Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T – W dobrym kierunku
Mazda 3 zwana również Axelą zadebiutowała w 2003 roku. Zastąpiła popularny model 323. Pojazd przyjął się na rynku. Efekt: trzy generacje popularnego japońskiego kompaktu. Ta czwarta, póki co najnowsza, pojawiła się na rynku w 2018 roku. I kontynuuje linię stylistyczną wykoncypowaną przez Hasipa Girgina, ówczesnego nadwornego stylistę koncernu z Hiroszimy. Kontynuacja nie oznacza jednak upartego trwania w retro stylistyce. Auto wciąż ewoluuje. Mazda 3 vol. IV jest bardziej dojrzała i ładniejsza od poprzedniczki.
W mojej ocenie, Mazda 3 to najładniejszy kompakt na rynku. I za co Japończykom chwała, obok hatchbacka nadal powstaje jako tradycyjny sedan! Trójka z kuprem nie razi! Ba, w mojej opinii jest ładniejsza niż hatchback. Finezyjna konstrukcja podkreślona seksownymi krągłościami robi doskonałe wrażenie. Kuper nie sprawia wrażenia doklejonego przypadkowo do hatchbacka. Do tego, jako sedan zdaje się być większa, niż jest. No i te stylistyczne smaczki, jak choćby pięknie zaprojektowany przód z ogromnym grillem i wąskimi szparkami reflektorów Tył, też niczego sobie. Tu najlepszą stylistyczną robotę robią tylne lampy i podwójny wydech.
Kokpit japońskiego kompaktu - bez zarzutu
W mojej opinii stylistom udało się zgrabnie połączyć nowoczesność z odrobina styli vintage. Z jednej strony SA nowoczesne zegary o sportowym wyglądzie. Z drugiej, wyświetlacz o niezbyt imponującej wielkości do tego nie obsługujący dotyku. Wykończenia mógłby pozazdrościć Mazdzie 3 niejeden pojazd segmentu premium. Elegancko, miękko i przyjemne w dotyku. Montaż, czysta perfekcja. I oczywiście, ergonomia: level master!
No właśnie, ergonomia. Wyświetlacz systemu inforozrywki zamontowano na desce ponad panelem środkowym. Mimo tego nie ogranicza widoczności, co tak usytuowanym wyświetlaczom niestety często się zdarza. Jedyne, do czego może przyczepić się fan technologicznych nowinek, to brak dotykowego ekranu. Mazda od lat ćwiczy uruchamianie i sterowanie infotainmentem za pomocą pokrętła i kilku otaczających go przycisków umieszczonych na panelu tuż nad lewarkiem zmiany biegów.
Kierowca i pasażer z przedniego fotela na brak miejsca narzekać nie powinni. Z tyłu na kanapie nie jest jednak zbyt przestrzennie. Kanapa jest wprawdzie wygodna, ale przez schodzącą ku dołowi linię dachu pasażerowie nie mają zbyt wiele miejsca na głowy. Małe tylne okna nie wpuszczają do kabiny zbyt dużo światła. Jest więc… bardzo kameralnie. Za to bagażnik jest co najmniej duży. 444 litry w kompaktowym sedanie robią wrażenie. Do tego bagażnik jest bardzo foremny a zawiasy klapy nie ograniczają owej przestrzeni.
Niewielki wybor jednostek napędowych
Mazda nigdy nie rozpieszczała gamą jednostek napędowych. I… nic się w tym temacie nie zmieniło. Pod maska „trójki” sedan dwa motory: SkyActiv G o mocy 150-konny i 180-konny Skyactiv X. Tym razem trafiliśmy na ten pierwszy, o mocy 150 KM. Jest to jednostka w miarę nowa. Pojawiła się bowiem w 2020 roku.
Pierwsze wrażenie było rozczarowujące. Auto, pomimo sporej mocy nie jest jakoś specjalnie dynamiczne. Pełna moc: 150 KM pojawia się przy 6000 obrotów. A maksymalny moment obrotowy: 213 Nm jest dostępny od 4000 obrotów. Innymi słowy, SkyActiv pomaga oszczędzać paliwo, ale… turbiny nie zastąpi. Wprawdzie przyspieszenie – 9,5 do pierwszej „setki” źle nie wygląda, ale… w praktyce auto nie jest, niejako wbrew wyglądowi jakoś specjalnie dynamiczne. Nie mam za to najmniejszych zastrzeżeń do współpracy silnika ze skrzynią biegów. Automat pracuje szybko i równo, Nie szarpie i w idealnym momencie zmienia i redukuje biegi.
Napisałem, że SkyActiv pozwala oszczędzać paliwo. I to jest prawda. Pomimo tego Mazda 3 nie jest prymusem w dziedzinie ecodrivingu. Producent sugeruje, że w cyklu miejskim auto potrzebuje około 8,9 litra, w trasie 6,5. W naszym teście Samochód „wyrabiał” się w limicie producenta w ruchu miejskim. Spalanie średnie oscylowało wokół 8,7-8,9 litra. W trasie, ale poza drogami szybkiego ruchu konsumpcja nijak poniżej 7 litrów zejść nie chciała. A na „esce” wyszło nawet 7,4. Może nie jest to oszałamiająco dużo, ale konkurencja jest odrobinkę mniej pazerna…,
Zawieszenie dość typowe dla mazdy. Raczej sprężyste, by nie powiedzieć, że trochę twarde. Pomimo tego Japończykom udało się osiągnąć swoisty kompromis; bardzo sprawnie połączyli pewność prowadzenia i niespodziewanie wysoki komfort.
Mazda 3 to już kawałek historii motoryzacji. Wkrótce kompaktowi z Hiroszimy stuknie 20 lat. Przez ten czas auto fizycznie nieco się zmieniło, Technicznie, przeszło prawdziwą metamorfozę. Dziś, Mazda coraz odważniej puka do drzwi z napisem „Premium”. Dochodziła do tego latami, tak zwanymi małymi kroczkami. A jednym z nich, jest właśnie Mazda 3!
MOTOTRENEDY.PL
Zalety auta:
- wygląd
- układ jezdny
- piękne wnętrze
- jakość montażu
Wady auta:
- cena
- mało przestrzeni na tylnej kanapie
- nieco za wysokie spalanie
Podstawowe parametry techniczne Mazda 3 SkyActiv - G 150 KM A/T:
Wymiary zewnętrzne (d/s/w/r/o): 4660/1759/1440/2725
Silnik: 1998 cm3 benzynowy
Moc maksymalna: 150 KM/6000 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 213 Nm/4000 obrotów
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Przyspieszenie (0-100 km/h): 9,5 s
Deklarowane, średnie zużycie paliwa(m/tr/śr): 7,8/5,3/6,2 l
Zużycie paliwa w teście: 8,9/7,0/7,5 l
Zbiornik paliwa: 51 l
Bagażnik: 444 l
Cena: od 104 900 zł
Zobacz podobne artykuły:
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
Testy / Testy
2023.09.22
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl
Testy / Testy
2023.09.22
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce 280 KM AT6 – Włoska piękność
Testy / Testy
2023.09.21
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28