Lancia Delta 1.9 TwinTurbo MultiJet – W stylu MOMO
Pomimo upływu już kilku lat od chwili rynkowego debiutu tego modelu (2008 r.), Delta wciąż zwraca na siebie uwagę nieszablonowym stylem. Choć z pewnością część fanów tej marki może żałować, że obecnie Delta nie jest już postrzegana jako królowa rajdowych tras.
Styl i komfortWraz z pojawieniem się nowej generacji Delty, zmieniono podejście do tego modelu. Samochód stał się komfortowym autem o wyrafinowanej stylistyce, który tak naprawdę trudno zaszufladkować do konkretnego segmentu. Dlaczego? Chociażby ze względu na imponujący rozstaw osi, wynoszący aż 2700 mm. Dzięki temu możliwe było zaprojektowanie naprawdę przestronnego wnętrza.
Jednak Delta zwraca na siebie uwagę przede wszystkim stylizacją. A jak wiadomo w tej „konkurencji” trudno pokonać Włochów. Bo czy ktoś inny mógłby zaprojektować taką sylwetkę? Bryła nadwozia z wyoblonymi tylnymi błotnikami, w które wkomponowano diodowe światła (również z przodu), charakterystyczny wlot powietrza, czy też boczna linia okien. Pod tym względem Lancia wyróżnia się na tle pozostałych aut, jak żaden inny samochód.
Nasz testowy egzemplarz to wersja MOMODESIGN, opracowana przy współpracy ze słynnym mediolańskim biurem projektowym. Delta S by MOMODESIGN wyróżnia się listwami progowymi i zderzakami w kolorze nadwozia, oksydowanymi reflektorami, ciemnymi 18-calowymi aluminiowymi felgami i wlotem powietrza, podwójną, chromowaną końcówką układu wydechowego, napisem „MOMODESIGN” na środkowych słupkach oraz czarną, lśniącą tylną klapą. Przygotowano również specjalny zestaw kolorów nadwozia. We wnętrzu natomiast czarna, błyszcząca konsola środkowa, wstawki z ciemnego chromu, żółta kolorystyka zegarów, skórzane koło kierownicy i fotele - w zestawieniu z tkaniną Ballistic.
Na pochwałę zasługują fotele, które zapewniają tym razem dobre boczne podparcie. Ergonomia prawie bez zarzutu. Prawie, bo np. dlaczego przyciski do poziomowania reflektorów nadal pozostały z prawej strony radia tak, jak gdyby ich regulacją miał się zajmować pasażer przedniego fotela (?). Zbyt wąskie są ponadto kieszenie na drzwiach. Uchwyty na napoje między przednimi fotelami niestety nie utrzymują kubka, zaś wysokie osoby nie mają zbyt wiele przestrzeni nad głowami na tylnym siedzeniu. Dobrym rozwiązaniem jest możliwość przesuwania kanapy, dzięki czemu wielkość przestrzeni bagażowej można zwiększyć z 380 do 465 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń nie uzyskamy jednak równej podłogi.
Dynamicznie i oszczędnieNasza testowa Delta napędzana była podwójnie turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o poj. 1.9 i mocy 190 KM. To jednocześnie najmocniejsza wersja z silnikiem Diesla w ofercie włoskiej marki. Na uwagę zasługuje elastyczność i dobre wyciszenie jednostki. Poza tym nie wykazuje dużego apetytu na paliwo. W trakcie naszego testu, w warunkach miejskich zużycie paliwa wynosiło 7,2 l/100 km, zaś w trasie 4,2 l/100 km. Napęd przekazywany był za pośrednictwem manualnej 6-biegowej przekładni.
Do charakterystyki auta dostosowano układ jezdny, który zapewnia odpowiednio wysoki komfort, ale jest przy tym dość sprężysty, dzięki czemu samochód prowadzi się pewniej, choć szybkie pokonywanie ostrych zakrętów nie należy do ulubionych „wyczynów” Lancii (większy rozstaw osi, inne rozłożenie masy).
Z klasy wyższejLancia Delta nie chce być kompaktowym autem, konkurującym o klienta z VW Golfem, czy Oplem Astrą. Włoski samochód aspiruje do motoryzacyjnej arystokracji, co podkreśla jego styl, jak i wystrój wnętrza. O jego charakterze może również świadczyć cena, która rozpoczyna się od 84 690 zł (wersja 1.6 MultiJet 105 KM). W cenę wliczono natomiast lekcję włoskiego stylu.
Norbert Szwarc Foto: Paweł PuszWyposażenie standardowe: ABS, ESP, Hill Holder, poduszki powietrzne czołowe, boczne i kurtynowe, immobiliser, centralny zamek, elektryczne wspomaganie kierownicy Dual Drive, komputer pokładowy, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby (przód) i lusterka (również podgrzewane), klimatyzowany centralny schowek, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, przednie i tylne światła LED, radioodtwarzacz CD/MP3.
Zalety auta: - styl - wystrój wnętrza - bogate wyposażenie - dynamiczny i oszczędny silnik Wady: - ilość miejsca z tyłu nad głowami - niedostatki w ergonomii Podstawowe parametry techniczne Lancii Delta 1.9 TwinTurbo MultiJet: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4520/1797/1499 mm Silnik: wysokoprężny, podwójnie turbodoładowany Pojemność: 1910 cm3 Moc maksymalna: 190 KM przy 4000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 2000 obr/min Osiągi: (0-100 km/h) - 7,9 s. Prędkość maksymalna: 222 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 7,3/4,7/5,7 l/100 km Pojemność bagażnika: 380/1190 l Pojemność zbiornika paliwa: 58 l Cena wersji podstawowej: 84 690 zł (wersja 1.6 Multijet 105 KM Silver) Cena wersji testowej: od 93 190 zł [gallery ids="45376,45368,45361,45360,45367,45375,45374,45366,45359,45358,45365,45373,45372,45364,45357,45356,45363,45370,45369,45362"]Zobacz podobne artykuły:
Dacia Jogger Extreme 1.0 ECO-G 100 KM LPG Sleep Pack – Propozycja nie dla każdego
Testy / Testy
2025.01.07
Renault Clio E-Tech Full Hybrid esprit Alpine – czyli tanio i sportowo
Testy / Testy
2025.01.06
MG HS 1.5 T-GDi Exclusive - Czyli chińska szansa na sukces
Testy / Testy
2025.01.06
Samochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Dakar 2025 na mecie
Wiadomości / Moto sport
2025.01.17
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16