Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T – W dobrym kierunku
kalendarz 25/08 2022

Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T – W dobrym kierunku

Testy / Testy / Mazda

Mazda 3 zwana również Axelą zadebiutowała w 2003 roku. Zastąpiła popularny model 323. Pojazd przyjął się na rynku. Efekt: trzy generacje popularnego japońskiego kompaktu. Ta czwarta, póki co najnowsza, pojawiła się na rynku w 2018 roku. I kontynuuje linię stylistyczną wykoncypowaną przez Hasipa Girgina, ówczesnego nadwornego stylistę koncernu z Hiroszimy. Kontynuacja nie oznacza jednak upartego trwania w retro stylistyce. Auto wciąż ewoluuje. Mazda 3 vol. IV jest bardziej dojrzała i ładniejsza od poprzedniczki. 

W mojej ocenie, Mazda 3 to najładniejszy kompakt na rynku. I za co Japończykom chwała, obok hatchbacka nadal powstaje jako tradycyjny sedan! Trójka z kuprem nie razi! Ba, w mojej opinii jest ładniejsza niż hatchback. Finezyjna konstrukcja podkreślona seksownymi krągłościami robi doskonałe wrażenie. Kuper nie sprawia wrażenia doklejonego przypadkowo do hatchbacka. Do tego, jako sedan zdaje się być większa, niż jest. No i te stylistyczne smaczki, jak choćby pięknie zaprojektowany przód z ogromnym grillem i wąskimi szparkami reflektorów Tył, też niczego sobie. Tu najlepszą stylistyczną robotę robią tylne lampy i podwójny wydech.

Kokpit japońskiego kompaktu - bez zarzutu
W mojej opinii stylistom udało się zgrabnie połączyć nowoczesność z odrobina styli vintage.  Z jednej strony SA nowoczesne zegary o sportowym wyglądzie. Z drugiej, wyświetlacz o niezbyt imponującej wielkości do tego nie obsługujący dotyku. Wykończenia mógłby pozazdrościć Mazdzie 3 niejeden pojazd segmentu premium. Elegancko, miękko i przyjemne w dotyku. Montaż, czysta perfekcja. I oczywiście, ergonomia: level master!

No właśnie, ergonomia. Wyświetlacz systemu inforozrywki zamontowano na desce ponad panelem środkowym. Mimo tego nie ogranicza widoczności, co tak usytuowanym wyświetlaczom niestety często się zdarza. Jedyne, do czego może przyczepić się fan technologicznych nowinek, to brak dotykowego ekranu. Mazda od lat ćwiczy uruchamianie i sterowanie infotainmentem za pomocą pokrętła i kilku otaczających go przycisków umieszczonych na panelu tuż nad lewarkiem zmiany biegów.

Kierowca i pasażer z przedniego fotela na brak miejsca narzekać nie powinni. Z tyłu na kanapie nie jest jednak zbyt przestrzennie. Kanapa jest wprawdzie wygodna, ale przez schodzącą ku dołowi linię dachu pasażerowie nie mają zbyt wiele miejsca na głowy. Małe tylne okna nie wpuszczają do kabiny zbyt dużo światła. Jest więc… bardzo kameralnie. Za to bagażnik jest co najmniej duży. 444 litry w kompaktowym sedanie robią wrażenie. Do tego bagażnik jest bardzo foremny a zawiasy klapy nie ograniczają owej przestrzeni.  

Niewielki wybor jednostek napędowych
Mazda nigdy nie rozpieszczała gamą jednostek napędowych. I… nic się w tym temacie nie zmieniło. Pod maska „trójki” sedan dwa motory: SkyActiv G o mocy 150-konny i 180-konny Skyactiv X. Tym razem trafiliśmy na ten pierwszy, o mocy 150 KM. Jest to jednostka w miarę nowa. Pojawiła się bowiem w 2020 roku. 

