Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lancia świętuje
kalendarz 02/05 2022

Lancia świętuje

Ciekawostki / Lancia

Pałac Kwirynalski był miejscem podwójnego jubileuszu Lancii.

W Pałacu Kwirynalskim, włoska marka świętowała 115 lat swojej historii i 60. urodziny Lancii Flaminia zarezerwowanej dla prezydenta Włoch.

Przypomnijmy, że marka Lancia została założona w Turynie w listopadzie 1906 r. przez Vincenza Lancię i Claudia Fogolina, pracowników Fiata i entuzjastów motoryzacji. Vincenzo był już dobrze znany w świecie motoryzacji, odnosząc liczne sportowe zwycięstwa za kierownicą samochodów Fiata.

Pierwszym modelem wyprodukowanym w 1908 r. była Lancia 12 KM, samochód zdecydowanie niekonwencjonalny jak na ówczesne czasy. Miał niskie i lekkie podwozie wyposażone w wał napędowy zamiast łańcuchów i szybko stał się prawdziwym sukcesem ze sprzedażą ponad 100 sztuk. Sława Lancii rosła, a marka przetrwała I wojnę światową, po której pojawiły się inne, wyróżniające się wysoką jakością modele, w tym Lambda, Augusta i Aprilia.

Po II wojnie światowej, w 1950 r. Lancia zaprezentowała model Aurelia, pierwszy na świecie samochód z silnikiem V6. Model zwyciężał w licznych zawodach, a Gianni Lancia, syn Vincenzo, zdecydował się założyć specjalny dział zajmujący się wyścigami, który skupiałby się na rywalizacji na drogach. Później nazwano go Scuderia Lancia.

W 1956 r. marka zaczęła produkcję samochodów klasy Premium: ikonami lat 60. były Flaminia i Flavia, ta ostatnia była pierwszym włoskim modelem z silnikiem pod maską i napędem na przednie koła.

Na początku lat 70. odrodził się dział sportowy, który dzięki modelom Stratos, 037, a później Delta zdominował świat rajdów na ponad 20 lat. Lancia dostała się wówczas na sam szczyt sportów motorowych, wygrywając: piętnaście Rajdowych Mistrzostw Świata, trzy Mistrzostwa Świata Konstruktorów i Endurance, jeden rajd 1000 Miglia, dwa razy Targa Florio, raz Carrera Panamericana.

Poza sportami motorowymi, w 1985 r. na Salonie Samochodowym w Genewie, zadebiutował kompaktowy Y10. Model ten miał zrewolucjonizować pojęcie samochodu miejskiego. Lancia Ypsilon szybko odniosła duży sukces: ponad 35 serii specjalnych, cztery generacje, lider w swoim segmencie we Włoszech. Ypsilon to najdłużej produkowana i najlepiej sprzedająca się Lancia w historii z liczbą ponad 3 mln sprzedanych sztuk.

Lancia Flaminia została zaprezentowana w 1957 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Był to wysokiej klasy flagowy model, wyposażony w silnik 2.5 V6, z luksusowym wnętrzem i wykończeniami.

Lancia Flaminia została szybko wzbogacona o serie specjalne, wykonane przez producentów karoserii, a w 1961 r. Pininfarina wyprodukował prezydencką limuzynę z szerokim rozstawem osi, znaną pod nazwą „335", oznaczającą powiększony do 335 cm rozstaw osi. Samochód ten został po raz pierwszy użyty przez prezydenta Giovanniego Gronchiego podczas wizyty królowej Elżbiety II we Włoszech. W ciągu kilku miesięcy wyprodukowano cztery modele. Aby kontynuować tradycję, nadano im imiona koni pełnej krwi z dawnych stajni kwirynalskich, Scuderie del Quirinale: Belfiore, Belmonte, Belvedere i Belsito.

Belfiore, Belmonte i Belvedere miały nadwozie typu kabriolet ze składanym, brezentowym, miękkim dachem, natomiast ostatni z nich, Belsito, był wyposażony w nieotwierany, miękki dach z brezentu nad fotelem kierowcy.

Wszystkie te modele, polakierowane na charakterystyczny niebieski kolor, miały czarną, skórzaną tapicerkę Connolly, interkom do komunikacji z kierowcą oraz miejsce dla 5 pasażerów na dużej tylnej kanapie z dwoma dodatkowymi składanymi siedzeniami.

Wcześniej używane podczas wizyt najważniejszych głów państw, w tym Johna F. Kennedy'ego i Charlesa de Gaulle'a oraz podczas obchodów stulecia zjednoczenia Włoch, w 2001 r. samochody te zostały poddane starannemu odnowieniu. Dwa modele należące obecnie do Scuderie del Quirinale, Belfiore i Belvedere, są nadal samochodami używanymi przy wielkich okazjach przez prezydenta Włoch i najważniejszych urzędników państwa. Belsito można oglądać w Muzeum Historycznym Motoryzacji Wojskowej w Rzymie, natomiast Belmonte od 2001 r. jest wystawiany w Narodowym Muzeum Motoryzacji w Turynie./oprac. ns/

Foto: Lancia


Tagi:
Lancia, Lancia Flaminia, Lancia Ypsilon, Lancia Y10

Zobacz podobne artykuły:

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu
kalendarz 02/07 2022

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.07.02

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 od razu otrzymując tytuł „Car of the Year – Samochodem Roku”.
Najcenniejszy samochód świata: Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé
kalendarz 01/06 2022

Najcenniejszy samochód świata: Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé

Wiadomości / Ciekawostki

2022.06.01

Na aukcję trafił jeden z dwóch niezwykle rzadkich, oryginalnych egzemplarzy modelu 300 SLR Uhlenhaut Coupé z kolekcji Mercedes-Benz Classic.
 Opel Rekord D: 50-lecie milionera z Rüsselsheim
kalendarz 16/05 2022

Opel Rekord D: 50-lecie milionera z Rüsselsheim

Wiadomości / Ciekawostki

2022.05.16

Jak głosiła ówczesna „informacja prasowa” Opla, był dowodem na to, że „z rynku nie ma prawa zniknąć taki samochód, jak Rekord”.
Najnowsze artykuły:
 BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

Wiadomości / Gorące tematy

2022.07.04

Dla klientów indywidualnych zniżki sięgają do 30 groszy na litrze paliwa.
Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Moto fanatyk

2022.07.03

Mazda 787B napędzana czterowirnikowym silnikiem Wankla została pierwszym japońskim samochodem, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r.
Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.07.02

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 od razu otrzymując tytuł „Car of the Year – Samochodem Roku”.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.