Lancia Stratos – Powrót po latach
Pierwsza próba powrotu modelu Stratos miała miejsce w 2010 r. Z tego czasu pozostał jedynie pojazd koncepcyjny. Jednak do pomysłu stworzenia nowej wersji sportowego coupe powrócono.
Lancia Stratos to legenda sportów motorowych. Dwuosobowe coupe, zaprojektowane przez Bertone, produkowane było w latach 70. XX w. Swój sukces zawdzięcza ponadprzeciętnym osiągom (silnik V6 pochodzący z Ferrari), których potwierdzeniem są trzy tytuły zdobyte w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) w 1974, 1975 i 1976 r.
Warto dodać, że kilka Lancii Stratos trafiło również do Polski. Jedną z nich wykorzystywała załoga Andrzej Jaroszewicz i Ryszard Żyszkowski.
Na początku XXI wieku powstała idea opracowania nowej wersji Stratosa. Jej inicjatorem był niemiecki przedsiębiorca Michael Stoschek, który jednocześnie jest wielkim entuzjastą wyścigów samochodowych. I to nie tylko jako kibic, ale też kierowca mający na koncie sukcesy w serii Carrera Panamericana, czy Rajdowych Mistrzostwach Europy.
Tym razem projekt Lancii Stratos powierzono Pininfarinie, zaś produkcję - w limitowej liczbie 25 sztuk - Manifattura Automobili Torino. Pod maską znalazł się silnik benzynowy V8 o poj. 4.3 i mocy 540 KM. Auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 3,3 sek. i osiąga maksymalną prędkość do 330 km/h. Podobnie Konstrukcję jak przed laty, opracowanie zawieszenia ponownie oddano w ręce inżynierów BILSTEIN. Inżynierowie z Ennepetal zaprojektowali do auta dwa zawieszenia, każde zapewniające jednocześnie wysokie osiągi auta z komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Homologację auta uzyskano dopiero w 2017 r. jednak oficjalnie prace nad nim wciąż trwają.
„Oczywiście powrót do współpracy przy nowym Stratosie jest dla nas powodem do dumy, ale też okazją do przeprowadzenia kolejnych testów. Za nami już seria testów drogowych między innymi w Zwickau i Spa oraz start w 68. wyścigu Trento Bondone, a przed - między innymi jazdy w warunkach ekstremalnej zimy na północy Finlandii” - dodaje Andrzej Wojciech Buczek z IHR Warszawa - „Ostatecznie nowa Lancia Stratos oferowana będzie z dwoma - do wyboru - rozwiązaniami BILSTEIN. Pierwsze to MDS, czyli amortyzatory wyczynowe produkowane pod konkretne zamówienie, w tym przypadku jest to wersja dwudrożna z regulacją siły odbicia i ściskania. Drugie to amortyzatory z serii Performance z technologią ridecontrol z modułem iRC i czujnikiem przyspieszenia 3D, których charakterystykę można zmieniać za pomocą aplikacji na smartfonie z systemem Android lub iOS”.
Jak wynika ze wstępnych informacji, cena auta wyniesie około 600 000 funtów (835 000 dolarów)./ns/
Zobacz podobne artykuły:
BMW Art Car - BMW i5 Flow Nostokana
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.19
Porsche Taycan Turbo GT z rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.03.13
Abarth 595 - sześćdziesiąt lat zadziornego malucha
Wiadomości / Ciekawostki
2024.02.27
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27