Pierwsze wrażenie było rozczarowujące. Auto, pomimo sporej mocy nie jest jakoś specjalnie dynamiczne. Pełna moc: 150 KM pojawia się przy 6000 obrotów. A maksymalny moment obrotowy: 213 Nm jest dostępny od  4000 obrotów. Innymi słowy, SkyActiv pomaga oszczędzać paliwo, ale… turbiny nie zastąpi. Wprawdzie przyspieszenie – 9,5 do pierwszej „setki” źle nie wygląda, ale… w praktyce auto nie jest, niejako wbrew wyglądowi jakoś specjalnie dynamiczne. Nie mam za to najmniejszych zastrzeżeń do współpracy silnika ze skrzynią biegów. Automat pracuje szybko i równo, Nie szarpie i w idealnym momencie zmienia i redukuje biegi. 

Napisałem, że SkyActiv pozwala oszczędzać paliwo. I to jest prawda. Pomimo tego Mazda 3 nie jest prymusem w dziedzinie ecodrivingu. Producent sugeruje, że w cyklu miejskim auto potrzebuje około 8,9 litra, w trasie 6,5. W naszym teście Samochód „wyrabiał” się w limicie producenta w ruchu miejskim. Spalanie średnie oscylowało wokół 8,7-8,9 litra. W trasie, ale poza drogami szybkiego ruchu konsumpcja nijak poniżej 7 litrów zejść nie chciała. A na „esce” wyszło nawet 7,4. Może nie jest to oszałamiająco dużo, ale konkurencja jest odrobinkę mniej pazerna…,

Zawieszenie dość typowe dla mazdy. Raczej sprężyste, by nie powiedzieć, że trochę twarde. Pomimo tego Japończykom udało się osiągnąć swoisty kompromis; bardzo sprawnie połączyli pewność prowadzenia i niespodziewanie wysoki komfort. 

Mazda 3 to już kawałek historii motoryzacji. Wkrótce kompaktowi z Hiroszimy stuknie 20 lat. Przez ten czas auto fizycznie nieco się zmieniło, Technicznie, przeszło prawdziwą metamorfozę. Dziś, Mazda coraz odważniej puka do drzwi z napisem „Premium”. Dochodziła do tego latami, tak zwanymi małymi kroczkami. A jednym z nich, jest właśnie Mazda 3!
MOTOTRENEDY.PL
Zalety auta:
- wygląd
- układ jezdny
- piękne wnętrze
- jakość montażu

Wady auta:
- cena
- mało przestrzeni na tylnej kanapie
- nieco za wysokie spalanie


Podstawowe parametry techniczne Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T:
Wymiary zewnętrzne (d/s/w/r/o): 4660/1759/1440/2725
Silnik: 1998 cm3 benzynowy 
Moc maksymalna: 150 KM/6000 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 213 Nm/4000 obrotów
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Przyspieszenie (0-100 km/h): 9,5 s
Deklarowane, średnie zużycie paliwa(m/tr/śr): 7,8/5,3/6,2 l
Zużycie paliwa w teście: 8,9/7,0/7,5 l
Zbiornik paliwa: 51 l
Bagażnik: 444 l
Cena: od 104 900 zł


Tagi:
Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T , Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM, Mazda 3 SkyActiv - G, Mazda 3 SkyActiv, test Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T , test Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM, test Mazda 3 SkyActiv - G, test Mazda 3 SkyActiv

Zobacz podobne artykuły:

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce 280 KM AT6 – Włoska piękność
kalendarz 21/09 2023

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce 280 KM AT6 – Włoska piękność

Testy / Testy

2023.09.21

Alfa Romeo Tonale stanowi dla włoskiego koncernu ważne ogniwo w sprzedaży. Producent liczy na znaczącą sprzedaż tego modelu. To po odmianie Stelvio kolejna wersja Alfy Romeo w wersji SUV. Czy będzie cieszyła się uznaniem, jak...
Najnowsze artykuły:
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

Wiadomości / News

2024.03.28

Honda będzie główną atrakcją imprezy "Garden of Ideas" organizowanej przez Vanity Fair Italia podczas Milan Design Week w dniach 16-21 kwietnia.