
Lexus – nie tylko samochody
Niektórzy producenci aut zasłynęli również dość nietypowymi projektami.
Świat motoryzacji jest barwny i kolorowy, ale staje się jeszcze ciekawszy, kiedy producenci samochodów robią coś więcej, niż tylko tworząc kolejne auta. Jednym z przykładów takiej firmy jest Lexus.
W 2016 r. japońska marka stworzyła wyjątkowy egzemplarz modelu IS, pokryty niemal 42 tysiącami programowalnych diod LED. Dzięki nim na nadwoziu można było wyświetlić dowolną grafikę lub materiał filmowy. Co ciekawe, samochód zrobił karierę w świecie muzyki. W swoim teledysku do utworu Be the One wykorzystała go brytyjska piosenkarka, Dua Lipa.
Sedan z kartonu
Metal, szkło i plastik – z tego zbudowana jest zdecydowana większość samochodów. Ale nie wszystkie, bo w 2015 r. Lexus stworzył jedno auto z… kartonu. Do konstrukcji nietypowej repliki Lexusa IS użyto około 1 700 arkuszy tektury o grubości 10 mm. Auto odwzorowano w skali 1:1, jego projektantom udało się nawet oddać takie szczegóły jak kierownica, dźwignia skrzyni biegów, czy nawiewy klimatyzacji. Co ciekawe, samochód mógł się nawet poruszać. Był to jednocześnie pierwszy taki projekt na świecie.
Lodowe koła
Połączenie lodu i kół wielu kierowcom nie kojarzy się najlepiej. Ale Lexus lubi łamać schematy. I właśnie dlatego stworzył pierwszy w historii zestaw sprawnych kół z zamarzniętej wody. Opracowanie każdej sztuki zajęło aż 36 godzin, a specjaliści odtworzyli nawet wzór bieżnika. Następnie wykonane z lodu koła (dodatkowo wzmocnione akrylowym szkieletem) zamontowano w Lexusie NX i zabrano samochód na przejażdżkę po Londynie.
Sukienka ze skóry
Miękka, naturalna skóra to jeden z podstawowych elementów wyposażenia dobrego samochodu klasy premium. By pokazać, jak dobry materiał znalazł się we wnętrzu hatchbacka CT, Lexus nawiązał współpracę z projektantką Úną Burke. Doświadczona i wielokrotnie nagradzana artystka stworzyła nietypową, skórzaną sukienkę dokładnie z tej samej skóry, którą wykończono wnętrze hybrydowego hatchbacka.
Adidasy jak hatchback
Charakter modelu CT Lexus pokazał przy pomocy jeszcze jednego elementu garderoby – butów. W 2018 r. firma Norman Walsh we współpracy z japońskim producentem stworzyła wyjątkowe sneakersy inspirowane wnętrzem Lexusa CT 200h F Sport. Stąd perforowana skóra o czerwonej barwie Fuji Red – taka jak na fotelach auta, kontrastujące wstawki z czarnego zamszu i czerwone przeszycia.
Sportowy jacht
Od 2019 r. Lexus oferuje nie tylko samochody, ale i luksusowy jacht LY 650. Jednostka ma trzy poziomy, tyle samo sypialni i przestronny salon. Ale projekt własnej łodzi Lexus pokazał już w 2017 r. Wyjątkowy Sport Yacht Concept nie był wprawdzie aż tak rozbudowany, dysponował za to dwoma silnikami V8, których konstrukcja bazowała na silniku 2UR-GSE, znanym chociażby z modelu LC 500. Ich łączna moc wynosiła około 900 KM.
Przezroczysty Lexus LFA
Jak najlepiej ukazać stylistykę samochodu? Zrobić odpowiednią rzeźbę. Lexus postąpił właśnie w ten sposób, kiedy chciał ukazać wygląd supersamochodu LFA i założenia swojego języka stylistycznego L-finesse. Pełnowymiarową rzeźbę Crystallised Wind wykonano z jednolitego bloku akrylu i po raz pierwszy pokazano na Milan Design Week w 2009 r, jeszcze zanim legendarne auto trafiło do produkcji.
Wytatuowany crossover
Po stworzeniu samochodu z kartonu oraz auta pokrytego diodami LED, Lexus wpadł na kolejny niebanalny pomysł. Na początku 2020 r. marka pokazała pierwszy w historii samochód z… tatuażem. Projekt zrealizowała Claudia De Sabe, słynna brytyjska tatuażystka. Najpierw precyzyjnie zdarła lakier z wybranych obszarów nadwozia, a następnie pokryła samochód grafiką nawiązującą do japońskiej kultury. Efektem jej pracy jest Lexus UX z ogromnym karpiem koi na boku.
Latająca deskorolka
Deskorolka, która zamiast spoczywać na kołach unosi się nad powierzchnią ziemi, to pomysł wielu twórców z gatunku science fiction i marzenie niejednego nastolatka. Lexusowi udało się je urzeczywistnić. W 2015 r. japońska marka pokazała światu projekt o nazwie Hoverboard, czyli lewitującą deskorolkę. Ta unosiła się w powietrzu dzięki chłodzonym azotem nadprzewodnikom i stałym magnesom. Lexus zaprezentował ją w klipie nakręconym w specjalnie przygotowanym skateparku w Barcelonie.
Reklama nakręcona przez sztuczną inteligencję
Lexus przyczynił się również do nakręcenia pierwszej w historii reklamy, której scenariusz został stworzony przez sztuczną inteligencję. By nakręcić wyjątkowy klip, do komputera wprowadzono dane o nagradzanych reklamach produktów luksusowych z poprzednich 15 lat czy informacje o tym, co najbardziej porusza widzów. Spot Driven by Intuition został wyreżyserowany przez zdobywcę Oscara, Kevina Macdonalda i promował Lexusa ES./oprac. ns/
Foto: Lexus
Zobacz podobne artykuły:
Najcenniejszy samochód wyścigowy Grand Prix
Wiadomości / Ciekawostki
2025.02.09
Porsche Taycan z rekordem Guinnessa
Wiadomości / Ciekawostki
2025.02.02
Samochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Jeździł z zakazem i kradzionym autem
Wiadomości / News
2025.02.12
Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko
Moto fanatyk
2025.02.11