Lamborghini Diablo - historia kultowego superauta z okazji 30. urodzin
Lamborghini Diablo - historia kultowego superauta z okazji 30. urodzin
Zaprojektowany przez Marcello Gandiniego, został dokończony przez Centrum Projektowe Chryslera.
Ten słynny już bolid zadebiutował w 1990 r. Jednak jego historia rozpoczęła się pięć lat wcześniej wraz z Projektem 132. Zaprojektowany przez Marcello Gandiniego, został następnie dopracowany przez stylistów Chryslera, ponieważ amerykańska firma stała się w międzyczasie większościowym udziałowcem włoskiej firmy.
Ta drogowa bestia była napędzana 5.7-litrowym silnikiem V12 o mocy 485 KM i 580 Nm momentu obrotowego lub 6-litrową jednostką w specjalnych wersjach seryjnych i wyścigowych. Pierwsza edycja nie posiadała nawet wspomagania kierownicy i elektronicznych systemów wsparcia kierowcy, ale oferowała skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane szyby i fotele oraz klimatyzację.
Napęd czterech kół został wprowadzony w 1993 r. w Diablo VT, który otrzymał również inne modyfikacje. Model SE30 dysponował mocą 523 KM i został wprowadzony z okazji 30. urodzin Lamborghini. Dwa lata później gama była kontynuowana wraz z Diablo, który został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie, miał napęd na tylne koła, 510 KM i regulowane tylne skrzydło. Wariant z otwartym dachem został wprowadzony na rynek w grudniu 1995 r. jako pierwszy 12-cylindrowy, produkowany masowo kabriolet z napędem czterech kół i zmienioną stylistyką.
Wraz z przejęciem Lamborghini przez Audi w 1999 r, Diablo został ponownie zmodernizowany. Luc Donckerwolke zostawił swój podpis na supersamochodzie, do którego dołączyły wersje VT i VT Roadster, które oprócz zmienionej stylizacji nadwozia i wnętrza, miały 529-konny silnik (605 Nm). Zrezygnowano m in. z chowanych reflektorów, zapożyczonych z Nissana 300 ZX. Ponadto po raz pierwszy Diablo był wyposażony w ABS i zmienny system regulacji zaworów.
Ogółem powstało 2903 egzemplarzy Diablo, który przeszedł na emeryturę w 2001 r. Następcą został model Murcielago. Diablo przez rok szczyciło się mianem najszybszego seryjnego samochodu świata (1990-1991). Pokonał Ferrari F40 osiągając prędkość 329 km/h. Później pokonany przez Bugatti EB 110.Wśród jego słynnych posiadaczy byli m in. Rod Stewart. Dziś ceny tego klasyka zaczynają się od około 200 tys. euro.
Norbert Szwarc
Foto: Lamborghini
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25