stylistyczną wykoncypowaną przez Hasipa Girgina, ówczesnego nadwornego stylistę koncernu z Hiroszimy. Kontynuacja nie oznacza jednak upartego trwania w retro stylistyce. Auto wciąż ewoluuje. Mazda 3 vol. IV jest bardziej dojrzała i ładniejsza od poprzedniczki. 

W mojej ocenie, Mazda 3 to najładniejszy kompakt na rynku. I za co Japończykom chwała, obok hatchbacka nadal powstaje jako tradycyjny sedan! Trójka z kuprem nie razi! Ba, w mojej opinii jest ładniejsza niż hatchback. Finezyjna konstrukcja podkreślona seksownymi krągłościami robi doskonałe wrażenie. Kuper nie sprawia wrażenia doklejonego przypadkowo do hatchbacka. Do tego, jako sedan zdaje się być większa, niż jest. No i te stylistyczne smaczki, jak choćby pięknie zaprojektowany przód z ogromnym grillem i wąskimi szparkami reflektorów Tył, też niczego sobie. Tu najlepszą stylistyczną robotę robią tylne lampy i podwójny wydech.

Kokpit japońskiego kompaktu - bez zarzutu
W mojej opinii stylistom udało się zgrabnie połączyć nowoczesność z odrobina styli vintage.  Z jednej strony SA nowoczesne zegary o sportowym wyglądzie. Z drugiej, wyświetlacz o niezbyt imponującej wielkości do tego nie obsługujący dotyku. Wykończenia mógłby pozazdrościć Mazdzie 3 niejeden pojazd segmentu premium. Elegancko, miękko i przyjemne w dotyku. Montaż, czysta perfekcja. I oczywiście, ergonomia: level master!

No właśnie, ergonomia. Wyświetlacz systemu inforozrywki zamontowano na desce ponad panelem środkowym. Mimo tego nie ogranicza widoczności, co tak usytuowanym wyświetlaczom niestety często się zdarza. Jedyne, do czego może przyczepić się fan technologicznych nowinek, to brak dotykowego ekranu. Mazda od lat ćwiczy uruchamianie i sterowanie infotainmentem za pomocą pokrętła i kilku otaczających go przycisków umieszczonych na panelu tuż nad lewarkiem zmiany biegów.

Kierowca i pasażer z przedniego fotela na brak miejsca narzekać nie powinni. Z tyłu na kanapie nie jest jednak zbyt przestrzennie. Kanapa jest wprawdzie wygodna, ale przez schodzącą ku dołowi linię dachu pasażerowie nie mają zbyt wiele miejsca na głowy. Małe tylne okna nie wpuszczają do kabiny zbyt dużo światła. Jest więc… bardzo kameralnie. Za to bagażnik jest co najmniej duży. 444 litry w kompaktowym sedanie robią wrażenie. Do tego bagażnik jest bardzo foremny a zawiasy klapy nie ograniczają owej przestrzeni.  

Niewielki wybor jednostek napędowych
Mazda nigdy nie rozpieszczała gamą jednostek napędowych. I… nic się w tym temacie nie zmieniło. Pod maska „trójki” sedan dwa motory: SkyActiv G o mocy 150-konny i 180-konny Skyactiv X. Tym razem trafiliśmy na ten pierwszy, o mocy 150 KM. Jest to jednostka w miarę nowa. Pojawiła się bowiem w 2020 roku. 

Pierwsze wrażenie było rozczarowujące. Auto, pomimo sporej mocy nie jest jakoś specjalnie dynamiczne. Pełna moc: 150 KM pojawia się przy 6000 obrotów. A maksymalny moment obrotowy: 213 Nm jest dostępny od  4000 obrotów. Innymi słowy, SkyActiv pomaga oszczędzać paliwo, ale… turbiny nie zastąpi. Wprawdzie przyspieszenie – 9,5 do pierwszej „setki” źle nie wygląda, ale… w praktyce auto nie jest, niejako wbrew wyglądowi jakoś specjalnie dynamiczne. Nie mam za to najmniejszych zastrzeżeń do współpracy silnika ze skrzynią biegów. Automat pracuje szybko i równo, Nie szarpie i w idealnym momencie zmienia i redukuje biegi. 

Napisałem, że SkyActiv pozwala oszczędzać paliwo. I to jest prawda. Pomimo tego Mazda 3 nie jest prymusem w dziedzinie ecodrivingu. Producent sugeruje, że w cyklu miejskim auto potrzebuje około 8,9 litra, w trasie 6,5. W naszym teście Samochód „wyrabiał” się w limicie producenta w ruchu miejskim. Spalanie średnie oscylowało wokół 8,7-8,9 litra. W trasie, ale poza drogami szybkiego ruchu konsumpcja nijak poniżej 7 litrów zejść nie chciała. A na „esce” wyszło nawet 7,4. Może nie jest to oszałamiająco dużo, ale konkurencja jest odrobinkę mniej pazerna…,

Zawieszenie dość typowe dla mazdy. Raczej sprężyste, by nie powiedzieć, że trochę twarde. Pomimo tego Japończykom udało się osiągnąć swoisty kompromis; bardzo sprawnie połączyli pewność prowadzenia i niespodziewanie wysoki komfort. 

Mazda 3 to już kawałek historii motoryzacji. Wkrótce kompaktowi z Hiroszimy stuknie 20 lat. Przez ten czas auto fizycznie nieco się zmieniło, Technicznie, przeszło prawdziwą metamorfozę. Dziś, Mazda coraz odważniej puka do drzwi z napisem „Premium”. Dochodziła do tego latami, tak zwanymi małymi kroczkami. A jednym z nich, jest właśnie Mazda 3!
MOTOTRENEDY.PL
Zalety auta:
- wygląd
- układ jezdny
- piękne wnętrze
- jakość montażu

Wady auta:
- cena
- mało przestrzeni na tylnej kanapie
- nieco za wysokie spalanie


Podstawowe parametry techniczne Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T:
Wymiary zewnętrzne (d/s/w/r/o): 4660/1759/1440/2725
Silnik: 1998 cm3 benzynowy 
Moc maksymalna: 150 KM/6000 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 213 Nm/4000 obrotów
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Przyspieszenie (0-100 km/h): 9,5 s
Deklarowane, średnie zużycie paliwa(m/tr/śr): 7,8/5,3/6,2 l
Zużycie paliwa w teście: 8,9/7,0/7,5 l
Zbiornik paliwa: 51 l
Bagażnik: 444 l
Cena: od 104 900 zł


Tagi:
Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T , Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM, Mazda 3 SkyActiv - G, Mazda 3 SkyActiv, test Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T , test Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM, test Mazda 3 SkyActiv - G, test Mazda 3 SkyActiv

Zobacz podobne artykuły:

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem
kalendarz 28/11 2022

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?
kalendarz 23/11 2022

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.
Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a
kalendarz 19/11 2022

Skoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 150 KM DSG7 4x4  - Nie musisz wybierać SUV-a

Testy / Testy

2022.11.19

Potrzebujesz auta, którym możesz bez obaw udać się w gorszy teren, a nie lubisz przy tym SUV-ów? Mamy dla Ciebie rozwiązanie. Jest nią Skoda Ovtavia Combi Scout.
Najnowsze artykuły:
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.